Aansluitvraag over Softstart

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Trigger01

Aansluitvraag over Softstart

Bericht door Trigger01 »

Sinds vandaag ben ik begonnen met het monteren van mijn Ucd 400 versterker. Nu stuit ik meteen op een probleem.
Ik heb mijn trafo's (twee stuks) van farnell. Deze hebben beide 1 primaire aansluiting (230V).
Nu heeft de softstart 4 aansluitingen als OUTPUT en 2 LINK. Voor zover ik gelezen heb hoef ik de LINK aansluiting niet te gebruiken want ik heb maar 1 primaire aansluiting per trafo. Maar hoe sluit ik de 230V nu aan op de output? Op de datasheet staat namelijk alleen een voorbeeld met een trafo van 2x 115V.
Alvast bedankt!

Christian
markje

Bericht door markje »

In de datasheet op hypex.nl staat hoe een 230V apparaat aangesloten moet worden.

Groeten Mark
Trigger01

Bericht door Trigger01 »

Dat klopt. De datasheet heb ik erbij gehad. Maar zoals ik al zei staat op het voorbeeld een trafo afgebeeld met 2x 115V primaire aansluitingen. Ik wil twee trafo's van 230 primair gaan gebruiken.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit moet aansluiten??? Ik kan het natuurlijk ook zelf proberen, maar vind het net wat veel geld om zomaar wat te doen.

Alvast bedankt

Christian
richardkrol

Bericht door richardkrol »

Beste Christian,

Wat je feitelijk doet met de 2 x 115v trafo is dat je de twee 115V "lussen" in serie zet om er 1 x 220v van te maken. Dat doe je door een uiteinde van beide 115v wikkelingen op de link terminal te klikken. De andere twee uiteinden van de 115V wikkelingen zijn effectief jouw 220v aansluitpunten. Veel simpeler kan ik het denk ik niet uitleggen.

Succes ermee!

Mvgr,

Richard Krol
Hexateq Audio Visual
Trigger01

Bericht door Trigger01 »

Bedankt Richard,

Als ik het goed begrijp heb ik de LINK dus niet nodig. Mijn beide trafo's kan ik dus aansluiten op de OUTPUT. Ik zal het morgen proberen.

Christian
richardkrol

Bericht door richardkrol »

Let wel op dat de buitenste twee tabs van de 4 output tabs met elkaar verbonden zijn. Stel het is tab 1,2,3,4 dan sluit je trafo A aan op tab 1&3 en trafo B op 2&4. Of Trafo A op 1&4 en trafo B op 2&3...is exact hetzelfde.

DUS NIET TRAFO A op 1&2 en trafo B op 3&4!!!!!!!

Gr,

Richard
Trigger01

Bericht door Trigger01 »

Richard bedankt voor de waarschuwing!!! :roll: Ik zal er rekening mee houden.

Christian
Paul

Bericht door Paul »

Nu had ik nog even een vraagje over de softstart,

Waardoor wordt het maxium dat 1 softstart aankan bepaald, door de trafo's of door de capaciteit van de elco's erachter

In dit geval 2000Va en 80.000 Uf (2 maal hypex HG)
cve

Bericht door cve »

Waardoor wordt het maxium dat 1 softstart aankan bepaald, door de trafo's of door de capaciteit van de elco's erachter
Door de trafo's. Bij Hypex tot een maximum van 1500VA. Met een constante belasting tot 6A.

Groet, Co
Paul

Bericht door Paul »

Dan heb ik er dus twee nodig :cry:

Wat ik me afvraag, wanneer trekken de trafo's daadwerkelijk zoveel stroom, tijdens het laden van de lege condensators bij het aanzetten na lange tijd?
cve

Bericht door cve »

wanneer trekken de trafo's daadwerkelijk zoveel stroom
Bij het inschakelen.

Groet, Co
Paul

Bericht door Paul »

Ok,

ik neem aan dat de het "ding" niet heel eenvoudig aan te passen is voor wat meer capaciteit?

grt Paul
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

als het met een relais is dit vervangen door een 10A type.is dan gelijk 2300w
mvg
audioot
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Niet helemaal waar:
In eerste instantie wordt de stroom binnen de perken gehouden door een Triac te schakelen met daarmee in serie twee weerstanden.
De triac kan ruim stroom hebben maar de weerstanden laten iedere keer een lekkere rookpluim zien bij vermogens boven 1000VA.. Deze dus vervangen door zwaardere types die tegen het chassis gemonteerd kunnen worden..
Eventueel kunnen ook het relais en de triach voor zwaardere typen vervangen worden. Selecteer dan wel types aan de hand van de datasheets voor de gebruikte types...
Ik moet even graven, misschien dat ik nog wat kan vinden maar ook voor mijn Howard-versterker moest ik de softstart aardig aanpassen..

Kees
Paul

Bericht door Paul »

Mag ik daar eventueel nog op terugkomen als 1000Va lastig blijkt te zijn :D

Ik heb net een tweede gekocht..
cve

Bericht door cve »

Neem meteen een extra groep in je meterkast :lol:

Co
Plaats reactie