Gewone Trafe vs Ringkern Trafo

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
snooy47
Berichten: 73
Lid geworden op: di 04 jul 2006, 19:20

Gewone Trafe vs Ringkern Trafo

Bericht door snooy47 »

Wie kan het verschil uitleggen ?

Ik heb namelijk twee versterkers thuis staan, eentje met een normale trafo en eentje met een ringkern trafo.

Maar bij de audiozaak kreeg ik te horen dat de ringkern trafo eigenlijk slechter was dan een normale ... terwijl ik vaak hoor dat de ringkern trafo juist beter is ...

Alvast bedankt voor de uitleg :)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

ringkern slechter ?

Ik heb altijd geleerd dat een ringkern veel minder last heeft van "storingen".
Veel vaster is qua inductie en het magnetisch veld ook veel kleiner is.

Ik zou daarom niet weten waarom die slechter zou zijn (eerder beter), maar wellicht mis ik iets :P
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Ik verkies al snel een ringkern: Kleiner, minder storingen, wel moeilijker te maken.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

de enige dingen die slecht zijn aan ringkerntrafo's:
- ze zijn relatief iets duurder
- je hebt maar een bout nodig om 'm vast te zetten dus ben je veel te snel klaar
- je kunt ze rollen
- en als je niet van rond houdt zijn ze oer lelijk...

Verder kan ik niets verzinnen... Daarom kies ik, als het even kan voor een ringkern.. (kijk maar op mijn www en probeer die andere dingen terug te vinden (audion en howard metname)

Kees
Gebruikersavatar
Huge_Cohones
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 05 nov 2006, 22:53
Locatie: Nijmegen

Bericht door Huge_Cohones »

audiomanics schreef:
ben je veel te snel klaar
je kunt ze rollen
als je niet van rond houdt
LOL :lol:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

audiomanics schreef:
Verder kan ik niets verzinnen...
Ik meen dat een bloktrafo iets beter was in het blokkeren van hoogfrequente storingen (dat kan te maken hebben met de naam).
Ook kan ik me voorstellen dat er kwalitatief goede bloktrafo's zijn en slechte ringkerntrafo's. Het lijkt me niet iets om er op voorhand de kwaliteit van de versterker aan af te meten, er zijn belangrijker zaken die iets over de kwaliteit zeggen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

richard schreef:
Ook kan ik me voorstellen dat er kwalitatief goede bloktrafo's zijn en slechte ringkerntrafo's.
Zonder meer waar. Niet iedere trafo is geschikt voor een bepaalde toepassing. Zo kun je een voedingtrafo niet inzetten als UGT voor een SET. Maar goed gemaakte toroidaaltjes als de "van der Veen" Amplimo en Plitrons zijn maar moeilijk te evenaren door welke bloktrafo ook..
Wat betreft die hoogfrequent gevoeligheid: kweenie... wel dat de bandbreedte van zo'n Amplimo trafo iets van 100KHz is..en dat vanaf ca 3Hz..

Kees
ecc
Berichten: 45
Lid geworden op: do 24 aug 2006, 15:36

Bericht door ecc »

audiomanics schreef:
richard schreef:
Ook kan ik me voorstellen dat er kwalitatief goede bloktrafo's zijn en slechte ringkerntrafo's.
Wat betreft die hoogfrequent gevoeligheid: kweenie... wel dat de bandbreedte van zo'n Amplimo trafo iets van 100KHz is..en dat vanaf ca 3Hz..

Kees
1) je hebt het nu over een uitgangstrafo, blijkbaar, en niet over een voedingstrafo.
2) Die 3Hz is de theoretische spec, puur gebaseerd op de primaire zelfinductie. Zodra je spanning op die trafo zet (kortom, 'm dus gebruikt in een schakeling) veranderen je kernparameters en dus ook je zelfinductie. In de praktijk is 12-18 Hz realistischer.
Plaats reactie