Hersenbreker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ravon
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 16 mei 2007, 22:13

Bericht door ravon »

Pjotr schreef:

Trouwens bij het naar binnengaan van de conus krijg je geen afplatting van de sinus maar een extra verhoging (en van de druk), bij het naar buiten gaan van de conus krijg wel een afplatting.
Kijk je nu naar verplaatsing van de conus of naar druk in de box of naar allebei en door elkaar heen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

ravon schreef:

Kijk je nu naar verplaatsing van de conus of naar druk in de box of naar allebei en door elkaar heen?
Naar de druik, want daarover hebben we het in dit draadje. De conus beweegt daarbij sinusvormig zonder verorming. Dat was het uitgangspunt.
ravon
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 16 mei 2007, 22:13

Bericht door ravon »

Pjotr schreef:
ravon schreef:

Kijk je nu naar verplaatsing van de conus of naar druk in de box of naar allebei en door elkaar heen?
Naar de druik, want daarover hebben we het in dit draadje. De conus beweegt daarbij sinusvormig zonder verorming. Dat was het uitgangspunt.
Dan ga je (of eigenlijk Linkwitz) er dus van uit dat de conus een verplaatsingsservo is. :?:

Conus in uiterste stand in de box - volume minimaal - druk maximaal - sinus is piekiger.

Conus in uiterste stand uit de box - volume maximaal - druk minimaal - sinus is afgeplat.

Ik zie nu ook waarom die even harmonische erin zit, de sinus van de druk is asymmetrisch vervormd, in de toppen piekiger en in de dalen afgeplat. Die even harmonische heeft dan wel een faseverschuiving van 90 graden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Ja idd,

Hier een plaatje bij Vd = 10%Vb

Blauw is de conusverplaatsing, rood de (relatieve) drukvariatie en groen de gemiddelde waarde van de drukvariatie, die dus de ontstante offset van de druk aangeeft.

In het spectrumplaatje zie je nu ook duidelijk die offset terug komen bij 0 Hz.
Bijlagen
Cb_dist_10%Vd.gif
Cb_dist_10%Vd.gif (8.81 KiB) 485 keer bekeken
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Pjotr schreef:
[...]

Misschien kan Jacco zijn reeks hier posten want daarin moet dat zichtbaar zijn.

[...]
Klopt, die zit er ook in. Dat is het leuke van die reeksontwikkeling. Wat je je moet realiseren is dat er bovenop de DC waarde ook nog een toename komt van de even orde harmonische vervorming: 2de, 4de, 6de etc. Er zit ook oneven in: 3de, 5de etc. Die componenten geven weer een bijdrage extra van het gewenste signaal.

Ik zal er iets moois van maken en dan posten.

Groet,
Jacco
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”