Actief 2 weg kast bouwen

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Wat bedoel je met open/gesloten structuur? Ik dacht aan zulk noppenschuim
Afbeelding

Afbeelding
Jij bedoelt dit spul he?

edit: links gedeleted, ik maak de 15L versie, niet de 25L versie
Laatst gewijzigd door JuuL op vr 25 mar 2005, 16:45, 2 keer totaal gewijzigd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ben eens bezig geweest, met paint jaja, ziehier het resultaat:

http://www.expandctss.com/upload/index. ... le=box.JPG

Wat denken jullie ervan? Dit is de 15L versie ipv 25L
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

JuuL schreef:
Wat bedoel je met open/gesloten structuur?
Marp schreef:
JuuL schreef:
Alleen zit ik dan met de demping, maar die leg ik er dan wel los in bij de testbox :P. Ik zat aan gewoon noppenschuim te denken, lijkt me wel goed toch?
Noppenschuim zal geluidsgolven best wat verstrooien, maar vanwege een gesloten celstructuur absorbeert het niet zo goed als pritex. Over de werkelijke effectiviteit ben ik eigenlijk nog nooit wat tegengekomen.

Hou er overigens ook rekening mee dat bouwmarkt-noppenschuim de effectieve inhoud enigzins kan verkleinen.
Met "noppenschuim" bedoelde ik schuim van de bouwmarkt, welke over het algemeen een gesloten celstructuur heeft (aaneengesloten luchtbelletjes). Noppenschuim voor luidsprekerbouw (o.a. Pritex) heeft een open structuur, waardoor het niet enkel aan de oppervlakte effectief werkt.

Ook zal gesloten noppenschuim de effectieve inhoud enigzins verkleinen i.p.v. vergroten.

Mario
Laatst gewijzigd door Marp op vr 25 mar 2005, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ik zou toch even die bump wegwerken, group delay is way te hoog IMHO
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

deepspace schreef:
Ik zou toch even die bump wegwerken, group delay is way te hoog IMHO
Oke,zal ik ff doen

Heb het ontwerp aangepast:

Transfer function:
http://www.expandctss.com/upload/index. ... le=tf2.JPG

Group Delay:
http://www.expandctss.com/upload/index. ... delay2.JPG

Max Power:
http://www.expandctss.com/upload/index. ... power2.JPG
mzzz, de waardes zijn weggevallen, de powerdip gaat tot 55watt

Is ie zo goed? :)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dit heb ik eens in een onderzoek gezien:

Frequentie - Drempel voor hoorbaarheid group delay

87 Hz - 15 ms
49 Hz - 25 ms
33 Hz - 35 ms
27 Hz - 42 ms
21 Hz - 50 ms

Op basis hiervan zou je je niet al teveel zorgen moeten maken. De grafiek die je nu maakt wordt sowieso anders door het dempingsmateriaal.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Mooi, dan komt dat wel goed. En ik heb het wat aangepast nu.
Wat vind je hiervan?
http://www.expandctss.com/upload/index. ... e=box2.JPG
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ik heb het ontwerp nog wat geoptimaliseerd:

http://www.expandctss.com/upload/index. ... le=tf3.JPG

http://www.expandctss.com/upload/index. ... le=pwr.JPG

http://www.expandctss.com/upload/index. ... e=grpd.JPG

En wat van dempingsmateriaal kan ik het beste kopen dan? Met een open structuur is beter heb ik begrepen?
Ben van plan om het bij conrad of bij de bouwmarkt te kopen. Kheb keuze uit deze artikelnummers:
dempingsmateriaal: 33 39 99-08
dempingsmateriaal pure schapenwol: 32 91 93-08
of noppenschuim in verschillende afmetingen
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ziet er goed uit toch..
En wat van dempingsmateriaal kan ik het beste kopen dan? Met een open structuur is beter heb ik begrepen?
Ben van plan om het bij conrad of bij de bouwmarkt te kopen. Kheb keuze uit deze artikelnummers:
dempingsmateriaal: 33 39 99-08
dempingsmateriaal pure schapenwol: 32 91 93-08
of noppenschuim in verschillende afmetingen
Beide dempingsmaterialen van Conrad zijn goed. Ik heb ze ook beide gebruikt maar nooit vergeleken met elkaar, dus welke de beste is zou ik je niet kunnen zeggen.

Aan de wanden zou je kunnen denken aan deze matten die een open celstructuur hebben (i.p.v. de gesloten van de bouwmarkt).
Zijn ook tekoop bij Conrad. (Artikelnr.: 342815 - 8B)

Afbeelding

Dus pritex aan de wanden en de rest beetje opvullen met BAF (dat wolachtige spul)
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Mooi, dan laat ik het bij dit ontwerp denk ik.

Aha, allebei zou ook nog kunnen. Nog niet aan gedacht. Dan kies ik wel voor nr 33 39 99-08
En dat noppenschuim wat jij me aanraadde is 6 cm hoog(!). Lijkt me niet dat dat lekker gaat passen. Dan neem ik hierbij de 2cm hoge variant.

En dan heb ik dat open vs gesloten celstructuur blijkbaar nog niet goed begrepen...
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik had inderdaad de wat hogere versie neergezet. In jou kast zal de lagere van 2 cm prima passen.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ik heb eens zitten nadenken. Ik wou een 2weg maken met eventueel daarna een subwoofer. Maar als ik een subwoofer zou maken zou ik een nieuwe versterker nodig hebben+voeding etc. Dit wordt voor me nog duurder dan een actief 3weg!

Maar wat blijkt nou. Ik heb mijn huidige voeding zo erg overgedimensioneerd , en aangezien ik nog 2 lm3886 ictjes heb liggen, en ook mijn koelblokken erg overgedemensioneerd heb. Zou ik met ERG weinig kosten 2 versterkers erbij kunnnen maken!! (Dan gebruik ik de trafo ook nog eens tenminste helemaal, zit ik alleen in de knoei met de aansluitingen van de boxen, stekker met 4 aansluitingen nodig en ook connectoren).
En als ik dan 6 versterkertjes heb, dan zou ik toch uitstekend een (gesloten:D) actief 3weg kunnen maken!?? :lol: :lol:

Als ik zo kijk, zie ik bijna alleen maar voordelen:
- Veel strakkere bas, want groupdelay is veel lager
- Geen powerdip meer!
- Een ontzettend vermogen, terwijl de versterker me weinig extra kost! In een handomdraai heb ik 2 lm3886 versterkertjes erbij.
- de Peerless wordt minder belast
- Ik zou zuiltjes kunnen maken

En ik zie 1 nadeel:
- kost me 2 extra woofers ;) en meer hout

Als ik dit doe dan ziet mijn versterker er zo uit:
- 4x lm3886 voor het mid+laag
* elk 10 000uF + 2200uF per voedingslijn
* voor het laag en mid gescheiden afvlak elcos (of voor het linker en rechter kanaal gescheiden)
* eigen 500VA trafo met inschakelvertraging
* 2 grote koelblokken

- 2 lm4700 voor het hoog
* elk 10 000uf + 1000 uF per voedingslijn
* beide lm4700 zelfde voeding en brugcel
* eigen 120VA trafo
* 1 groot koelblok
* voor het hoog heb ik een dc beveiliging + inshcakelvertraging voor de tweeters gebouwt

- Verder nog een actief filter, met de voeding op een aparte print :)

Wat denken jullie ervan? Denken jullie er ook zo over? Wat zouden jullie doen?
Kan ik het laag met een lm3886 goed aansturen?

edit: Ik weet het nog niet eigenlijk. Een peerless met BR gaat ook al wel flink laag! :) Ik denk dat ik tcoh maar eerst een testbox maak :)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Als je je die twee woofers kan veroorloven, altijd doen deze opzet! Een 2-weg basreflex kan het daar nooit van winnen. Op de site van Linkwitz staat ook het een en ander over die LM3886. Zie http://www.linkwitzlab.com/xo_eq.htm scrollen naar beneden tot je het hoofdstuk Power Amplifiers ziet. Staat ook een linkje bij naar een prototype voeding.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

jeroen_d schreef:
Als je je die twee woofers kan veroorloven, altijd doen deze opzet! Een 2-weg basreflex kan het daar nooit van winnen. Op de site van Linkwitz staat ook het een en ander over die LM3886. Zie http://www.linkwitzlab.com/xo_eq.htm scrollen naar beneden tot je het hoofdstuk Power Amplifiers ziet. Staat ook een linkje bij naar een prototype voeding.
Dus jou lijkt het idee wel wat? :)
Ik zou best 2 extra (goede..) woofers willen kopen. Als ik ze fatsoenlijk met een lm3886 zou kunnen aansturen. Ik zou trouwens ook prima een andere versterker erbij kunnen maken die ik met een symmetrische voeding van 35 volt kan voedden. Maar dit gaat me wel aardig wat meer kosten. (damn dit project wordt als maar groter :P)

Zou ik de peerless goed voor het midden kunnen gebruiken? In een 3weg zou je eigenlijk beter een mid speaker kunnen hebben die wat hoger doorloopt, nietwaar?

Maar wat wil je zeggen met die prototype voeding?
Ik heb de voeding al klaar... (ik luister nu naar mijn lm3886jes).
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

JuuL schreef:
Ik zou best 2 extra (goede..) woofers willen kopen. Als ik ze fatsoenlijk met een lm3886 zou kunnen aansturen.
Geen enkel probleem. Sterker nog: het goed gecontroleerde laag is waarschijnlijk de sterkste kant van de LM3886. Alleen even in de gaten houden dat je vanwege je 35V-voeding beter een 8 Ohm woofer per chip gebruikt (aldus jouw artikel). O:)

Heb je trouwens al een idee hoe groot de cabinets mogen worden? En komt alles in 1 cabinet? Anders kan je het bascabinet evt. ook maken zodra je de Peerless gereed hebt. Je versterker is snel genoeg uitgebreid met 2 extra LM3886’s en filters. Tenzij je alles liever op 1 grote print ziet...

Mario
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ah kijk eens aan! Dat is erg mooi dat het goed met die ampjes kan! :D Aangezien ik flinke elcos heb gebruikt moet het geen probleem zijn. En idd ik let erop dat ik 8 ohm speakers neem.

Ik zou het eigenlijk nog niet weten hoe ik dat ga aanpakken. Ik weet niet wat het handigste is. Het mooiste is aparte cabinett lijkt me.

Dan kom ik nou dus weer aan bij het onderwerp drivers uitzoeken :P.
Ben nu bezig met de CSX-257W Peerless. Dat lijkt mij al best wat! Maar ik zoek nog ff verder. Hebben jullie nog wat leuks in gedachten?
Maar als ik nou zon woofer koop, die loopt door tot 1khz ongeveer. Wordt de hds 182 dan niet overbodig?....

Zeg het nou niet om mij alvast met de peerless aan de gang te laten gaan ;)
Kan niet wachten om ermee aan de gang te gaan!! Ik moet me straks goed bedwingen om ze eerst rustig te laten liggen en eerst een goed ontwerp bouwen
Laatst gewijzigd door JuuL op ma 28 mar 2005, 0:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

JuuL schreef:
Ah kijk eens aan! Dat is erg mooi dat het goed met die ampjes kan! :D Aangezien ik flinke elcos heb gebruikt moet het geen probleem zijn.

Ik zou het eigenlijk nog niet weten hoe ik dat ga aanpakken. Ik weet niet wat het handigste is. Het mooiste is aparte cabinett lijkt me.

Zeg het nou niet om mij alvast met de peerless aan de gang te laten gaan ;)
#-o Aj, je hebt me door... ;) Een los cabinet kan inderdaad erg mooi zijn, maar dat is meer een kwestie van smaak. Wel geeft het tevens de mogelijkheid om de laagweergevers een beetje uit het zicht te zetten, als je laag genoeg filtert.
JuuL schreef:
Kan niet wachten om ermee aan de gang te gaan. Ik moet me straks goed bedwingen om ze eerst rustig te laten liggen en eerst een goed ontwerp bouwen
Misschien moét je wel wachten, want je hebt ze nog steeds niet in huis. En ja... mijn vertrouwen in TPG is inmiddels aardig gekelderd. 8-[

Misschien is het niet verkeerd om bij wijze van oefening toch alvast een testkastje te maken. Dat stelt je geduld minder op de proef, terwijl je op je gemak inspiratie kan opdoen, en misschien ben je wel zo enthousiast dat je meer aan een mooie woofer wilt besteden dan dat je eerder van plan was...

Mario
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

LoL, Mario volgensmij type ik sneller dan jou ;) Ik mijn berichtjes editen en de oude heb jij nog gequoted :). Ik ben wel erg benieuwt hoe zon BR met die peerless en de noferro zou gaan klinken! Dus miss idd eerst een testkastje hiervoor :)
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Marp schreef:
Misschien moét je wel wachten, want je hebt ze nog steeds niet in huis. En ja... mijn vertrouwen in TPG is inmiddels aardig gekelderd. 8-[
Mario

Mijne ook :? Vroeg me af waarom men altijd over de ptt klaagde, had nooit problemen gehad. Ach hopen dat het bij deze keer blijft...

Btw, als ik zo door blijf gaan, kan ik zo een hele disco van geluid voorzien...
Terwijl mijn opset was om het goed te laten klinken en het niet hard hoefde te gaan :P. Laten we dat maar rekenen onder het kopje "mooi meegenmen" :).
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Kan ik er wat aan doen dat jij je tekst wijzigt terwijl ik nog bezig ben met reageren! :? ;) Nee, komt gewoon omdat mijn vensters lang openstaan, en ik tussendoor naar heel andere dingen zit te kijken (niet de buurvrouw hoor).

Voordeel van een beetje geduld is dat je dit keer misschien wél profijt hebt van de nieuwe serie van Peerless. Dan kan je gelijk een woofer kiezen die specifiek voor een gesloten systeem is gemaakt, wat je waarschijnlijk ook veel meer diepgang oplevert.

Mario
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Klinkt een 3weg niet hetzelfde als dat je 2weg neemt met 1 sub? Het id is bijna hetzelfde. Alleen heb je dan 1 sub ipv 2 zegmaar. (Ik kan dan wel veel de helft aan vermogen gebruiken voor het laag...)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hangt ervan af. Als je maar 1 sub neemt, dan moet je er wel rekening mee houden dat ie groot genoeg is. Een sub van 25 cm heeft niet eens zo heel veel meer oppervlak als 2 x de Peerless HDS182. 350 cm2 tov 270 cm2. Beperkte winst dan. Al helemaal tov basreflex.

Keuzes keuzes. Nu je het aantal opties aan het vergroten bent wordt het alleen maar moeilijker.

Kort gezegd komt het volgens mij hierop neer:
- Bij een drieweg met sub als woofer heb je het voordeel dat je meer kan doen met plaatsing om problemen met staande golven in je huiskamer te lijf te gaan.
- Bij een normale drieweg heb je het voordeel dat de woofer hoger kan doorlopen, zodat je heel gemakkelijk een 13 cm midwoofer kan gebruiken. Dat geeft mooier midden. In een akoestisch goede ruimte verdient deze optie de voorkeur.

Ikzelf heb gekozen voor de eerste optie met 2 30 cm subs, maar dan toch een 13 cm midwoofer. Ik heb voldoende aan de geluidsdruk die dat kan leveren en filter de midwoofer actief aan de onderkant om hem beter te ontlasten beneden 100 Hz. Heb je nog een derde optie erbij :lol:
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

LoL, zie door de bomen het bos niet meer.

Als ik een normale 3weg zou maken, heeft die peerless hds182 nog wel nut dan? :cry: Want ik kan hem niet zo heel hoog crossen.
Of de laag speaker wordt een echte sub, dus tot 200 hz ofzo?
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Een twee weg plus extra sub klinkt meestal wel anders dan een 3 weg.

De twee weg zal er op gemaakt zijn om zoveel mogelijk full range te kunnen werken. Vervolgens knoop je er een sub bij die lekker laag gecrosst wordt en het laatste stukje mee mag doen.
Bij een drie weg loopt de woofer verder door in het hoog en is de mid meer gericht op echt de mid weergave.
De drie weg zou een beter mid kunnen hebben omdat je overgangen verder van het kritische gebied kunt leggen. Het is dan wel zaak om met een breedbandige mid te werken.
Doordat de woofer van de drie weg hoger doorloopt zal deze wat anders klinken dan de echte sub driver die een smalle band mag doen.

Wil je een losse sub goed laten samen gaan met de twee weg dan komt de plaatsing in je kamer nogal nauw. Dus creeer je weer een 'probleem'.

Wat mij het meest optimaal lijkt is een goede stevige drie weg. Mik dan niet op de aller laagste octaaf maar zorg juist dat de overgang naar de mid gewoon netjes verloopt.

(damn, komt er toch ineens het idee aanwaaien om een mooie 3 weg te bouwen met componenten die ik al heb liggen :roll: ik heb hele andere plannen...)
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

JuuL schreef:
Maak je een 4weg Marp? Waarom geen 3weg? Hoe minder overgangen hoe beter lijkt me...
En zo kan het o.a. komen dat iemand besluit tot een 4-weg systeem. Niet dat ik het je aanraad hoor. Al keuzes genoeg. ;)

Voor mij vormde het ook een dilemma om slechts het onderste deel van een basweergever te gebruiken die tot enkele KHz inzetbaar is. Van de andere is het nu te combineren met een stevige laag/midweergever, terwijl de mid/hoogweergever aanzienlijk wordt ontlast. Dus tja, waar kies je voor? Ik kies waarschijnlijk voor een combinatie waarvoor ik het meeste al in huis heb.

Als de onderkast niet op een andere lokatie hoeft te staan, zou ik in combinatie met de CSX182PP in gesloten behuizing het wisselpunt waarschijnlijk ergens tussen de 150Hz en 200 Hz leggen, zodat je middenweergave flink ontlast. Misschien liever ietsje lager, zodat hij nog net wat extra pit aan de kickbass meegeeft, maar gezien de curve in gesloten behuizing zal dit afhangen van de gekozen Q-factor.

Misschien een goede start om eerst te bepalen hoe belangrijk je het vindt dat de laagweergever op een andere lokatie kan staan? En is dat van minder belang, dan pas kijken hoe je een woofer met de Peerless wilt combineren? Of je gescheiden kasten of een totaalcabinet gebruikt, kan je dan altijd nog beslissen.

Mario

Ps: als je echt een heel ander systeem overweegt, dan heeft DIY_freak wellicht interesse in de Peerlessen :?:
Plaats reactie