Pjotr schreef:lepain schreef:MLTL best kan werken, ik denk dat de verschillen tussen BR en PR ook op dit concept toepasbaar zijn.
Uhhh.... je kijgt ook een steilere afval en een dip in de responsie o.z.i. ?
Ja, denkut wel. Wat is een BRpoort in een normale box: de massa aan de luchtveer in het veer-massasysteem.
Wat is een PR in een normale box: een massa-veersysteem gekoppeld aan de luchtveer van de box. Vormt zo dus een veer-veer-massasysteem
In een MLTL heb je in feite een soortgelijke situatie. Bij de terminus van een TL is de snelheid van de lucht het hoogste. De lucht werkt daar als zuiger. De luchtmassa in de BRpoort is een massa op die zuiger, en brengt zo de resonantiefrequentie van het systeem omlaag. Een soort van veer-massa-massasysteem? (en dat is het in feite natuurlijk niet, omdat het een staande golf betreft, maar ook Martin King vergelijkt een TL met een massa-veersysteem)
Als je de PR combineert met de TL sluit het 2e massaveersysteem (de PR) aan op het eerste massaveersysteem (de TL).
Dan krijg je dus een veer-massa-veer-massasysteem. (?)
Ik ben hier een beetje aan het fantaseren, en ik baseer me daarbij op de dingen die ik gelezen heb op quarter-wave.com. Misschien moet ik mijn eerdere post herzien. Een MLTL met PR gedraagt zich misschien wel heel erg als een "Doppelbassreflexbox" zoals cyburgs stick bijvoorbeeld.
Ook een "Doppelbassreflexbox" bestaat uit twee massa-veersystemen in serie: namelijk twee bassreflexboxen. De driver is dan het derde massaveersysteem. Ik denk dat er dan een systeem met drie graden van vrijheid ontstaat. Omdat een BR een systeem met twee graden van vrijheid is, en daar twee massa-veer systeem aan elkaar gekoppeld worden.
Er is hier vast wel iemand die natuurkunde studeert en dit veel beter begrijpt dan ik. Nu dat ik niet meer weet denk ik dat het het meeste gaat lijken op een "Doppelbassreflexbox".