architectuur project met geluid

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Leknaas
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 0:02

architectuur project met geluid

Bericht door Leknaas »

Beste audiokenners.

Ik ben een architectuurstudent en ben momenteel bezig met een project waarbij we geluiden van de omgeving (open landschap) goed moeten kunnen horen. Het allermakkelijkste zou zijn om er geen gebouw neer te zetten en gewoon luisteren. Echter zodra je iets neer gaat zetten blokkeerd dit altijd geluid.

Nu had ik een idee om een binnenplaats te maken met daaromheen losse massa's (woonruimte, keuken e.d.). Maar deze blokkeren dus geluid, zodat het geluid niet op de binnenplaats komt.

Nu ben ik vanallerlei vormen aan het bedenken (zoals de vorm van een luidspreker bij sportevenementen, zo'n rechthoekig dink dat taps toe loopt) om deze om de massa's heen te zetten en dat deze het geluid vangen rondom de massa en doorsluizen naar de binnenplaats.

Kortom een heel moeilijk verhaal, maar mijn vraag is dus eigenlijk: Hoe kan ik het beste omgevingsgeluiden opvangen / versterken en richten op de binnenplaats. Zonder al te veel gebuik te maken van electronica, dus puur door vorm...

Ik heb op internet al veel opgezocht maar niet echt iets kunnen vinden, misschien vinden jullie het leuk om mee te denken.

Alvast bedankt,
Leknaas
Leknaas
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 0:02

welke vorm

Bericht door Leknaas »

Nu ben ik enkele vormen aan het testen en ik vraag me af of deze het geluid versterken.

Een hoorn versterkt het geluid... als je je oor bij het puntje houdt dan hoor je beter het geluid...

Maar een luidspreke versterkt ook het geluid... hebben ongeveer dezelfde vorm, alleen zit de bron nu bij het smalste punt.

Wat zou beter werken bij een buitenruimte. Stel je staat in een smal toelopende straat, en aan het einde van de straat staat een geluidsbron, wanneer zou je de geluidsbron het beste horen? Als de geluisbron aan het smalle stuk staat of andersom ?
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Een cirkel concentreert al het geluid naar het middenpunt. Misschien als je dus op een punt geluid binnenlaat, dat het dan in het midden wordt geconcentreerd / versterkt (zoals het Observatorium bij Zeewolde bijvoorbeeld). Of je hangt boven je gebouw een halve bol, zeg maar een soort kaas-stolp, of iets van een parabolische reflector net als bij een antenne-schotel.

Afbeelding

Afbeelding
Leknaas
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 0:02

Bericht door Leknaas »

Geenius schreef:
Een cirkel concentreert al het geluid naar het middenpunt. Misschien als je dus op een punt geluid binnenlaat, dat het dan in het midden wordt geconcentreerd / versterkt (zoals het Observatorium bij Zeewolde bijvoorbeeld). Of je hangt boven je gebouw een halve bol, zeg maar een soort kaas-stolp, of iets van een parabolische reflector net als bij een antenne-schotel.

Afbeelding
Wow, dit is een superding, het lijkt op een kijkpost in een bos, maar nu dan een soort van luisterpost in een open landschap.
Leknaas
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 0:02

Bericht door Leknaas »

nu heb ik even twee afbeeldingen gemaakt... de gekleurde vlakken zijn gesloten massa's (bouwdelen).

In welke situatie wordt het geluid het beste van buiten naar de binnenplaats toe versterkt.

1. In een soort van trechtervorm met de punt naar binnen toe, of
2. In een trechtervorm met de punt naar buiten.

Afbeelding
Afbeelding



Groeten Leknaas
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

De bron van het geluid is niet een punt (zoals bij een speaker met een hoorn ervoor) maar een difuus veld. Om dit laag nivo informatie te concentreren tot een punt waar het het sterkst is dient de ruimte tussen de bouwblokken een parabolische doorsnede te hebben. Deze parabolische trechter is dan dus het breedst aan de buitenkant van de blokken en heeft zijn brandpunt op de "binnenplaats". Een zogenaamde Compound Parabolic Concentrator. Wordt vaak gebruikt om zonlicht te concentreren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding 8)
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

De a-symetrische Compound Parabolic Concentrator met een cylinder-vormig centrum doet weer denken aan de klassieke Nautilus en zo zijn we weer terug bij de architectuur en luidsprekers. Voldoende stof voor een project lijkt mij. :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Leknaas schreef:
Afbeelding
Als je bij dit modelletje op de buitenrand vier weergevers plaats wordt je in het midden waarschijnlijk gillend gek van de geluiddruk...

Kees
Leknaas
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 0:02

Bericht door Leknaas »

wow hartelijk bedankt iedereen, wat een informatie!

edit: hier stond vanalles... maar ik had e.e.a. verkeerd begrepen...


@Geenius: wow, leuk. De gulden snede zie je ook overal terugkomen.
Laatst gewijzigd door Leknaas op vr 30 mar 2007, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Leknaas
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 0:02

vervolg...

Bericht door Leknaas »

Hoi, ik heb weer even een nieuwe opstelling gemaakt:
Afbeelding

De crème kleurige vlakken zijn de massa's, de blauwe vlakken zijn de CPC's.

Op deze manier zou het dus moeten werken.. de massa's dienen als kaatswanden waardoor het geluid door de CPC's geconcentreerd wordt op de binnenplaats...

Als ik het goed begrijp kan ik de hoek tussen de parabolen veranderen als ik maar rekening hou met de brandpunten e.d. zoals op de afbeelding.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Leknaas schreef:
Ik snap dat als je een paar grote luidsprekers aan de buitenrand tussen de gebouwen zet, dat je dan in het centrum een beetje gek wordt, maar werkt dit ook bij difuus geluid van buiten?

@Geenius: wow, leuk. De gulden snede zie je ook overal terugkomen.
Bij (relatief zacht) diffus omgevingsgeluid van buiten werkt een smalle opening niet zo efficient, dan moet je toch meer naar een vorm die van buiten breed naar binnen smal loopt - een concentrator dus. Een parabolische vorm is dan het meest efficient.

De Gulden Snede is de basis van alles - lang leve moeder natuur. :D
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: vervolg...

Bericht door Geenius »

Leknaas schreef:
Hoi, ik heb weer even een nieuwe opstelling gemaakt:
Afbeelding

De crème kleurige vlakken zijn de massa's, de blauwe vlakken zijn de CPC's.

Op deze manier zou het dus moeten werken.. de massa's dienen als kaatswanden waardoor het geluid door de CPC's geconcentreerd wordt op de binnenplaats...

Als ik het goed begrijp kan ik de hoek tussen de parabolen veranderen als ik maar rekening hou met de brandpunten e.d. zoals op de afbeelding.
Als ik het goed heb, zit het brandpunt van de concentrator net binnen de twee halve ellipsen voor de opening. je zult dus nog een soort reflector moeten plaatsen om het geconcentreerde geluid door de opening van de CPC naar buiten te sturen richting binnenplaats.

Afbeelding
Leknaas
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 0:02

Bericht door Leknaas »

hmm owja... ik lees het nu nog eens en ik heb het idd verkeerd begrepen.

Afbeelding
Ik dacht uit deze afbeelding op te maken dat het geluid er doorheen ging... maar dit ging over geluid kleiner en groter dan de acceptance hoek, kleiner gaat ie door het gat heen, groter wordt ie teruggekaatst.

Hmmm.. waarom zit dan het gat onderin ? Want er staat wel 'receiver opening'

Afbeelding

Welke vorm kan ik dan gebruiken om geluid door te sluizen...
Leknaas
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 0:02

Bericht door Leknaas »

als ik (ongeveer) onderstaande vorm heb:
Afbeelding
Dan kan ik van de ruimtes een soort van parabool maken die het geluid vangt van buiten (opzich wel leuk als je er in zit).

Maar ik vraag me af of in deze vorm het geluid van buiten, versterkt binnen komt op de binnenplaats (zoals de groene pijl)... ?

edit: hmmm afbeelding laad nu even niet omdat de site plat ligt...
maar ik dacht ook dat dat de CPC het geluid doorgeeft omdat het eigenlijk 2 parabolen in elkaar zijn... en niet bundeld binnen de parabool
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Bijgaande vorm maakt het misschien wat duidelijker. Grappig is dat de bouwvolumes nu de doorsnede hebben van een hoorn terwijl juist hun buitenkant wordt gebruikt om het geluid te "trechteren".
Bijlagen
Naamloos-1.jpg
Leknaas
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 0:02

Bericht door Leknaas »

Geenius schreef:
Bijgaande vorm maakt het misschien wat duidelijker. Grappig is dat de bouwvolumes nu de doorsnede hebben van een hoorn terwijl juist hun buitenkant wordt gebruikt om het geluid te "trechteren".
wow geweldig! Dankjewel
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Hehe. Te gek hoor! Wordt het forum nog genoemd in je projectverslag? :D
ravon
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 16 mei 2007, 22:13

Re: vervolg...

Bericht door ravon »

Geenius schreef:
Leknaas schreef:
Hoi, ik heb weer even een nieuwe opstelling gemaakt:
Afbeelding

De crème kleurige vlakken zijn de massa's, de blauwe vlakken zijn de CPC's.

Op deze manier zou het dus moeten werken.. de massa's dienen als kaatswanden waardoor het geluid door de CPC's geconcentreerd wordt op de binnenplaats...

Als ik het goed begrijp kan ik de hoek tussen de parabolen veranderen als ik maar rekening hou met de brandpunten e.d. zoals op de afbeelding.
Als ik het goed heb, zit het brandpunt van de concentrator net binnen de twee halve ellipsen voor de opening. je zult dus nog een soort reflector moeten plaatsen om het geconcentreerde geluid door de opening van de CPC naar buiten te sturen richting binnenplaats.

Afbeelding
Het is een wat late reactie misschien maar toch..

Als je het brandpunt van bovenstaande vorm achter de luisteropening laat vallen is een extra reflector niet nodig. Wellicht wordt dat dus een hoornachtige vorm. En als je die hoorn vervolgens cirkelvormig "extrudeert" verkrijg je een rond object wat het geluid in een cirkel concentreert.

Dat gaat dan een beetje hierop lijken:

Afbeelding
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Het idee van een halfbolvormig object boven de binnenplaats spreekt mij het meest aan.
Daarmee zou geluid van alle kanten op de binnenplaats terecht komen, lage tonen worden er waarschijnlijk niet zo goed door gereflecteerd. Wordt je ook niet pani als dr een jumbo overvliegt.

Hehe, zie je je vijverwater trillen alsof Trex langskomt. :D
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Weg vijver :shock:

Afbeelding
Plaats reactie