PA kast deels overleden

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

PA kast deels overleden

Bericht door Jan-Willem »

Hallo,
Ik heb weer een klein projectje wat tussendoor kwam, ik heb een set PA BR-kasten (3-weg). Met een 18 inch woofer, 8 inch mid (apart compartiment) en hoorntweeter.
Het is een erg oude kast, binnen in stond het jaartal 1987.
De woofers zijn vrij recent al een keer vervangen. (Ik weet niet of het filter ook is aangepast toen)

Het begon met een luistertestje, ik hoor dat de ene mid net een paar db's harder is dan de andere. (Dit zit in de mid-woofers zelf)
De woofers zijn van bijde speakers goed.
De tweeters klinken erg schel en in verhouding te hard.

De kast is volgens getuigen een keer gaan roken. (opgeblazen)
Ik heb het filter bekeken, en ik denk dat er een aantal condensatoren overleden zijn, het 'hoesje' is er iig om weggesmolten.


Het moet low-budget blijven, want het is voor een kameraad die z'n hele drive-in wil verkopen. Maar dat niet wil met dit geluid.

Nu mijn vraag, moet ik alleen de condensatoren vervangen en dan kijken of het beter klinkt? Of zijn er ook andere onderdelen die flink te verduren hebben gehad; hier de kasten met filter:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

sja waardes schatten wordt moeilijk,

spoelen kan je doormeten, condensatoren zonder waarde wordt lastig als ze opgeblazen zijn.
En low budget blijven, met zo'n filter ?

Wellicht kan je een geheel eigen filter maken/meten, dan kan je zelf bepalen wat alles moet zijn en waar je op kan bezuinigen.
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

b_force schreef:
sja waardes schatten wordt moeilijk,

spoelen kan je doormeten, condensatoren zonder waarde wordt lastig als ze opgeblazen zijn.
En low budget blijven, met zo'n filter ?

Wellicht kan je een geheel eigen filter maken/meten, dan kan je zelf bepalen wat alles moet zijn en waar je op kan bezuinigen.
Inderdaad, maar ik ben vergeten te zeggen: de onderste grijze condensator heb ik ook de waarde van (af te lezen op het andere filter). 50 microF 100V.
Ik denk dat ik eerst de 3 grijs/zwarte condensatoren van bijde filters ga vervangen, en dan maar weer eens luisteren.
Heeft trouwens iemand PA zelfbouw sites?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Jan-Willem schreef:
Heeft trouwens iemand PA zelfbouw sites?
http://www.new-line.nl bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

www.speakerstore.nl natuurlijk ook.

Je tweeter is een eminence atp tweeter, denk ik.

Ik heb in een grijs verleden ook met deze kasten gwerkt, en de originele klank was super!

zeker geen eminence atp tweeter, en ook geen "rode rand" woofers.

waren overigens niet te tillen....

tweeter verhaal is op te lossen met een weerstandje, de rest wodt misschien meetwerk ? (bij S&Co ?)

succes, zijn ze zeker waard nog die bakbeesten.
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

bartsegers schreef:
www.speakerstore.nl natuurlijk ook.

Je tweeter is een eminence atp tweeter, denk ik.

......................


zeker geen eminence atp tweeter, en ook geen "rode rand" woofers.


Is het nou wel of niet een eminence atp tweeter?.. haha of begrijp ik je verkeerd.
Ja ze zijn vrij zwaar, alhoewel het een lichte woofer is. Ik zag binnen in de kast een datum: 11-18-1987
Is dus in amerika oid gemaakt (staat ook engelse tekst in)
Bedankt Edo en Soundexcel :)


Waar ik net achter kwam haha... :lol:
Er zit een andere tweeter in 1 hoorn. Die eigenlijk niet eens past! Tevens is er een kleine condensator? die er parrallel over stond doorgebrand, dat is de rook geweest.
Nu ga ik dus 2 nieuwe hoorns kopen, en misschien nog 2 mids, als het niet te duur word.

Kun je drivers kopen die je op de hoorn monteert? (goedkoper)
Het nadeel is dat ik ook weer een nieuw filter moet maken.
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Weten de Hifi mannen dit niet? :lol:
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Bericht door pompebled »

Jan-Willem schreef:
Kun je drivers kopen die je op de hoorn monteert? (goedkoper)
Jazeker; van Piëzo via RCF naar de duurdere merken.

Hoornmond (aanvangs)diameter en schroefdraad opmeten en zoeken bij de leverancier/fabrikant.

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Op zich is de ATP serie van eminence of was het APT ? helemaal niet slecht. de klank is nog heel goed te pruimen zelfs. deze kun je inderdaad gewoon los kopen. evenals tal van andere merken.

als je goedkoop wilt. zoek in deze shop www.new-line.nl bij zelfbouw speakers, en spare parts. naar DAP onderdelen.
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Oke ik ben er redelijk uit:

2x Tweeter APT150 : € 65
2x Mid-woofer : € 70
2x Filter : € 40
--------------------------------------
totaal: €175

Weet iemand nog een 8 inch midwoofer van rond de 30 euro? PA :wink:
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Jan-Willem schreef:
Oke ik ben er redelijk uit:

2x Tweeter APT150 : € 65
2x Mid-woofer : € 70
2x Filter : € 40
--------------------------------------
totaal: €175

Weet iemand nog een 8 inch midwoofer van rond de 30 euro? PA :wink:
Inmiddels gevonden: http://www.pulseonline.com/eminence22.htm
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Oke, de mid-woofers en tweeters komen als het goed is deze week binnen. En omdat ik toch al bezig ben met het maken van een lay-out voor een H-brug (elektronische schakeling), wil ik me nu gaan buigen over het filter.

Hier heb ik echter nog niet veel kaas van gegeten.
Het moet ongeveer 20 euro per filter worden, dus goedkoop. De kast hoeft niet recht te zijn (kwa frequentiecurve)!
Het mag dus een redelijk eenvoudig filter zijn.

Wie wil er helpen?



De woofer:
Afbeelding
Afbeelding

Monacor SP450PA

Impedance (Z) 8Ω
Resonant frequency (fs) 25Hz
Max. frequency range f3-3,500Hz
Music power 600WMAX
Power rating (P) 300WRMS
SPL (1W/1m) 97dB
Magnet weight 70oz.
Mounting cutout Ø 420mm
Mounting depth 196mm
Dimensions Ø 460mm
Weight 7.8kg



Mid-woofer:

Afbeelding

Afbeelding

PDF:
http://www.eminence-speaker.com/pdf/alpha-8a.pdf

Eminence - Alpha 8

[ Nominaler Korbdurchmesser: 8 Zoll, 203.2mm
[ Nominale Impedanz: 8 Ohm
[ Leistung: 125W
[ Resonanz: 73Hz
[ Verwendbarer Frequenzgang: 58Hz-5kHz
[ Empfindlichkeit: 94
[ Magnetgewicht: 20 oz.
[ Luftspaltbreite: 0.25 Zoll, 6.35mm
[ Spulendurchmesser: 1.5 Zoll, 38.1mm

[ Resonanzfrequenz (fs): 73Hz
[ DC Wiederstand (Re): 5.3
[ Spuleninduktivität (Le): 0.44mH
[ Mechanische Güte (Qms): 4.6
[ Electromagnetische Güte (Qes): 0.68
[ Gesamtgüte (Qts): 0.59
[ Äquivalentes Volumen (Vas): 17.7 l
[ Maximaler Membranhub (Vd): 67cc
[ Nachgiebigkeit der Membranspannung (Cms): 0.28mm/N
[ Antriebsfaktor (BL) 7.8 T-M
[ Dynamisch bewegte Masse (Mms): 17 g
[ Wirkungsgrad-Bandbreitenprodukt (EBP): 107
[ Maximaler Schwingspulenüberhang (Xmax): 3.2mm
[ Membranoberfläche (Sd): 210 cm2
[ Maximale Mechanische Auslenkung (Xlim): .71 mm

[ Empfohlenes Boxenvolumen
- verschlossen: 5 - 7 l
- belüftet: 16.7 - 25.5 l
[ Gesamtdurchmesser: 8.24 Zoll, 209.2 mm
[ Schallwandloch-Durchmesser: 7.13 Zoll, 181mm
[ Dichtring (Front) Standardausführung
[ Dichtring (Rückseite) Standardausführung
[ Befestigungslöcher Durchmesser: 0.22 Zoll, 5.5mm
[ Befestigungslöcher B.C.D. 7.75 Zoll, 196.9mm
[ Tiefe: 3.25 Zoll, 83mm
[ Nettogewicht: 1.9 kg

[ Kupferspule
[ Polyamid-beschichteter Spule
[ Ferritmagnet
[ belüfteter und erweiterter Kern
[ Pressstahlkorb
[ Pappmembran
[ Gewebesicken
[ Solide Papp-Staubschutzkalotte



Tweeters:

Afbeelding

PDF:
http://www.performanceaudio.com/media/p ... 4245_s.pdf

Eminence - APT 150
Supertweeter Specifications:

* Impedance: 8 ohms
* Power Rating (18dB/octave):
45Wrms @ 3.5kHz
85Wrms @ 5.0kHz
* Resonance: 2.5kHz
* Usable Frequency Range: 3.5Hz - 20kHz
* Recommend Crossover: 3.5kHz
* Sensitivity (1W @1m mounted to test horn): 105dB
* Diaphragm Material: Phenolic
* Le: verschillende waarden op sites
* Re: 6.3 ohms
* Depth: 1.57", 40mm
* Weight: 1.5lbs., 682 kg.

Bedankt :D
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Als ik zo eens naar die frequentieplot van je tweeter kijk, moet ik zeggen dat dat er zeer netjes uit ziet.

Ik meen mij echter te herinneren dat er een andere plot bij hoorde, tenminste toen ik ze gebruikte? meende een dikke 4khz bult te hebben toen.

Kan ook zijn dat in combinatie met een andere hoorn het evrloop verandert, wat logisch is natuurlijk.

Wat heeft Rog Mogale hierover te zeggen :D

Another way of doing it is with the Eminence APT range of HF units. They do an APT 150, which has a CD horn and built in compression driver. The dispersion is nice and wide at 100w x 50v and these units sound quite good. They extend out to 20 KHz as well and are very cheap. You have to cross them over at 3.5 KHz and your 12” driver will be able to get that high. Use one of the Eminence crossovers too, the 2 way pxb2 3k5 is the one to go for. All Eminence crossovers have a light bulb for HF protection as well, this system works very well, I have never heard of anyone blowing up a HF driver with one of these crossovers, the bulb normally goes first. The pxb crossover is the cheaper option and you will have to mount it inside the cabinet somewhere, you might also have to use some kind of HF attenuation as well, although not too much. The other option is the px type crossover which has built in HF attenuation on a volume knob and built in speakon connectors as well, all you have to do is mount it on the back of you cabinet and your away. These Eminence crossovers are really good, I have used most of the passive crossovers on the market and these are the cheapest ones which don’t saturate, catch on fire and they last for years. The HF protection is a big bonus as well.

So you know which crossover to use, it’s down to you or your budget as to which HF you use. Best option is the 3 way with 8” on mid and a slot tweeter doing HF (see if you can find a Selenium ST 320), using the Eminence px or pxb3 5k crossover. Not the cheapest option this, but the best sounding. Not too far behind this would be the Eminence APT 150 horn with their px or pxb2 3k5 crossover. They also do lots of other APT horns as well, ones with different dispersions and also just the HF driver (APT 50) if you want to screw it on to a horn of your choice, although you might as well use the horns that come with the units like the APT 150. The APT 50 driver is good for use on the back of coaxial drivers, where the HF driver sits on the back of the bass mid driver and fires though a hole attached to a horn in the center of the bass mid driver. These APT units are used in many commercial designs from lots of different manufactures. I Know that OHM use the APT 80 with 12” and 15” drivers in their RW range of speakers and they sound good.
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Bedankt bart,:D inderdaad leuke filters!, op de frequentie die ik ongeveer wilde!
Enkel zijn ze aardig duur, daarom wil ik ze toch zelf maken, als ik weet wat me dat gaat kosten (wil niet meer dan 25 euro per filter).

Ik kijk dan naar dit filter:
EMINENCE 3-weg CROSSOVER PXB3-3K5

Iemand die een eenvoudig filter in mekaar kan flansen?
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”