Ik ben begonnen met een een zelfbouw 2-weg monitor setje voor bij de computer/kamer met Monacor drivers: de SP-100 4 ohm als midbass/woofer en de DT-25N als tweeter.
Nu wil ik daarbij een 4e orde linkwitz-riley filter bij gaan gebruiken.
Dit om het overgangsgebied sterk te verkleinen vanwege de volgende redenen:
* Overgangsfrequentie wordt 3200 Hz en dat ligt in het gebied waar het oor het meest gevoelig is
* De frequentieverloop gaat bij de SP-100 nog flink omhoog bij de 10KHz en moet dus flink weggefilterd worden...
Nu is het zo om vervelende interferenties te verminderen in het overgangsgebied de akoestische centra van de drivers in een vlak moeten liggen.
Dit kan fysiek gedaan worden door de woofer naar voren te plaatsen.
Een andere optie is door middel van een tijdsvertraging in de crossover de tweeter effectief naar achteren te plaatsen.
Mij lijkt de 2e optie het meest elegant en minder kwaad te doen dan goed.
Nu heb ik natuurlijk eerst gezocht naar berekeningen/filterschema's om dit te voor elkaar te krijgen, maar ik kan hierover bar weinig vinden.
De enige informatie die er mee samenhangt wordt in dit topic gegeven:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... time+delay
Mijn vraag is dus weet iemand toevallig hoe ik een crossover moet aanpassen (schema/berekeningen) om een time delay te creeren voor een tweeter?
De akoestische centra liggen 20mm van elkaar af in horizontale zin.
Alvast bedank voor de hulp!
Edit:
Ik heb nu gelezen dat een klein afstandsverschil in akoestische centra bij hoge orde filters nauwlijks effect heeft door de steilheid van de filters.
Niettemin ben ik toch geinteresseerd in de berekeningen/schema's ervoor