hoe diep in 1 keer frezen in MDF

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Duck Twacy
Berichten: 530
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

hoe diep in 1 keer frezen in MDF

Bericht door Duck Twacy »

Ik ben bezig met een 16 mm frees en wil 5 mm diep frezen. Heb nu 2 keer een stap van 2 mm gedaan, maar de frees is nu naar zijn grootje en het MDF vertoont duidelijk brandtekens. Over een circel doe ik zo'n 2 minuten schat ik.

grootje1
grootje2

Het stof wordt agfezogen.

Is 2 mm diepte te veel in één keer??
Of beweeg ik te snel (circa 2 minuten over 1 rondje, misschien iets sneller)?
Of draai ik verkeerd om (met de klok mee)?
Of staat de rotatie snelheid te hoog/laag? (standje 4, geen idee hoeveel rpm dat is, volgens handleing: hardhout 12-20 mm stand 3-4, zachthout 12-20 mm stand 3-6. Bosch ACE kan 11000-28000 rpm)?
Of was het een waardeloze frees (Praxis "hard metalen wolfram snijvlakken")?

Btw de 1e keer dat ik dit freesje gebruikte had ik er geen last van. In feite heb ik nu 3 of 4 maal een circel van 2 mm getrokken met deze frees.
niet grootje
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Er staat mij bij dat er tegen de klok in gedraaid moet worden.
Diepte mag zeker geen probleem zijn en zo`n cirkel moet met 10 a 15 seconden wel te maken zijn dus daar ligt het ook niet aan.
Voelt de frees nog wel scherp aan?Ff met de hand voelen(wel eerst stekker eruit :wink: )
Gebruikersavatar
fredze
Berichten: 377
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 12:54
Locatie: Belgie Aalter

Bericht door fredze »

ik heb altyd gehoord dat je net snel moet frezen, dus sneller (2mm lijkt mij niet overdreven veel). Dit komt omdat de frees anders gleidt op bepaalde momenten in de plaats van te snyden, met alle warmtevorming vandien en dus verbrande plekken en minder hard wordende frezen die daardoor sneller slijten.
Ik frees zodanig dat de frees niet teveel daalt in toeren. Op gehoor kan je hier veel vaststellen.
Duck Twacy
Berichten: 530
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Bericht door Duck Twacy »

Ik moet dus gewoon wat sneller draaien met de frees (een rondje in 20 seconde of zo).

Zal ik volgende keer proberen. De frees kan ik nog wel redelijk schoon krabben met m'n nagel aan 1 kant. De binnenkant van het snijvlak blijft echter vrij zwart.

Denk dat ik een nieuwe haal en deze voor minder belangrijke zaken hoe.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

CarloPJB schreef:
Er staat mij bij dat er tegen de klok in gedraaid moet worden.
Ehmmm .... machinespindel draait rechtsom, de freesrichting is ook rechtsom. Met de klok mee dus :roll:

ps.
Duck,
Heb jij die foto's met een mobieltje gemaakt :?:

Afbeelding
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Je moet de frees er inderdaad gewoon snel door heen jassen. Dat branden komt doordat hij veel te lang op één plek zit. Een woofergat moet binnen 20 seconden te doen zijn. Ik frees altijd gewoon meteen de gewenste diepte. Dat gaat prima.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik jas hem er ook altijd doorheen. Mdf is rotmateriaal om te frezen. Te langzaam en je verbrand je het materiaal. Te snel en je krijgt "hapjes", maar dan ben je wel héél erg snel geweest...

Wowly
Just
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 14 aug 2006, 21:28

Bericht door Just »

Draairichting maakt volgens mij niet uit aangezien je een geul freest trekt en duwt de frees altijd, enkel aan de anderezijde als je andersom draait.

Je freest veel te langzaam, denk dat je in 6 a 7 sec rond kunt wanneer je maar 2mm diep freest.

Je freesje verbrand (net als het mdf) doordat je zo langzaam gaat.

Koop een goeie frees (hss frees) en pas je snelheid aan aan de diepte die je freest, je kunt inderdaad het beste horen of je de goeie balans tussen diepte en snelheid hebt, de machine gaat schel klinken en daalt veel in toeren als je te snel/te diep gaat.

Als je rustig wilt frezen, kun je het toerental iets lager zetten bij een grotere frees, waardoor je wat langzamer kunt gaan zonder de frees en het materiaal te verbranden.

Hoop dat dit helpt,

Succes

Just
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Just schreef:
Draairichting maakt volgens mij niet uit aangezien je een geul freest trekt en duwt de frees altijd, enkel aan de anderezijde als je andersom draait.
Als je de buitenrand mooi wilt hebben (zoals in Duck z'n geval) dan met de klok mee, als de binnenrand mooi moet zijn dan antiklok.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hmmm... al met al lijkt het mij toch een kwestie van goede (en scherpe) HSS frezen gebruiken. Die zijn niet goedkoop.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

ik kan bevestigen wat hier al gemeld is.

Een 2-snijdende frees van 16 mm heeft een zeer hoge omtreksnelheid.
Daarom moet je op laag toerental frezen, zoniet zal hij warm worden en verbranden.

Om die warmte niet ter plaatse te laten opstapelen moet je dan nog snel voeren. Dan gaat de frees het materiaal ook verspanen in plaats van verstoffen.

5mm diepte met een bovenfrees van 16mm doe ik in één keer. Als je niet ervaren bent of geen haast hebt doe je best 2 stappen van 2,5 mm.
De snelheid zet ik daarbij snel genoeg dat hij niet stopt tijdens het frezen. Standje 2 of zo.
De voersnelheid hierbij een 10tal cm per seconde.

Ed.
Duck Twacy
Berichten: 530
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Bericht door Duck Twacy »

Okay, duidelijk. Ik meende ergens gelezen te hebben dat je juist langzaam moest frezen, maar heb ik me zeker vergist (of niet goed begrepen). Eigenlijk wel logische die hitteopbouw.

Hopelijk is het MDF niet dusdanig verbrand dat het gaat afbrokkelen.
Duck Twacy
Berichten: 530
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Bericht door Duck Twacy »

SARK schreef:
CarloPJB schreef:
Er staat mij bij dat er tegen de klok in gedraaid moet worden.
Ehmmm .... machinespindel draait rechtsom, de freesrichting is ook rechtsom. Met de klok mee dus :roll:

ps.
Duck,
Heb jij die foto's met een mobieltje gemaakt :?:

Afbeelding
Ja, met precies zo een.




Zeg woon je toevallig hier tegenover ofzo ???

:)

Onee Amsterdam he
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Pjotr schreef:
Hmmm... al met al lijkt het mij toch een kwestie van goede (en scherpe) HSS frezen gebruiken. Die zijn niet goedkoop.
En die verbranden uiteindelijk ook in MDF. Misschien wat minder snel dan de 'Gamma' kwaliteit maar mijn ervaring is dat je voor de prijs van één HSS frees meerdere goedkope freesbeitels kan kopen en die weggooien als ze verbrand zijn.
Voor 'echt' hout loont het trouwens wel mooie HSS-beitels te kopen, het freest wel iets mooier.

Het probleem ligt in de lijm van het MDF, deze maakt de beitel bot en kleeft op de beitel. Dit veroorzaakt de wrijving, het heet worden van de beitel en het verbranden van het MDF. Als je er met een behoorlijk tempo doorfreest hoef je niet zo bang te zijn voor verbrande plekken, het probleem ontstaat als je te langzaam gaat of stil blijft staan.

De juiste snelheid en freesdiepte moet je met verstand bepalen, extreem hard drukken of een motor die scherp in toeren daalt geeft aan dat je te veel van de frees vraagt. Draai de frees zo dat de beitel tegen het te bewerken oppervlak indraait. Draait de beitel mee loopt de frees makkelijk weg en krijg je ongecontroleerd werk met lelijke freeskanten.

Ik vind de 'brandschade' trouwens wel wat meevallen, ik heb het wel eens ernstiger gehad.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Duck Twacy schreef:
Okay, duidelijk. Ik meende ergens gelezen te hebben dat je juist langzaam moest frezen, maar heb ik me zeker vergist.
volgens mij sloeg dat 'langzaam' dan op de toerental snelheid.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

te snel invoeren zal mogelijk de motor niet trekken.. wat voor frees heb je?
Duck Twacy
Berichten: 530
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Bericht door Duck Twacy »

Een Bosch Ace 1300

Gebruik overigens oordempers dus hoe de frees klinkt, geeen idee.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Mijn ervaring,
1 Gebruik een hardmetalen frees, dus niet H.S.S. Ze zijn niet goedkoop, maar doen hun werk zonder te verbranden.
2 De voorwaardse snelhied en diepte is natuurlijk belangrijk, maar 6 á 7 mm in één keer kan makkelijk. De snelheid is een gevoelskwestie (ervaring?) Als je langzaam freesd, zal de frees niet verbranden, omdat die niet veel te doen heeft. Als je de frees terug beweegd, zal die afkoelen omdat die niks te doen heeft. Enzo!

Jou plaatjes doen mij denken aan enige jaren terug, waarbij ik mijn machine heb verbrand met foute freesjes. Van die zwarte. Zelfs een stuk vurenhout ging roken bij 1mm verspaning. De hardmetalen frezen kosten zo gemiddeld ca 50 euro, maar dat zijn ze waard. Een gat in 18mm mdf doe ik in twee keer zonder rook. Frees 14mm.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

ikke schreef:
De hardmetalen frezen kosten zo gemiddeld ca 50 euro,
Sorry, da's nog in guldentjes.. :oops:
Die gewone rechte freesjes zijn zo'n 20 á 25 euro.
Zat zelf even te zoeken om freesjes voor de afwerking van de Macho's.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Duck Twacy schreef:
Ja, met precies zo een.




Zeg woon je toevallig hier tegenover ofzo ???

:)

Onee Amsterdam he
In de eigenschappen van de JPG staat welke camera is gebruikt :idea:
Ik verbaas me steeds over hoe goed de foto's van (moderne) mobieltjes kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Jeroen G
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 21 dec 2005, 20:44
Locatie: Velserbroek

Bericht door Jeroen G »

In 2 mm en dan al brandplekken? :shock:

Mij lijkt allereerst de simpelste oplossing:
Neem niet zo'n enorme frees
Uit de plaatjes konk opmaken dat t n aardig breed(diameter) freesje was
Ik gebruik er zelf een van 6mm diameter
Wat is naml het geval bij n draaiende cirkel,
De buitenkant moet altijd sneller draaien dan het midden,
Lijkt me dan logisch dat een grotere frees dus meer snelheid heeft aan zn uiteinden, meer snelheid en dus meer wrijving, aldus het gesmolten en
verbrande MDF
Ik heb zelf niet veel ervaring met een frees, maar toen ik voor mij TLsub
de de panelen freesde, deed ik 18 mm in 1 keer, dit was egter wel in n rechte lijn

Een mogelijk 2e probleem is dat de onderkant van een frees niet altijd
scherp is, t zijn vaak alleen de zijvlakjes. k kon t verder niet uit de foto's opmaken gezien het aangeplakte MDF :wink: .
Houd in dat de frees juist in 1 keer gebruikt moet worden, dat de onderkant niet mag schuren...
Let wel op, hier is vaak ook n zwaardere bovenfrees voor nodig

Grt Jeroen
Godtoh
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 23:00
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Godtoh »

Hey, ik heb precies hetzelfde probleem gehad.
Hadden een piranha voor hout gekocht.

Ding was na een +- een kleine meter frezen hartstikke bot.
Kwam blauwe rook uit de stofzuiger en het mdf werd inderdaad zwart.

Wat een oplissing is, koop een andere frees.
Hoeft geen dure te zijn.

Of ga naar een speciaalzaak dus geen gamma of praxis en koop een hele goede frees van +-30 euro.

Ik zou voor de 1e optie gaan.

Bovenstaande lijkt tegenstrijdig dus een kleine uitleg.
Met een frees van het merk piranha van de gamma kreeg ik dus het mdf niet mooi.
Met een hele dure van de speciaalzaak wel. Dan is het mdf net boter.
Bij onze frees thuis hebben we in de aanbieding een frezen setje gekocht.
10 frezen voor 15 euro helemaal merkloos spul dus..
Dat werkt prima voor mijn gebruik. Zo hier en daar een rondje frezen of een hoekje afronden.
Geen zwarte randen en hij gaat soepel voor 12mm heen.

Zelf frees ik redelijk snel door 12mm mdf heen zonder problemen.

Je toerental stel je zelf in voor wat jij fijn vindt.
En als je geen fijn toerental kan vinden ligt dat aan je frees.

Je machine kan nog zo goed zijn, maar als je frees k*t is lukt het alsnog voor geen kant.

Zelf zou ik wel naar een bouwmarkt gaan en daar een goedkope frees uitzoeken op advies van een van de medewerkers.
Mocht je hetzelfde probleem krijgen kan je terug gaan met de frees en het mdf.

P.S. bij de Hubo hebben ze naar mijn idee iets meer verstand van zaken.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Ik had het zelfd probleem met een goedkoop setje freesjes.

Nu hen ik bij de Praxis een frees gekocht van "Lux". Een duits merk van gereedschap. Kost iets van 15-20 euro, maar nooit meer last gehad van brandplekken. Ook de beiteltjes op de frees worden niet blauw.

http://lux-produkte.emil-lux.de/werkzeu ... trLngID=de
bunky

hoe diep in 1 keer frezen in MDF

Bericht door bunky »

Bestaat er nou geen tabellenboekje met draai en snijsnelheden voor hout en plaat materiaal? :shock:
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Re: hoe diep in 1 keer frezen in MDF

Bericht door Boppo84 »

bunky schreef:
Bestaat er nou geen tabellenboekje met draai en snijsnelheden voor hout en plaat materiaal? :shock:
ja :)

Weet de naam van het boekje en de snijsnelheden niet meer uit m'n hoofd, maar heb t ooit voor t Concave topic opgezocht, dus met een beetje goed zoeken is t wel te vinden. Conclusie daar was: zo laag mogelijk toerental zo snel mogelijk frezen. En diameter x2 = toerental/2.
Voor de diepte geldt volgens mij de vuistregel: maximaal de helft van de diameter in een keer. En verder hangt t van de kracht van de freesmachine en voedingssnelheid af hoe diep je machinetechnisch kan.
Probeer anders op een proefstukje hoe snel je de frees erdoorheen kunt duwen.
succes
Plaats reactie