ik moet nog steeds een beetje wennen dat je met dipole de ruimte gebruik inplaats van zoveel mogelijk ruimte invloeden te neutralizeren . Dank u voor de tip .
Ik moet er ook aan wennen. Linkwitz ook. Het proces van hoe we geluid verwerken, direct en gereflecteerd geluid, en dat dat onder bepaalde omstandigheden veel realistischer gaat klinken, is een nog steeds niet volledig begrepen fenomeen. Als je de site van Linkwitz bekijkt geeft hij een aantal referenties naar recent onderzoek op dit gebied. Aangezien de wetenschappers hier al decennia mee bezig zijn zal het volle begrip nog wel even op zich laten wachten.
Ondertussen staat mijn project in de pauze stand. Ik heb zojuist een CD-box binnengekregen van Maxim Vengerov, paar weken geleden besteld. De ene schitterende CD na de andere gaat momenteel in mijn speler. Tip: The Best of Maxim Vengerov [BOX SET]
Ik ben weer verder gegaan en heb op basis van de experimenten een nieuwe baffle gemaakt. Ik vind dit tevens visueel aantrekkelijk genoeg en hoop dat het meettechnisch ok gaat zijn. Zo ja dan ga ik deze week de tweede bouwen.
Ik had hem voor de mooi nog een beetje rond gemaakt aan de boven kant (ziet er wat minder lomp uit)
Ik weet niet of dit (geluids) technisch dan wel praktisch mogelijk is.
voor de rest is het top !
Ben zeer benieuwd hoe zoiets nu gaat klinken eigenlijk ..
(om trouwens fftjes terug te vallen, ik kan je verklappen dat zelfs een verzonken B110 geweldige klank heeft voor zang , dus dat ze hem vaak achter de baffle monteren is mij een raadsel. Zal wel praktischer zijn denk ik. )
Dank voor de complimenten, maar Marieke vindt het er niet uit zien En ikzelf eigenlijk ook niet. De verdikking door de tweeters en de naar achteren vallende midwoofer (achterop gemonteerd) zijn het grootste probleem. Daardoor sluit het visueel niet mooi aan op de dipoolbas. In bovenstaande foto's zonder de drivers valt dit niet op, met de drivers erin valt het tegen.
Ik heb nog niet kunnen meten, maar het oude filter aangesloten. Zo te horen is het goed symmetrisch geworden. Op zich lijkt het experiment dus goed geslaagd, maar ik moet nog eens goed nadenken of ik een tweede exemplaar bouw.
Ik heb t!
Ondersteboven....
De tweeter onder, de woofer boven. Heeft vast ook z'n nadelen, maar zorgt ervoor dat de baffle z'n dikste punt nu onder heeft...
Dat idee van Boppe doet me een beetje denken aan de pendule vroeger bij ons thuis! Misschien daarom nog niet eens zo gek.
Ook de oplossing van Sark vind ik best stijlvol. Misschien kun je dan aan de verdikking van de tweet links en rechts een schuin vlakje maken zodat het qua vorm wat meer overeen komt met de dipoolbass?...
Ik bedoel eigenlijk zoiets:
Bijlagen
Laatst gewijzigd door Jasper Joppe Geers op zo 20 mei 2007, 12:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Gaat die opstaande rand aan de zijkant niet voor problemen zorgen eigenlijk? Alles netjes afgevlakt, behalve die twee randjes. Misschien valt daar nog wel wat winst te halen.
Hier een reaktie van Marieke in hoogst eigen persoon. Ik ben aangenaam verrast door jullie leuke en creatieve oplossingen! En dat is maar goed ook, want echt, ik vind dat ik al heel veel toesta, maar deze openbaffle midhoog gaat een veto opleveren.
De box op zijn kop (met die leuke afgeronde bovenkant) vind ik een goeie, maar Jeroen wil dat niet, want dan zit de tweeter beneden oorhoogte. Misschien eerst een luisterexperimentje mee doen Jeroen? Ik daag je uit.
Het doek ervoor is echt een slim idee. Mooi getekend, en al grijs gemaakt ook, dat helpt voor de beeldvorming!
Dan nog iets doen met die hoekige bovenkant. De getekende box met schuine zijden onder ongeveer 45° is iets te schuin denk ik. Misschien een kleinere hoek, en ook afschuinen in het voor en/af achtervlak? Gezien de rechte lijnen van de basbox lijkt het me niet mooi om flink af te ronden.
Ik zou zo zeggen: dank voor jullie ideeën, en hoe meer hoe beter.
Marieke
Je bedoelt zoiets? Als ik Jeroen een beetje ken lijkt het me geen optie om het vlak waar de tweeter in zit ook nog eens meer achterover te hellen dan de rest...
Bijlagen
Laatst gewijzigd door Jasper Joppe Geers op zo 20 mei 2007, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.