3-weg Filter hulp gevraagd

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

3-weg Filter hulp gevraagd

Bericht door Jan-Willem »

Ik heb een PA kast staan, zie PA kast overleden topic. Ik heb een apart topic aangemaakt, omdat het niet meer echt in het oude topic past, en ik hoop zo meer reacties te krijgen.

De nieuwe mid-woofers en tweeters komen als het goed is deze week binnen. Ik me nu gaan buigen over het filter.

Hier heb ik echter nog niet veel kaas van gegeten.
Het moet ongeveer 20 euro per filter worden, dus goedkoop. De kast hoeft niet recht te zijn (kwa frequentiecurve)!
Het mag dus een redelijk eenvoudig filter zijn.
Ik zat te denken aan een 1ste orde voor het laag en mid, en 2e orde voor het hoog. Is dat wat?

Wie wil er helpen?



De woofer:
Afbeelding
Afbeelding

Monacor SP450PA

Impedance (Z) 8Ω
Resonant frequency (fs) 25Hz
Max. frequency range f3-3,500Hz
Music power 600WMAX
Power rating (P) 300WRMS
SPL (1W/1m) 97dB
Magnet weight 70oz.
Mounting cutout Ø 420mm
Mounting depth 196mm
Dimensions Ø 460mm
Weight 7.8kg



Mid-woofer:

Afbeelding

Afbeelding

PDF:
http://www.eminence-speaker.com/pdf/alpha-8a.pdf

Eminence - Alpha 8

[ Nominaler Korbdurchmesser: 8 Zoll, 203.2mm
[ Nominale Impedanz: 8 Ohm
[ Leistung: 125W
[ Resonanz: 73Hz
[ Verwendbarer Frequenzgang: 58Hz-5kHz
[ Empfindlichkeit: 94
[ Magnetgewicht: 20 oz.
[ Luftspaltbreite: 0.25 Zoll, 6.35mm
[ Spulendurchmesser: 1.5 Zoll, 38.1mm

[ Resonanzfrequenz (fs): 73Hz
[ DC Wiederstand (Re): 5.3
[ Spuleninduktivität (Le): 0.44mH
[ Mechanische Güte (Qms): 4.6
[ Electromagnetische Güte (Qes): 0.68
[ Gesamtgüte (Qts): 0.59
[ Äquivalentes Volumen (Vas): 17.7 l
[ Maximaler Membranhub (Vd): 67cc
[ Nachgiebigkeit der Membranspannung (Cms): 0.28mm/N
[ Antriebsfaktor (BL) 7.8 T-M
[ Dynamisch bewegte Masse (Mms): 17 g
[ Wirkungsgrad-Bandbreitenprodukt (EBP): 107
[ Maximaler Schwingspulenüberhang (Xmax): 3.2mm
[ Membranoberfläche (Sd): 210 cm2
[ Maximale Mechanische Auslenkung (Xlim): .71 mm

[ Empfohlenes Boxenvolumen
- verschlossen: 5 - 7 l
- belüftet: 16.7 - 25.5 l
[ Gesamtdurchmesser: 8.24 Zoll, 209.2 mm
[ Schallwandloch-Durchmesser: 7.13 Zoll, 181mm
[ Dichtring (Front) Standardausführung
[ Dichtring (Rückseite) Standardausführung
[ Befestigungslöcher Durchmesser: 0.22 Zoll, 5.5mm
[ Befestigungslöcher B.C.D. 7.75 Zoll, 196.9mm
[ Tiefe: 3.25 Zoll, 83mm
[ Nettogewicht: 1.9 kg

[ Kupferspule
[ Polyamid-beschichteter Spule
[ Ferritmagnet
[ belüfteter und erweiterter Kern
[ Pressstahlkorb
[ Pappmembran
[ Gewebesicken
[ Solide Papp-Staubschutzkalotte



Tweeters:

Afbeelding

PDF:
http://www.performanceaudio.com/media/p ... 4245_s.pdf

Eminence - APT 150
Supertweeter Specifications:

* Impedance: 8 ohms
* Power Rating (18dB/octave):
45Wrms @ 3.5kHz
85Wrms @ 5.0kHz
* Resonance: 2.5kHz
* Usable Frequency Range: 3.5Hz - 20kHz
* Recommend Crossover: 3.5kHz
* Sensitivity (1W @1m mounted to test horn): 105dB
* Diaphragm Material: Phenolic
* Le: verschillende waarden op sites
* Re: 6.3 ohms
* Depth: 1.57", 40mm
* Weight: 1.5lbs., 682 kg.

Bedankt :D
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Bericht door Bertje »

En de tweeter wel verzwakken neem ik aan gezien de hoge gevoeligheid? Gaat het iig aangenamer van klinken... :wink:
Rob.
Gebruikersavatar
4-weg
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 29 sep 2006, 23:19

Bericht door 4-weg »

Let even op dat een totaal 1e orde filter wat problematisch wordt voor de tweeter. In de gegevens wordt al de belastbaarheid aangegeven bij een 3e orde filter.
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

4-weg schreef:
Let even op dat een totaal 1e orde filter wat problematisch wordt voor de tweeter. In de gegevens wordt al de belastbaarheid aangegeven bij een 3e orde filter.
Word de belastbaarheid bij een 2e of 1e orde lager.. ? (Wel heel logisch lijkt me)
Gebruikersavatar
4-weg
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 29 sep 2006, 23:19

Bericht door 4-weg »

Nu is "Ja" wel een erg kort antwoord maar het is even niet anders.
Het ligt er natuurlijk aan wat je er mee gaat doen. Bij normale volumes is er niets aan de hand, maar als je een keer langdurig uit je bol wilt dan kan het zo maar zijn dat je er afscheid van mag nemen.
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

4-weg schreef:
Nu is "Ja" wel een erg kort antwoord maar het is even niet anders.
Het ligt er natuurlijk aan wat je er mee gaat doen. Bij normale volumes is er niets aan de hand, maar als je een keer langdurig uit je bol wilt dan kan het zo maar zijn dat je er afscheid van mag nemen.
Ik snap hem, het word dus een 3e orde voor het hoog, en ik ga hem iets verzwakken. Kan iemand een filter maken die 12db/octaaf of 6 db/octaaf voor laag/mid heeft en een 18db/octaaf voor het hoog. Of zijn daar formules voor (dan kan ik het zelf uitzoeken).
Gebruikersavatar
4-weg
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 29 sep 2006, 23:19

Bericht door 4-weg »

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Bedankt, dat helpt weer wat, ik heb nu 2 filters als het ware; kan dit?

Afbeelding

Het eerste filter is nu op 250 HZ, 2e orde. Het volgende filter is 3e orde en zorgt voor de mid en tweeter scheiding op 3500HZ
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Enige waar ik een beetje 'bang' voor ben is dat er teveel energie in het filter gaat zitten, moet ik me hier zorgen over maken?
Ook zaten in het oude filter veel weerstanden, worden die voor verzwakking gebruikt of heeft een weerstand nog meer functies.
Groet JW
Gebruikersavatar
4-weg
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 29 sep 2006, 23:19

Bericht door 4-weg »

Als je het niet al te bont maakt met de inwendige weerstanden van de spoelen en vooral en te uitgebreid filter dan valt het alleszins nog wel mee.
Maar het feit dat er al zoveel weerstanden waren geeft, voorzichtig, aan dat er toch wel hier en daar gecorrigeerd is. En dat kost best wat energie.

Daarom vraag ik me af of het wel verstandig is wat je nu wilt doen.
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

4-weg schreef:
Als je het niet al te bont maakt met de inwendige weerstanden van de spoelen en vooral en te uitgebreid filter dan valt het alleszins nog wel mee.
Maar het feit dat er al zoveel weerstanden waren geeft, voorzichtig, aan dat er toch wel hier en daar gecorrigeerd is. En dat kost best wat energie.

Daarom vraag ik me af of het wel verstandig is wat je nu wilt doen.
Waarom is het niet verstandig? Ik snap het niet helemaal, bedoel je dat er nu teveel energie "op de woofers" komt?
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Bericht door Chris_T »

Oei!, ik zou voor de impedanties de werkelijke impedanties van de drivers invullen die ze hebben bij de overgangsfrequentie.
Daarnaast is het sterk aan te bevelen een zobelnetwerkje voor je woofer te maken (die zorgt ervoor dat de impedantiecurve glad wordt gestreken).

Voor de kostenbesparing hoef je het niet te doen, dat netwerkje bestaat uit een weerstandje en een condensatortje parrallel aan de woofer.

Gevolgen bij het weglaten ervan is dat er geen bal van de crossover klopt, de overgangsfrequentie is dan voornamelijk van de wooferfrequentie afhankelijk en zal bovendien niet op de berekende waarde liggen aangezien je de verkeerde (nominale) impedantie hebt gebruikt...

Impedantie is goed zelf te meten met enkele componentjes als je een nauwkeurige AC mV meter, nette versterker en een signaalgenerator (bijv. een pc) hebt.
Kijk even op: http://sound.westhost.com/lr-passive.htm (voor het zobelnetwerkje)
en op: http://sound.westhost.com/tsp.htm (voor het indirect meten van de impedantie).
Het gaat welliswaar over de impedantie bij de resonantie frequentie, maar deze meetopstelling kun je natuurlijk ook voor andere frequenties gebruiken.

Niet om je te ontmoedigen, maar het zal veel uitmaken hoe de speakers klinken. ;)

Cheers Chris
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

4-weg ik ben nog benieuwd wat je bedoelde met die laatste zin!.
Bedankt Sikalot, ik zet echter geen zovel voor de woofer, die is vrij recht. Wel komt er 1 voor de mid-woofer.
Ook word de tweeter met 8db:shock: verzwakt.

Kijk zo wou ik mijn filter schematisch maken kan dit?:
Afbeelding
Gebruikersavatar
4-weg
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 29 sep 2006, 23:19

Bericht door 4-weg »

:wink: De opmerking had alles te maken dat ik in het verleden zelf te vaak in de fout ben gegaan door zo maar klakkeloos gegevens van fabrikanten over te nemen en daarmee te simuleren.

Op een gegeven moment krijg je de neiging om het spul door het raam te gooien omdat het steeds niet naar de zin is. :?
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Ahh zo...
Ik snap je punt :).. krijg als het goed is deze week ook de tweeters binnen (midwoofers heb ik al).

Ehm... eigenlijk moeten ze zaterdag al ff spelen (PA set ingehuurd :oops: )
Kan iemand bevestigen of bovenstaande klopt (plaatje).
Dan kan ik verder, alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Tweeter heeft alleen een highpass nodig, dus die sluit je niet via dat 2de orde filter aan, maar direct van de ingang naar het derde orde filter.

Maar waarom zou je dit zo willen, omdat je dit al hebt liggen??
Rob.
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Nee.. omdat ik niet weet hoe het anders moet.. geen software etc. :cry:

Ik wil gewoon een redelijk simpel filter:
2e orde voor het laag/mid en 3e orde voor het hoog.
Laag/mid crosst op 500 HZ en tweeter op 3500HZ

Nu komt voor de tweeter nog een verzwakker en voor de mid een zobelnetwerkje.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Neem dan voor de woofer ook een zobeltje, kost vrijwel niks en je wint er best veel mee. En tweeter kan ook 2de orde eventueel.
Verder heb je nodig:

Woofer:
LP 500Hz + zobel impedantiecorrectie

Mid:
een bandpass van 500-3500Hz 12dB/oct: 500Hz HP en 3500Hz LP sectie in serie + zobel impedantiecorrectie

Tweeter:
HP 3500Hz 12dB/oct + verzwakker
Rob.
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Oke ook voor de woofer komt een zobel :lol:

Ik ga nog maar eens verder struinen op het internet....
Bedankt bertje :wink:
Gebruikersavatar
4-weg
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 29 sep 2006, 23:19

Bericht door 4-weg »

Jan-Willem, houd je er rekening mee dat bij de berekening van het Zobeltje je de Re waarde van de drivers gebruikt en niet de Nom. Imp.

Ik zag nl. bij je calculaties dat je overal 8 Ohm had ingevuld, en daar moet dan de Re waarde komen. Bij de woofer zag ik 'm niet maar die kan je dan wel met de multimeter bepalen.
Trek je van de gevonden waarde dan wel de weerstand van de kabels eraf? :wink:
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Bericht door Chris_T »

4-weg schreef:
Jan-Willem, houd je er rekening mee dat bij de berekening van het Zobeltje je de Re waarde van de drivers gebruikt en niet de Nom. Imp.
Oie oei oei,
dat is niet goed heh ;)! Impedantie gebruiken bij de overname frequentie niet die van 0Hz...(gelijkspanning).

Edit:
Nevermind! Ik heb te snel gelezen, waardoor ik het stukje 'zobeltje' gemist heb....stom van me.:oops:
4-weg en Bertje jullie hebben helemaal gelijk.
Laatst gewijzigd door Chris_T op wo 13 jun 2007, 21:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Hoeft niet per definitie de impedatie van de driver op het op 't kantelpunt te zijn, zorg ervoor dat de impedantie gelijk blijft aan de Rdc en je hebt geen probleem. Zie impedantiekarakteristiek :wink: .
Rob.
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Inmiddels heb ik een heel eenvoudig filter:
(Met dank aan Jeroen_d!)
Afbeelding

Het is 1e orde voor laag en mid en 3e orde voor het hoog.
En nu zit ik al op 45 euro per filter :cry: Spoelen met een hoog wattage zijn duur... :shock:

Ik vraag me alleen af, de woofer is 300 Watt RMS moet er dan ook een spoel van minimaal 300 Watt inzitten? En de condensatoren, moeten die een minimaal voltage hebben?

En de weerstanden haha.. die zijn 20 watt is dat voldoende? Of moet ik weerstanden parrallel zetten zodat ik een hoger wattage kan krijgen?

Groet Jan-Willem
Zijn er verder nog op- of aanmerkingen?
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Wat is een spoel van 300watt? Als je je een beetje inleest in de materie zal je zien dat een spoel een bepaalde Rdc heeft. En die is afhankelijk van de draaddoorsnede. Voor een PA speaker is 1,4-2mm2 meer dan voldoende. En die zijn duur inderdaad.
Rob.
Laatst gewijzigd door Bertje op do 21 jun 2007, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Bericht door Chris_T »

Is zelf wikkelen geen optie? Gewoon spoeldraad (wikkeldraad) halen (gecoat draad met harde kern) en met een LC meter de juiste waarde bepalen (sommige multmeters kunnen beperkt induktie meten).
Voordeel is dat je echt custom kan gaan werken :).
Zelf wikkelen gaat alleen wel tijd kosten..zeker met deze dikten.
Cheers Chris
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”