keyser schreef:
Eerst zei krunk
Elke speaker die even recht meet, klinkt toch ook niet hetzelfde?
Er zijn veel meer variabelen.
en toen:
Stel dat je twee sets speakers hebt. Ze meten beide even recht.
Maar de ene heeft 6 dB hellingen in het filter, en de andere heeft 18 dB hellingen. Dan maakt het dus niets uit, want ze meten hetzelfde.
Juist! "Er zijn veel meer variabelen."
Ik geef 2 keer een voorbeelden waarmee ik het niet eens ben. Bij de tweede stelling geef ik een meer concreet voorbeeld.
Verder, als 2 condensatoren exact dezelfde meetgegevens hebben, is het absoluut onmogelijk een verschil te horen!
Dat klopt. Maar in verschillende merken verstekers worden verschillende merken componenten gebruikt. Ze leveren wel evenveel vermogen, maar kunnen dus WEL anders klinken. Ook al meten ze hetzelfde (vervorming bijvoorbeeld)
Conclusie is dus dat niet alle versterkers hetzelfde klinken!
Uit wetenschappelijk gehouden dubbel blinde testen (DBT) blijkt dat wij het verschil tussen het bij je cd-speler geleverde dropveter interlinkje gehoormatig niet kunnen onderscheiden van een Siltech G5, of een NordOst Valhalla o.i.d.
Wat gebeurt er echter in de praktijk, als de high-enders met veel te dure installaties samen met de high-enders met de nog net iets duurdere installaties samen een kabel van 1000 euro tegen een kabel van 3000 euro gaan vergelijken? De één roept enthousiast allerlei superlatieven over "Het Totaal Nieuwe Geluid", diepte, breedte, instrumentscheiding en klankkleur en wat al niet meer. Waarna de andere high-ender onmiddellijk roept dat ook te horen.
Je zou ook maar 3000 Euro aan een interlink uitgegeven hebben, en het verschil met een interlink van 1000 euro niet kunnen horen!
Ik geloof niet dat een duurdere kabel per definitie beter is dan een goedkopere, maar dat is de discussie ook helemaal niet.
Het gaat erom of je verschil kan horen tussen kabels onderling.
Ik heb bij mezelf geconstateerd dat het materiaal zeker uitmaakt. Ik heb kabels gehad waardoor mijn set te schel of juist bruin begon te klinken.
Maar nogmaals, kabels maken of breken je set niet. Als het er niet in zit, dan kan een kabel het ook niet tevoorschijn toveren.
Laat ik het zo stellen dan: er zijn geen 2 versterkers/cd spelers enz die precies hetzelfde meten.