Voeding gezocht voor eindversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
KoninK
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 24 dec 2006, 13:04

Voeding gezocht voor eindversterker

Bericht door KoninK »

beste allemaal,
ik vond in een erfenis een solide zelfbouw-eindversterker, 19` kast, 3 units hoog. alleen nogal licht van gewicht.
na openen bleek waarom de kast zo licht was, er zat geen voeding meer in, enkel nog de eindtrappen. jammerdebammer.
maar nu ik een extra eindversterker voor niet audiofiele doeleinden opzich heel goed kan gebruiken (huiskamer studentenhuis) leek het me toch mooi om een nieuwe voeding in de kast te gooien.
helaas ben ik niet zodanig electrotechnisch getalenteerd dat ik direct zie wat voor voeding hier bij hoort.
mijn vraag is dus, herkent iemand dit ontwerp, en zo ja, wat voor voeding hoort hierbij?

Afbeelding

Afbeelding


onder de hoofdprint zit nog een print op het koellichaam waar de transistors op zitten, acht stuks per kant, type B861 7 M5 (groen) en type D1138 9 E5 (zwart)
Afbeelding
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Je hebt een trafo, brugcellen en afvlakelco's nodig.

Ik denk dat je met 2 x 25V 4A AC, een 35A brug en 2 x 10.000 uF/50V al een heel eind bent.

Ik ken het ontwerp verder ook niet, dus kan je daar weinig over vertellen.
Emitterweerstanden van 1 ohm :shock: ......brrrrrr!
KoninK
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 24 dec 2006, 13:04

Bericht door KoninK »

dank voor het antwoord sander,
maar nu zit ik met een nieuwe vraag, de onderdelen heb ik wel liggen, komt dat even mooi uit, maar heeft iemand een simpel ontwerp voor een voeding voor me?
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Afbeelding

Dit is een USA schema, dus de primaire wikkelingen staan hier in parallel.
Als je 2 x 115 hebt, moeten ze in serie, of je hebt gewoon 1 primaire van 230V.

Verder kunnen de spoelen na C1 en C3 vervallen, evenals C2 en C4.
Het verhaaltje links met variac enzo kun je ook vergeten.

Dat is het meest basic schema van een voeding wat ik zo even via Google kon vinden.
Gebruikersavatar
sterremuur
Berichten: 174
Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
Locatie: Haren Gn.
Contacteer:

Bericht door sterremuur »

KT88 schreef:
Je hebt een trafo, brugcellen en afvlakelco's nodig.

Ik denk dat je met 2 x 25V 4A AC, een 35A brug en 2 x 10.000 uF/50V al een heel eind bent.

Ik ken het ontwerp verder ook niet, dus kan je daar weinig over vertellen.
Emitterweerstanden van 1 ohm :shock: ......brrrrrr!
Zouden die emitterweerstanden niet in de drivertrap zitten? Gezien de hoeveelheid torren op de koellichamen?
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Kijk maar eens goed, de printbaan waar de 1 ohmers op uitkomen gaat via een draadbrugje naar de spoel aan de uitgang.

Verder zou ik niet weten wat 1 ohm in een drivertrap te zoeken heeft, de weerstanden aan de emitters van de drivers en de bases van de eindtorren liggen doorgaans in de regio van 47 tot 220 ohm (basisladingsdrager-afvoerweerstanden).

Overigens welkom hier, Eric! :mrgreen:
KoninK
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 24 dec 2006, 13:04

En nu het aansluiten

Bericht door KoninK »

oke, ik heb eindelijk tussen alle dagelijkse dingen door de voeding inelkaar kunnen knutselen, maar nu het aansluiten nog.
op de eindversterkers zitten 6 aansluitpunten.
een voor de input, een voor de output 2 waar een - bij staat en aansluiting 9 en 10.
10 lijkt mij de - van de output, maar waar laat ik de kabels van de voeding, de +V, aarde en -V ?
zou toch wel erg zonde zijn als de hele unit plof zegt na aansluiten.

Afbeelding
Afbeelding
KoninK
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 24 dec 2006, 13:04

nog meer trubles

Bericht door KoninK »

de trafo die ik had bleek toch niet te werken, gelukkig zat donorapparatuur hier. ik heb uit een oude technics receiver een forse trafo weten te bevreiden die wel eens geschikt zou kunnen zijn, enig probleem, aan de 230 kant komen 8 draden uit de trafo en ik heb geen idee op welke ik mijn willige wisselstroom kan zetten.
aan een zijde komen een blauwe, gele, oranje en bruine draad. en aan de andere kant een blauwe, rode, zwarte en witte.
verder staat er op de zijkant SLT5Q39-W 9-712-TK.
weet iemand hoe ik deze traf moet aansluiten, of hoe ik erachter kan komen welke draden ik moet hebben?
mvg. rik
Plaats reactie