Zoek een extreem goede 18 cm bas-mid

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Ronkel

Zoek een extreem goede 18 cm bas-mid

Bericht door Ronkel »

Ik ben al een tijd aan het zoeken naar een goeie 6,5" midwoofer en een tweeter voor een low-output twee-weg systeem, crossover circa 1500-2000 Hz. Omdat ik meteen iets echt goeds wil kopen, kijk ik steeds naar verschillende parameters en eigenschappen van speakers en de gebruikte materialen. Helaas zijn er van veel speakers weinig metingen en data bekend (vooral van vervorming).

Daarom heb ik maar eens gekeken naar wat mogelijke eigenschappen zijn van een goede midwoofer. T/S parameters zijn bij mij zeker niet heilig, eerder lage vervorming, vlakke frequentierespons, weinig break-up (en natuurlijk zo hoog mogelijk) en goede afstraling. Als een speaker niet laag genoeg komt in een gesloten kast kan ik 'm altijd nog elektronisch corrigeren, dat kan met bijv. afstraling niet.

Ik denk dat de aandrijving en vervorming bij de meeste speakers van bekende fabrikanten wel goed zit en dat het materiaal van het membraan een van de belangrijkste ontwerpkeuzes is. Hoe beter het membraan, hoe minder resonanties en hoe beter de impulsrespons.

Het membraan moet licht zijn, stijf en zo min mogelijk last van resonanties hebben (hoge verliesfactor). Na een onderzoekje in een materialendatabase komen aramide-vezels (Dyneema, Kevlar), magnesium-legeringen en keramiek (AL2O3, welbekend van Thiel&Partner) als bijzonder geschikt naar boven.

Een aantal drivers die in dit rijtje passen:

ScanSpeak 18W/8546-00 6,5" Kevlar midwoofer
Usher 8836A 7" Kevlar midwoofer
Seas Excel W18E001 7" magnesium midwoofer
Thiel&Partner C92-6 6,5" keramische midwoofer

waarbij opvalt dat Usher volgens mij niet zo bekend is en dat vooral de onderste twee speakers (vooral de Thiel) wat hogere membraanresonanties hebben. De Thiel heeft een "underhung" spoel, wat mij een voordeel lijkt. De vervorming van de Usher lijkt te mooi, < 0.2% vanaf 50 hz volgens dit.. Misschien bij een lage SPL?

Mij vragen aan jullie zijn:
Wat vinden jullie van mijn redenering?
Kent iemand meer 18 cm units die in bovenstaand rijtje passen?
Wat is volgens jullie de beste 18 cm bas-mid?
Paul

Bericht door Paul »

voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Vergeet de Peerless HDS excl. 180 niet. Ook de Vifa XG18 mag er zijn.
Laatst gewijzigd door voodooless op ma 15 jan 2007, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik denk dat je wel aardig goed op weg bent. Focus je alleen niet te veel op het membraanmateriaal: kijk naar de meetresultaten van bijvoorbeeld de scanspeak W18 en de beide Ushers en je ziet dat deze papieren drivers tot de besten van de groep behoren.
Onderschat verder het motordesign niet. Op het gebied van motordesign worden nog steeds verbeteringen geboekt, welke zich uiten in de metingen zoals ondermeer door Zaph uitgevoerd.
DIY_Freak

Re: Zoek een extreem goede 18 cm bas-mid

Bericht door DIY_Freak »

Ronkel schreef:
Ik denk dat de aandrijving en vervorming bij de meeste speakers van bekende fabrikanten wel goed zit en dat het materiaal van het membraan een van de belangrijkste ontwerpkeuzes is. Hoe beter het membraan, hoe minder resonanties en hoe beter de impulsrespons.
In mijn ervaring liggen de zaken precies andersom: de motor is meestal de bepalende factor voor de vervormingscijfers. Zodra de motor erg goed presteert, kun je verder kijken naar 'hightech' conusmaterialen.
(...)waarbij opvalt dat Usher volgens mij niet zo bekend is en dat vooral de onderste twee speakers (vooral de Thiel) wat hogere membraanresonanties hebben.
understatement of the century ;) De Thiels breken 'wat minder agressief' op, ook een beetje afhankelijk van het model.
Vergeet ook niet de alu conussen van de Seas standaard series. Wat betreft conusresonanties presteren deze binnen het gebruiksbereik niet ver beneden het niveau van de veel duurdere magnesium (legering) conussen.
Kent iemand meer 18 cm units die in bovenstaand rijtje passen?
Wat is volgens jullie de beste 18 cm bas-mid?
De beste bestaat simpelweg niet. Iedere unit is een verzameling van ontwerpdoelstellingen en concessies. Geef een Seas Excel magnesium midbass in de handen van een niet-doorgewinterde luidsprekerontwerper t.b.v. een 'conventionele' tweeweg en je hebt gegarandeerd een ondermaats presterend ontwerp.

De Peerless HDS, nieuw of oud, hoort zondermeer in het rijtje top midwoofers. Verder heb je bijvoorbeeld de Audiotechnology 6.5" flexunit, SK170-nogwat, een absoluut topmerk, wel behoorlijk aan de prijs en conussen van... polypropyleen. Ook zie je de laatste paar jaar bij een aantal fabrikanten de tendens om conussen van 'behandeld papier' te maken, in essentie is het papier daarbij slechts de drager van een bepaalde kunststof. Dat levert een uitstekende unit op, behoorlijk stijf en licht maar met 'gemoedelijke' opbreekverschijnselen, waar veel makkelijker mee te werken is dan de ultrastijve metaal/keramische conussen.

Zeer de moeite waard, maar meer geschikt voor een drieweg, is de Adire Extremis 6.8.
Laatst gewijzigd door DIY_Freak op ma 15 jan 2007, 18:29, 2 keer totaal gewijzigd.
D.A.R.R.Y.L.

Bericht door D.A.R.R.Y.L. »

Denk ook eens aan de Vifa 17-WP-200 Polyprop midwoofer. Is erg goedkoop, maar vreselijk lineair en goed met een 6dB netwerk te filteren. In mijn geluidsbeleving veel mooier dan die dure ScanSpeak jongens.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Verrek, die site van Zaph heb ik ooit al eens bekeken. Was 'm bijna vergeten. Goeie tests inderdaad, alleen wel een stortvloed aan info. Moet ik maar eens goed gaan doorspitten... wel jammer dat bijvoorbeeld die Thiel en die ScanSpeak er niet tussenstaan. Maar ik ga dat zeker nog eens doorlezen. Bedankt!
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ronkel schreef:
Verrek, die site van Zaph heb ik ooit al eens bekeken. Was 'm bijna vergeten. Goeie tests inderdaad, alleen wel een stortvloed aan info. Moet ik maar eens goed gaan doorspitten... wel jammer dat bijvoorbeeld die Thiel en die ScanSpeak er niet tussenstaan. Maar ik ga dat zeker nog eens doorlezen. Bedankt!
Je kunt niet alles hebben :wink: . Kijk voor de scanspeak eens op http://www.linkwitzlab.com/x-mid_dist.htm .
Ronkel

Bericht door Ronkel »

@ Martijn M: Bedankt! Nog meer leesvoer :D
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

En al naar de Seas W18NX001 gekeken?
Speel zelf met de kleinere versie en die bevalt erg goed.
nlmb

Bericht door nlmb »

Ik heb bij internet tests zoals zaph ze publiceert altijd vragen over de consistentie van de meetresultaten. Zeker wat betreft randvoorwaarden als de gebruikte proefbaffle, microfoon en software.

Echter als indicatie zijn ze meer dan bruikbaar ik ben daarom benieuwd of de Usher luidsprekers echt zo goed zijn als de metingen aangeven. Ik heb in ieder geval niets te klagen over de 8137k.

De door jou aangehaalde scan 8546 kleurt gehoormatig behoorlijk wanneer vergeleken met de excel. Dat wordt ook ondersteund door de metingen van Markk. De Thiel en de Usher heb ik nog nooit gebruikt.
ralph

Bericht door ralph »

Hans Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

nlmb schreef:
De door jou aangehaalde scan 8546 kleurt gehoormatig behoorlijk wanneer vergeleken met de excel. Dat wordt ook ondersteund door de metingen van Markk.
Daarom vind ik de 18W8531 of 4531 veel mooier klinken. (gecoat papier)
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

nlmb,
Ik heb bij internet tests zoals zaph ze publiceert altijd vragen over de consistentie van de meetresultaten. Zeker wat betreft randvoorwaarden als de gebruikte proefbaffle, microfoon en software.
Vreemd, ik kan die gedachtengang absoluut niet volgen. Ik denk juist dat je d'r vanuit mag gaan dat hij dat zorgvuldig doet, anders voelt hij namelijk al snel de hete adem van de fabrikant of andere hobbyisten met wezenlijk afwijkende metingen in z'n nek en maakt hij zijn eigen positie onhoudbaar. Da's juist de kracht van 't internet, ook ik opereer onder die omstandigheden, fouten kan je je niet of nauwelijks permitteren.

Het alternatief is om alles zelf na te meten, wat ook betekent dat je toch ergens de benodigde drivers vandaan zult moeten halen, dat wordt toch erg lastig, zo niet onmogelijk. Of je moet e.e.a. aan gaan schaffen, maar dat lijkt me niet erg haalbaar, zeker niet voor de hobbyist.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
nlmb

Bericht door nlmb »

SSassen schreef:
nlmb,

Het alternatief is om alles zelf na te meten, wat ook betekent dat je toch ergens de benodigde drivers vandaan zult moeten halen, dat wordt toch erg lastig, zo niet onmogelijk. Of je moet e.e.a. aan gaan schaffen, maar dat lijkt me niet erg haalbaar, zeker niet voor de hobbyist.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Ik koop de kandidaten die ik wil gebruiken en meet ze dan zelf in mijn eigen testkasten. Ik begrijp dat Zaph zo goed mogelijk waakt over de meetresultaten, echter je kan er gewoon niet omheen dat het lastig is om alles constant te houden. Mijn eigen ervaring is dat het lastig is om dit te realiseren. En zoals je zelf aangeeft, ook Zaph kan niet alles meten :). Hij moet het ook doen met wat hem wordt aangeboden.
Hans Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Dus je gaat er een stuk of 4/5 kopen en die allemaal meten? :?
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

nlmb schreef:
SSassen schreef:
nlmb,

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Ik koop de kandidaten die ik wil gebruiken en meet ze dan zelf in mijn eigen testkasten. Ik begrijp dat Zaph zo goed mogelijk waakt over de meetresultaten, echter je kan er gewoon niet omheen dat het lastig is om alles constant te houden. Mijn eigen ervaring is dat het lastig is om dit te realiseren. En zoals je zelf aangeeft, ook Zaph kan niet alles meten :). Hij moet het ook doen met wat hem wordt aangeboden.

Volgens mij spaart hij de drivers als het ware op of zorgt hij dat hij ze op het zelfde moment binnen heeft, zodat hij ze met één en dezelfde testopstelling kan meten.
Hij doet júist moeite zo consistent mogelijk te meten!
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

De testen van John Krutke zijn inmiddels overgedaan door Mark K op zijn eigen manier. Mark K meet met multiple tone bursts zoals Linkwitz dat doet.

Ook in deze testen komen de 18W8531G en de Usher 8945P er uitermate goed uit. De Usher heeft ook bij hem de allerlaagste vervorming.
Toen ik afgelopen maandag de 18W8531G opmeette viel mij al het enorm regelmatige verloop op en het mooie afstraalgedrag van deze woofer. Ik vind het laag van deze woofer nog niet eens het sterkste punt, hij zou volgens mij enorm goed passen in een groot 3- of 4-weg systeem als middentoner.
Maar die Usher is er dus ook eentje om in de gaten te houden, onwaarschijnlijk lage vervorming.
D.A.R.R.Y.L.

Bericht door D.A.R.R.Y.L. »

Hoi Jeroen,

Op welke site staan deze testen van Mark K?
Op zaphaudio?

Groet,
Ramon
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Plaats reactie