Nu de filtersimulatie

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
4-weg

Nu de filtersimulatie

Bericht door 4-weg »

Na afgelopen zaterdag, en ook gisteren op een andere locatie, de mogelijkheid te hebben gekregen om mijn proefproject te kunnen laten beoordelen, is het nu tijd om eens echt serieus aan het werk te gaan.

Ik ben er ook al achtergekomen dat de naam van de driver bij onze Oosterburen wat andere associaties met zich meebrengt. :wink:

Gezien de meetresultaten van dit tri-axiale systeem, gaat het nog leuk worden.
Bijlagen
TR6 Combi.jpg
4-weg

Bericht door 4-weg »

Nu maar eens per driver een filter gesimuleerd en in elkaar gezet. Jammer genoeg lopen metingen en filtersimulaties niet altijd even gelijk en dat kost toch weer een extra inspanning.
Maar er is een begin.

Voorlopige resultaat van filter en meting.

Met bijbehorend filter.
Bijlagen
TRI 6 combifilter.jpg
TRI 6 combifilter.jpg (10.6 KiB) 2977 keer bekeken
TRI6 combi.jpg
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

toch zeker niet gek!
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Dacht ik ook. Wijkt dit filter veel af van wat je bij je had in Breda?
Maurice01

Bericht door Maurice01 »

Verklaart die 1ste grafiek waarom die afgelopen maandag "Blikkerig" klonk in de super akoestische ruimte waar wij stonden ?

Grafiek 2 ziet er erg netjes uit namelijk
4-weg

Bericht door 4-weg »

Laten we maar zeggen dat dit het eerste echte filter is na het voorgaande geknutsel. :wink:

@ Jeroen, zover bedankt maar buiten de nogal wisselende impedantie die ik echt moet aanpakken zie ik in de totaal curve al wat "dingetjes". Maar voorlopig eerst even luisteren.
@ Ja Edo, dit concept verschilt volledig van het filter in Breda, maar mijzelf kennende zal deze ook niet lang blijven bestaan. Ach, dit is toch leuker dan TV kijken? 8)
@ Maurice, ik vond het al tof dat ik de gelegenheid heb gekregen om daar aanwezig te zijn en dat een bepaald merk budget versterker in combinatie met een budget radio zoveel aan de klank kunnen veranderen: tussen dat gebonk viel dat maar een paar mensen op en de rest was toch al doof. :D

Maar onderstaand het resultaat van het huidige filter.
Bijlagen
TRI6tot2.jpg
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

4-weg schreef:
Laten we maar zeggen dat dit het eerste echte filter is na het voorgaande geknutsel. :wink:

@ Jeroen, zover bedankt maar buiten de nogal wisselende impedantie die ik echt moet aanpakken zie ik in de totaal curve al wat "dingetjes". Maar voorlopig eerst even luisteren.
@ Ja Edo, dit concept verschilt volledig van het filter in Breda, maar mijzelf kennende zal deze ook niet lang blijven bestaan. Ach, dit is toch leuker dan TV kijken? 8)
@ Maurice, ik vond het al tof dat ik de gelegenheid heb gekregen om daar aanwezig te zijn en dat een bepaald merk budget versterker in combinatie met een budget radio zoveel aan de klank kunnen veranderen: tussen dat gebonk viel dat maar een paar mensen op en de rest was toch al doof. :D

Maar onderstaand het resultaat van het huidige filter.
Dat is zo al `n hele verbetering toch?
Speel je nog steeds in je proefbehuizing en zo ja moet je dan niet weer aanpassen/opnieuw beginnen met andere behuizing :roll:
4-weg

Bericht door 4-weg »

Het aantal liters zal wel overeenkomen Carlo. En het zal toch een gesloten behuizing worden dus ik verwacht meer dat het in de demping zal liggen.

Maar ik zit met een ander dilemma: om de overgang naar het hoog zo geleidelijk mogelijk te maken heb ik de spoelwaarde aan het begin van het filter van de mid verhoogd.
Nu ben ik al de hele avond naar stukken van Mozart en Wagner aan het luisteren en er is een soort "into your face" effect.

Nu heb ik de speakers afgekoppeld van mijn Nakamichi surround en aan mijn Luxman voor- en eindverstreker gehangen met bijbehorende kabels (Carlo kent ze) en alles valt (bijna) op z'n plaats.

Wat is wijsheid? Zo laten of curve in in mid/hoog toch maar weer wat laten zakken.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb die test in K+T 1/2007 gezien. De woof en mid zijn prima, maar die tweet geeft 3% 3de harmonische op bijna alle geluidsniveau's! Filteren op 6 kHz dus, dan hoor je die K3 wat minder, hoewel IMD toch roet in het eten zal gooien. Ook de K2 van de mid op 1000 Hz is gruwelijk.

Ik zie dat je met je filter al goed rekening hebt gehouden met de specifieke eigenschappen van deze driver :) .
4-weg

Bericht door 4-weg »

Ik denk dat het huidige filterconcept wel kan voldoen zonder al teveel de weg op te gaan van heer BT van het blad HH, dus met zo min mogelijk correctie netwerken. :wink:
Wel wil ik de speakers niet al te gevoelig laten zijn voor verschillende soorten versterkers, kabels of whatever.
Nog even naar de gemeten karakteristiek van de mid gekeken en besloten dat daar nog wat rek in zit om het kantelpunt van mid naar hoog een tandje verderop te leggen dus wordt de tweeter ook hoger gekanteld.
De "onrust" dan wel "hardheid" bij vooral vrouwenstemmen (sopranen) en koperwerk komt vooral uit het mid/hoog en dit is met de mid beter onder controle te houden dan met de tweeter.

Dus dat wordt weer knutselen in het week-end. 8)
4-weg

Bericht door 4-weg »

Het filter is uiteindelijk toch kwa concept gelijk gebleven met het verschil dat er een R/C netwerk bij is gekomen en het kantelpunt in het hoog is opgeschoven.
De piek op 1000 Hz is ook verdwenen wat de "hardheid" in het stemmengedeelte verklaarde en door het opschuiven van het kantelpunt is de "onrust" en kilheid in het mid/hoog ook verdwenen.
Om dat te bereiken heb ik 2 spoelen per filter moeten afwikkelen waarvan er 1 buiten de E24 waarde ligt en die zijn kwa waarde voor beide filters gelijk.
Voordeel is dat het laag iets geleidelijker afvalt en de minimum impedantie van 6 naar 4,6 Ohm is gedaalt.
Vanaf 1000 Hz vertoont de curve de afval wat bij de curve past maar het recht maken met het midden gebied had weinig zin want ik kan niet bij de achterkant van de mid komen om deze wat extra te dempen. Resutaat was een nogal direct geluid wat vervelend werd, dus dan maar m.b.v. het filter een aantal dB's terug.
Nominaal zou het geheel als 6 Ohm kunnen worden gekenmerkt.

Nu nog een leuke ombouw bedenken zodat de demping ook aangepakt kan worden.

De rode curve is het uiteindelijk geworden.
Bijlagen
3 curves.jpg
4-weg

Bericht door 4-weg »

Met die 3 curves zag het er volgens mij niet echt duidelijk uit. Daarom een plaatje met de curve van het begin van het topic en zoals ik deze voorlopig laat.

De Kemtec is nog niet aangepast voor de Windows software dus komt er een verschuiving bij conversie van de meetgegevens.

Daarom ook nog het juiste meetplaatje via de DOS software.
Bijlagen
2 curves.jpg
2 curves 2.jpg
Jan-Willem
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Leuke grafiek, maar er zit nog wel een 6db dip rond de 1,5 khz? Da's toch best veel.....
4-weg

Bericht door 4-weg »

Ik heb even mijn grafiek sterk ingezoomd en wat cijfers genoteerd.
Het kantelpunt had ik op 700 Hz gekozen en dat neem ik dan als referentie. Hier bedraagt de SPL 90 dB.

700 Hz 90,0 dB
800 Hz 88,5 dB
900 Hz 86,5 dB
1000 Hz 87,0 dB
1250 Hz 87,5 dB
1500 Hz 89,5 dB
2000 Hz 88,5 dB

Dus mag ik niet klagen en gezien de klank eigenschap van de mid in het gebied rond 1000 Hz zou ik deze niet eens recht willen filteren.
Tenzij ik steeds naar een opgewonden eunuch wil luisteren. :wink:
bartsegers

Bericht door bartsegers »

117€ bij BMM, als mensen nog een prijsindicatie willen:

http://www.bmm-electronics.nl/Product.a ... ct_ID=7183
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”