Kan iemand me vertellen wat een ring radiator is ?
Is het de opbouw vorm wat bepaalt of het iets dergelijks is ?
Wat is het voordeel van zoiets ?
mvg
ST
Ring Radiator
Moderator: Beheerdersteam
Dat is volgens mij alleen bij tweeters (en sommige speciale middentoners).
Dan straalt niet een dome het geluid uit, maar een ring. Die zit dan niet alleen aan de randen, maar ook in het midden bevestigd. Voordelen hiervan zouden moeten zijn: groter frequentiebereik (naar boven toe, voorbij de 20kHz), minder vervorming en beter afstraal gedrag.
plaatje: onder is dome, boven is ring
Dan straalt niet een dome het geluid uit, maar een ring. Die zit dan niet alleen aan de randen, maar ook in het midden bevestigd. Voordelen hiervan zouden moeten zijn: groter frequentiebereik (naar boven toe, voorbij de 20kHz), minder vervorming en beter afstraal gedrag.
plaatje: onder is dome, boven is ring
- Bijlagen
-
- dome vs ring.PNG (6.52 KiB) 1488 keer bekeken
Het afstraalgedrag onder een hoek is bij een ringradiator ongunstiger omdat onder een hoek de afstand tussen de linker- en rechterzijde tot de luisterplaats verschillend is. Frequenties waarvan de halve golflengte overeenkomt met dit verschil worden verzwakt weergegeven. Dit speelt bij ringradiators met een grotere spreekspoel eerder dan bij 'kleine ringetjes'.
In de metingen van dergelijke tweeters in de hobbytijdschriften zijn deze dipjes meestal duidelijk herkenbaar in de frequentieplot onder een hoek gemeten.
Overigens zou dat voor mij geen beletsel zijn om voor een ringradiator te kiezen, ik heb er verder positieve ervaringen mee.
In de metingen van dergelijke tweeters in de hobbytijdschriften zijn deze dipjes meestal duidelijk herkenbaar in de frequentieplot onder een hoek gemeten.
Overigens zou dat voor mij geen beletsel zijn om voor een ringradiator te kiezen, ik heb er verder positieve ervaringen mee.
Laatst gewijzigd door richard op za 26 mei 2007, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- Speakerland
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
De beperking van de spreiding onder een grote hoek is in de praktijk juist gunstig. Het voorkomt een groot deel van vervelende reflecties die in de gemiddelde luisteropstelling nu eenmaal niet te voorkomen zijn.
De spreiding rond het on-axis punt is juist veel gelijkmatiger dan bij een conventionele tweeter. Daar heb je in de praktijk wel veel aan.
Met vriendelijke groet
Ruud Jansen
Speakerland
De spreiding rond het on-axis punt is juist veel gelijkmatiger dan bij een conventionele tweeter. Daar heb je in de praktijk wel veel aan.
Met vriendelijke groet
Ruud Jansen
Speakerland