Mijn UCD400 versterker heb ik vandaag helemaal afgemaakt. En natuurlijk ook beluisterd. Wat een ding zeg! Echt super...
Nu even nog een korte vraag. Na het testen met muziek hoorde ik dat de trafo's nogal zoemen. Het komt 100% niet uit de speakers want die heb ik losgekoppeld.
Nu las ik dat SSassen zegt dat de trafo's niet goed zijn aangesloten in een ander topic:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... c&start=50
Ik heb daarom nog eens naar mijn aansluitingen gekeken en de secundaire aansluitingen eens omgedraaid. Maar zonder resultaat.
Dit staat er op mijn trafo:
primair:
blu .
brn
secundair:
blk 0v .
red 40v
ora 0v .
yel 40v
De punt is de wikkelrichting. Nu heb ik blk en ora met elkaar verbonden en aan de GND op de voeding van Hypex aangesloten. De andere twee zijn dan de fases.
Kan iemand me vertellen wat ik hier fout heb gedaan? Of wat een mogelijke oorzaak kan zijn van het brommen van de trafo's?
Christian
Zoemende trafo
Moderator: Beheerdersteam
Re: Zoemende trafo
En als je de primaire omdraait? Dus stekker andersom in stopcontact.Trigger01 schreef:Ik heb daarom nog eens naar mijn aansluitingen gekeken en de secundaire aansluitingen eens omgedraaid. Maar zonder resultaat.
Henkjan heeft goed punt, dat kan je zo ff nameten of dat het geval is. Probeer anders eens ander stopcontact van andere groep oid.
Ik heb ergens eens een schema gevonden om DC uit het net te halen met 2 condensatoren en 2 diodes. Ff zoeken zometeen...
Shit, ik krijg het topic wel gevonden, maar zie het schema niet. Topic is dit. Het schema heb ik thuis misschien nog ergens liggen/staan.
A, wacht, het schiet me net te binnen: 2 diodes in serie maar wel met of de anodes tegen elkaar of de kathodes tegen elkaar. Over elke diode zet je vervolgens een elco (het gaat alleen even om de waarde) die niet te hoog van spanning hoeft te zijn omdat de spanningsval beperkt wordt door de diode en wel tot 0,6V. Zie ook het aangehaalde topic. Ik weet alleen zo niet hoe je de elco moet zetten (met de plus aan de kathode of aan de anode), weet vast iemand anders wel.
Edit: elco's volgens mij 1000uF; in het topic staat:
Rc=1/(2*pi*f*c)=0.32ohm. Als ik f=50 invul en c oplos kom ik op 1000uF, wil iemand die wel verstand heeft dat even controleren?
Groeten Mark
Shit, ik krijg het topic wel gevonden, maar zie het schema niet. Topic is dit. Het schema heb ik thuis misschien nog ergens liggen/staan.
A, wacht, het schiet me net te binnen: 2 diodes in serie maar wel met of de anodes tegen elkaar of de kathodes tegen elkaar. Over elke diode zet je vervolgens een elco (het gaat alleen even om de waarde) die niet te hoog van spanning hoeft te zijn omdat de spanningsval beperkt wordt door de diode en wel tot 0,6V. Zie ook het aangehaalde topic. Ik weet alleen zo niet hoe je de elco moet zetten (met de plus aan de kathode of aan de anode), weet vast iemand anders wel.
Edit: elco's volgens mij 1000uF; in het topic staat:
Rc=1/(2*pi*f*c)=0.32ohm. Als ik f=50 invul en c oplos kom ik op 1000uF, wil iemand die wel verstand heeft dat even controleren?
Groeten Mark
