Basis filterprincipes; uitleg gevraagd, deel 2 (april-2008)

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Basis filterprincipes; uitleg gevraagd, deel 2 (april-2008)

Bericht door mikekiwi »

Tja, nadat diverse mensen me hebben geholpen bij het aanpassen van een filter voor een bouwsetje mijnerzijds, moet ik dan nu het filter in elkaar gaan draaien.
Voor alles is een eerste keer en nu ga ik dus wat enorme beginnersvragen stellen; heb er weinig kaas van gegeten (dat gaat zo wel blijken ;) ) en zoek dus wat hulp die mij wat verder kan helpen.

Direkt antwoord op dit specifieke 'probleem' mag, maar een verwijzing naar een goede bron op 't net zou ook prima zijn.

Dit filter moet er gecreëerd worden:

Afbeelding

En voor het laaggedeelte heb ik dit dus gebrouwen met speciaal ingevlogen audiofiele kroonsteentjes:

Afbeelding

In 't schema staat dus een "brugje" tussen + en - mbv condensatoren, maar ik weet niet precies hoe ik dat technisch gezien in elkaar moet draaien. Heb in bovenstaande foto mijn tijdelijke interpretatie weergegeven.

Is er iemand genegen (nadat hij zichzelf weer op de stoel heeft gezet na het lachen) om mij een bietje op weg te helpen?

Het voelt een beetje als op een voetbalforum vragen waarom die ene bij die palen een ander kleur shirt aan heeft... :oops: :D Maar goed, ik kan weer andere dingen (kan er even niet opkomen, maar daar ga ik nu een nachtje over slapen om dat te bedenken)
Laatst gewijzigd door mikekiwi op do 03 apr 2008, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Re: Basis filterprincipes; uitleg gevraagd, deel 1

Bericht door jantje-secuur »

mikekiwi schreef:
In 't schema staat dus een "brugje" tussen + en - mbv condensatoren, maar ik weet niet precies hoe ik dat technisch gezien in elkaar moet draaien. Heb in bovenstaande foto mijn tijdelijke interpretatie weergegeven.
Wat bedoel je precies met "brugje" tussen + en -?

Wat ik zo op de foto lijk te zien is dat je zo je luidspreker kortsluit en de condensatoren 'in serie' staan met de speaker terwijl dit niet de bedoeling is.

Edit: Wat een gepuzzel, maar de L+ moet verbonden zijn met het kroonsteentje boven de condensatoren.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Zie onderstaand plaatje, als je het zo doet klopt de bassectie.
Bijlagen
Filter_01_correctie.jpg
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

en je tweet staat direct op de ingang!!!!!!
toch nog eens goed nakijken hoor
audioot
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

sorry weer de snel willen zijn is idd juist de bassektie :oops:
audioot
WMC
Berichten: 276
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:56
Locatie: Eindhoven

Bericht door WMC »

Probeer alle componenten eens gewoon op een plankje te maken net zoals ze op het filter staan, dit biedt veel overzicht. Je kunt dan ook alle draadjes aan elkaar knopen zoals het op de tekening staat en later zo veel omgooien als je zelf wilt.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Schemaatje is ook niet heel erg duidelijk, kan eigenlijk wat eenvoudiger maar OK.

Laagsectie:
Nu heb je de +L in aangesloten op C en L en serie. da's niet goed zoals al gemeld is. L in serie met de woofer en de C parallel er aan.

Nu de tweettersectie nog en spelen maar.
Rob.
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Hmmm...heb dus net mijn posting en de antwoorden doorgenomen en ik denk dus dat ik me een beetje op het verkeerde been heb laten zetten door het schema dat ik hanteerde (is een aangepast bestaand schema).

Als ik het wel heb, is het eigenlijk redelijk simpel:
Afbeelding
Waarbij in mijn geval de L1 = 2.2mH en de C1 = 12.1uF

en dat resulteert dus in zoiets (links = input, rechts komt de driver):
Afbeelding

en het schema voor hoog wordt dan in mijn geval:

Afbeelding

Waarbij C4 = 1.8+2.2+4.7uF , L4 = 0.39mH en R2 = 47RM04 .

Of denk ik nu dat ik het begrijp, maar sla ik de plank (weer) mis?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Nu sla je de plank helemaal raak :!:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Klopt helemaal.
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Ha! OK, dank voor de bevestiging en de reacties die me op het juiste pad hebben gebracht!

Maar...ik heb nog wat vraagjes:

a. Als je voor condensatoren een bepaalde waarde moet halen, is er dan nog een gulden snede waaraan je je moet houden qua waardes of maakt dat niet uit, zolang je het totaal maar haalt?

b. Spoelen: er zijn verschillende draaddiktes; is 't motto "des te dikker, des te beter"?

c. Spoelen: Ferrietkern vs. lucht: heb wel wat gelezen over de verschillen, maar kan er veel misgaan als ik ze onderling verwissel maar de waarde blijft behouden?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

a: als je de waarde van het totaal maar haalt. Je kan even kijken naar de prijskaartjes van de condensatoren. Even rekenen wat het goedkoopste uitvalt.

b: veelal wel, voor de spoel in het hoog hoef je niet de grootste (en duurste) voor te kiezen. Voor het laag eentje met een zo laag mogelijke weerstand is wel aan te raden. Bijvoorbeel een luchtspoel van 2,2mH die je nodighebt kun je er ook 1 kiezen met een kern. Is goedkooper en kleiner.

c: Als de waardes gelijk zijn...geen probleem.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

gisteren was mike hier om een paar woofertjes af te leveren,en tevens om hier eens naar z`n speakers te luisteren(ik uiteraard ook :D )
ze klonken zeker niet verkeerd.
het geluid kwam mooi los en de boel klonk prima gedetaileerd met een hoop diepte,alleen had de tweeter wat hardheid over zich heen die ik hier ook met deze tweeter heb gehad.
na enig luister werk hebben we er een betere condensator tussen gezet(supreme)en hierdoor werd het beluisteren een heel stuk aangenamer.
al met al een erg lekker speakertje.
wat me heel erg opviel was dat de klank van de supreme`s bij michael gelijk ook erg hoorbaar was,precies dezelfde klank als bij m`n focals toch wat behoudend in het hoog,wat voor sommige tweeters/sets erg voordelig kan uitpakken.
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Thanks Dre,

was inderdaad wel een aardige luistersessie waar ik van te voren toch een beetje bang voor was. Was de vorige keren dat ik de speakers van Dre hoorde erg onder de indruk en ik had een beetje een angstig voorgevoel dat de PruPro's daarna door het ijs zouden zakken.

Maar dat viel dus best mee eigenlijk. Je hoorde duidelijk het klasseverschil, maar dat is niet meer dan logisch. Waar de speakers van Dre wel een tikkie extra pit mochten hebben (wat overigens later op de avond al beter werd na het gebruik van een andere netkabel), zijn de PruPro's soms net aan de scherpe kant. De Mundorf regenpijp :shock: die gisteravond tijdelijk dienst deed in het PruPro-filter zorgde in dit geval voor net wat softening die het geheel net wat aangenamer deed klinken. In de definitieve versie van het filter zal ik dus de condensatoren voor het hoog vervangen door - naar het er nu naar uitziet - wat Clarity Caps om daar wat voordeel te behalen.
Al met al weer een nuttige sessie voor beiden denk ik...dank Dre voor de gastvrijheid, de Vishay's, de kroko-draadjes, geduld en advies! :!:

Het gepruts aan de PruPro nadert zijn einde, op naar een definitief filter, een nieuwe baffle (of een mooi doekkie) en een leuke afwerking. 8)
D.A.R.R.Y.L.
Berichten: 189
Lid geworden op: ma 21 feb 2005, 0:35

Bericht door D.A.R.R.Y.L. »

Ten eerste: pas op met het zo maar aanpassen van de draaddikte van spoelen. Dit is volgens mij een een Rolf Smulders filter (audiocomponents) en hij zal zeker de DCR van de spoel hebben meegenomen in de filterberekening.

Ten tweede: aangezien dit dus een Rolf Smulders filterafstemming is, klopt het dat het hoog te vel is. Hij stemt de hoog sectie altijd 2dB luider af dan vlak. Probeer de tweet eens iets af te zwakken met een weerstand in serie.
Gebruikersavatar
4-weg
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 29 sep 2006, 23:19

Bericht door 4-weg »

D.A.R.R.Y.L. schreef:
Ten eerste: pas op met het zo maar aanpassen van de draaddikte van spoelen. Dit is volgens mij een een Rolf Smulders filter (audiocomponents) en hij zal zeker de DCR van de spoel hebben meegenomen in de filterberekening.

Ten tweede: aangezien dit dus een Rolf Smulders filterafstemming is, klopt het dat het hoog te vel is. Hij stemt de hoog sectie altijd 2dB luider af dan vlak. Probeer de tweet eens iets af te zwakken met een weerstand in serie.
Nog een "ongelukkig overblijfsel" uit zijn Magnat periode in Duitsland. :wink:
D.A.R.R.Y.L.
Berichten: 189
Lid geworden op: ma 21 feb 2005, 0:35

Bericht door D.A.R.R.Y.L. »

:D
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

D.A.R.R.Y.L. schreef:
Ten eerste: pas op met het zo maar aanpassen van de draaddikte van spoelen. Dit is volgens mij een een Rolf Smulders filter (audiocomponents) en hij zal zeker de DCR van de spoel hebben meegenomen in de filterberekening.

Ten tweede: aangezien dit dus een Rolf Smulders filterafstemming is, klopt het dat het hoog te vel is. Hij stemt de hoog sectie altijd 2dB luider af dan vlak. Probeer de tweet eens iets af te zwakken met een weerstand in serie.
Het origineel is idd van Rolf, maar daarna al wel een beetje onderhanden genomen door Edo... Wat voor waarde als weerstand zou je suggereren om die 2db te compenseren?

Thanks!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

De draaddikte zal wel niet zo'n rol spelen.

Zeker naar de cross frequentie toe (dus hoge frequenties) hebben er geen last van.
Echter hebben spoelen met een dikkere draad minder weerstand wat resulteerd in iets meer bas.

Het filter is idd een beetje typisch weergegeven, redelijk onduidelijk op deze manier voor "leken".

Condensators kan je gewoon parallel zetten om aan de waarde te komen.
(parallel tellen de waardes van condensators op, bij spoelen en weerstand is het precies andersom)
D.A.R.R.Y.L.
Berichten: 189
Lid geworden op: ma 21 feb 2005, 0:35

Bericht door D.A.R.R.Y.L. »

De weerstandwaarde is lastig te zeggen zonder meetcurves.
Zeker gezien die rare waarde van 47 ohm parallel aan de tweet.
Het nut daarvan ontgaat mij een beetje. Mocht je nu dus een serie weerstand erin zetten, dan gaat deze samen met die 47 ohm als L-pad (spanningsdeler) werken en dat willen we niet (iig niet ongemeten!!). Ik zou die 47 ohm weghalen en wat gaan testen met seriewaarden van 2,2 tot 4,7 ohm, en dan op het gehoor beoordelen. Maar wil je het echt zeker weten, dan toch meten.
Groet,
Ramon
Gebruikersavatar
4-weg
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 29 sep 2006, 23:19

Bericht door 4-weg »

D.A.R.R.Y.L. schreef:
Zeker gezien die rare waarde van 47 ohm parallel aan de tweet.
Het nut daarvan ontgaat mij een beetje.
Groet,
Ramon
De theorie erachter is om meer energie naar de tweeter te voeren. Denk aan een off-axis respons van een tweeter. Door deze wijze hoef je de speakers niet zo ver in te draaien.
Maar veelal gebruik je hiervoor een parallel Zobeltje in combinatie met de parallel weerstand maar vaak is deze laatste niet nodig.
Afhankelijk van de wensen .........

In dit geval wordt het dan een Smulders afstemming.
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

die 47 ohm weerstand is iets dat men bij audio en techniek als zaligmakend beschouwde.john vdsluis paste dat altijd toe
mvg
audioot
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Tijdens het bezoek een tijdje geleden hebben we wat metingen gedaan aan de speaker, en het orginele filter erbij gepakt. Uit die metingen bleek dat het hoog behoorlijk gedempt was dus hebben we wat modificaties gedaan zoals geschets is in eerder geplaatste schema. Zeker nog niet 100% maar door de serie weerstand totaal te laten verdwijnen kwam het meetresultaat goed in de buurt van een rechte lijn, en een toch wel acceptabel geluid . Zelfs nog iets wat aan de zachte kant. Als het goed is heb ik die meting nog ergens opgeslagen op de laptop die ik bij me had. Zal hem eens gaan zoeken. (beetje druk qua werk helaas dit ogenblik...dus kan even duren).
Kan ik hem niet meer vinden kunnen we altijd nog even een afspraak maken dat de speaker dezekant op komt om nog wat metingen hier te doen.
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Edo schreef:
Tijdens het bezoek een tijdje geleden hebben we wat metingen gedaan aan de speaker, en het orginele filter erbij gepakt. Uit die metingen bleek dat het hoog behoorlijk gedempt was dus hebben we wat modificaties gedaan zoals geschets is in eerder geplaatste schema. Zeker nog niet 100% maar door de serie weerstand totaal te laten verdwijnen kwam het meetresultaat goed in de buurt van een rechte lijn, en een toch wel acceptabel geluid . Zelfs nog iets wat aan de zachte kant. Als het goed is heb ik die meting nog ergens opgeslagen op de laptop die ik bij me had. Zal hem eens gaan zoeken. (beetje druk qua werk helaas dit ogenblik...dus kan even duren).
Kan ik hem niet meer vinden kunnen we altijd nog even een afspraak maken dat de speaker dezekant op komt om nog wat metingen hier te doen.
Prima samengevat! Ben benieuwd of je de meting idd nog had opgeslagen, kan het me van die dag niet herinneren...
Graag neem ik dan alsnog 't aanbod aan voor een - korte - nieuwe meting, dan kan ik je gelijk nog een paar onderdeeltjes teruggeven die ik nog hier heb liggen van je.. ;)

Bij de luistersessie bij Dre was ik eigenlijk zeer tevreden over de klank als geheel van de speakers; het was de eerste keer dat ik ze in stereo aan een serieuze test heb kunnen onderwerpen en daar was ik best over te spreken.
Bij de track die we een paar keer hebben beluisterd (het welbekende "Keith don't go" van Nils Lofgren) zit echter op het einde een stukje met wat hogere gitaarnoten en die waren (op het volume dat we bij Dre draaiden :oops: ) wat té geprononceerd aanwezig, er zat een wat rottig randje aan (de neiging om het volume wat omlaag te draaien)...
Verder vond ik de balans in de speaker best prettig, plaatsing was best en het geheel kwam goed los in de ruimte.
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Zo...nieuwe ronde...nieuwe vragen....

We zijn een klein jaartje verder en het volgende projektje is zo goed als klaar (url=http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=5400]Ieniemienie's[/url].). Dus het wordt tijd om ook aan dat filter te beginnen en aangezien mijn aanleg op dit gebied het niveau van een plasje water niet ontstijgt, loop ik hier weer niet over van zelfvertrouwen of ik het allemaal wel begrijp...

Het filter dat in simulatie is opgezet is dit:

Afbeelding

Nu staan er in dit schema geen + / - tekens geprint; is mijn aanname correct (zie rode aantekeningen van mezelf) dat het bovenste traject + is en de ander -?
Waarom staat bij de Seas een plusje getekend (bij NR 1) en bij de Scan Speak een minnetje (bij NR 2)? Betekent dat dat de SS uit fase moet worden aangesloten?

Hieronder de foto van hoe ik het even schematisch voor mezelf heb neergelegd zonder verbindingen, maar meer een vertaling met onderdelen van het schema.
Ligt dit een beetje volgens plan???? Je kunt er op klikken voor een grote versie...

Wederom dank aan een ieder voor wat nitwit-hulp... :oops: :wink:
Bijlagen
ieniemienie_fotootje.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”