Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Da's nog eens een nagelvijl :shock:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

... en het schuren kan beginnen

http://www.youtube.com/watch?v=PxupTXL8tek
Bijlagen
schuurmal05.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

daar hebben we onze Ed op film, lol :P

goed man ! :D het wordt nog eens echt mooi :P

waarom niet met een schuurmachine ?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

SARK schreef:
Da's nog eens een nagelvijl :shock:
LOL :lol:
b_force schreef:
waarom niet met een schuurmachine ?
dat zou kunnen Bart, maar niet met hetzelfde resultaat.

Bandschuurder: de schuurmachine moet toch een goede meter lang zijn. Zoniet krijg je oneffenheden in het langse vlak.
Daarbij komt nog dat de zijkanten van die schuurmachine, gleuven of happen kunnen maken op de binnencurve. Het MDF is redelijk zacht voor een agressieve bandschuurder.

Excenterschuurder: dit kan toegepast worden om de wanden glad te maken, niet om uit te vlakken want dan krijg je putten en bulten.

Vlakschuurder met vlakke zool: dit gaat oneffenheden geven zowel in langse als dwarse richting. Tevens zul je wel een uurtje of zo bezig zijn op deze manier.

Vlakschuurder met golvende zool: ook hier oneffenheden in de langse richting, tenzij de zool 1 meter lang is. Voor een dergelijk zool heb je dan een machine die zo'n kilo of 10 weegt.

Het handwerk valt zeer goed mee. De film duurt bijna 3 minuten. Dat is net iets minder als de tijd die nodig is om de kleine verschillen tussen de schijven uit te vlakken. En het is nog goed voor de conditie ook!

We kunnen nu ook zeggen dat hij "ambachtelijk" gebouwd is 8)

Ed.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik zou ze zeker ook met de hand geschuurd hebben. Die vorm is te moeilijk om machinaal te schuren (toch met het materiaal wat de meeste particulieren ter beschikking hebben). Deze speaker verdient gewoon de allerbeste afwerking en als je je daar een beetje moe voor moet maken is dat toch absoluut geen probleem.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

beide kasten uit de lijmmal.

RJ, het schuren kan beginnen!
Dat zal voor volgende vrijdag zijn.

Tevens zijn ook de Trespa platen voor het frontpaneel klaar.
Die kunnen volgende week uitgefreesd worden.

Ik heb aan Trespa gevraagd welke lijmmethode zij aanraden voor het verlijmen van de "Trespa Toplab plus" met "MDF".
Tot op heden heb ik daar echter nog geen antwoord bekomen.

Ed.
Bijlagen
ConcaveRuwbouwUnit2_1.jpg
ConcaveRuwbouwUnit2_2.jpg
ConcaveRuwbouwUnit2_3.jpg
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

indrukwekkend :shock: prachtig (hand)werk =D>
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Puik werk Ed! Mijn complimenten!
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Wow, doet me denken aan een scheepsromp. Heel erg mooi!
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

is formidastisch
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

asterduc schreef:
RJ, het schuren kan beginnen!
Tevens zijn ook de Trespa platen voor het frontpaneel klaar.
Die kunnen volgende week uitgefreesd worden.
Op het filmpje zie ik toch echt jou schuren..

Heb je ondertussen al wat geexperimenteerd met trespa? voor je de beitel in je frontplaat zet? anders heb ik nog wel wat advies voor je...

Kees
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

audiomanics schreef:
asterduc schreef:
RJ, het schuren kan beginnen!
Tevens zijn ook de Trespa platen voor het frontpaneel klaar.
Die kunnen volgende week uitgefreesd worden.
Op het filmpje zie ik toch echt jou schuren..

Heb je ondertussen al wat geexperimenteerd met trespa? voor je de beitel in je frontplaat zet? anders heb ik nog wel wat advies voor je...

Kees
klopt Kees,
maar dat was slechts voor de film :lol:
Aangezien het RJ zijn kasten zijn krijgt hij de eer om de andere vlakken te doen.

Aan het frezen van de Trespa plaat ben ik nog niet begonnen.
Dat is voor donderdag.
Advies is natuurlijk altijd welkom, zeker als het van een ervaren expert komt.

Ed.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

'k was deze ochtend naar de afvalplaten aan het kijken en vroeg mezelf af wat daarmee gedaan kon worden.

De kleine raar gevormde stukken worden dankbaar gebruikt in de kleuterschool.

Voor de grotere stukken speel ik met het idee om er de surround kasten mee te maken.

- Op de eerste foto liggen de platen.
Dat zijn er 30 per kast.

- De tweede foto toont de schijf zoals ze is uitgefreesd met daarin de herbruikte afvalschijf.

- Op de derde foto is het bovenzicht van de basisvorm voor de surround kasten.

Het oppervlak is 350 cm² (en niet 400 zoals op de tekening staat).
Dat geeft 0,630 liter per schijf.
Met een maximum van 30 beschikbare schijven van 18mm dik geeft dat 19 liter.
Trek daar nog wat ruimte af voor unit, filter en bracings, dan is een maximum inhoud van 15 liter eenvoudig haalbaar.
De A4 doet het met minder, nml 9 liter, dus dat gaat wel lukken.

De bas/mid unit is de Scan Speak 15W4531G00
http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=76

Mijn inspiratie ging naar een korte TL, een reflex kast met in de spleet verzonken baspoort of een ondichte kast.
Misschien zou een dipool wel kunnen. Temeer door de lange weg tussen voor en achterkant van de unit.

Laat de ideeën maar komen!

Ed.
Bijlagen
Afval platen 01.jpg
ConcaveRear01.jpg
ConcaveRear02.jpg
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik vind die platen er redelijk geil uitzien, hoe dat komt is mijzelf ook niet helemaal duidelijk. Wat ik wel weet dat is je hier een stapelbare speaker van maakt dat ie HEEEEL erg apart en waarschijnlijk bijzonder mooi zal zijn!!

Oja, ik ben altijd eg onder de indruk van de prettige klank van veel TL-systemen.....

Jan

Owja, maak maar iets met zo'n 15W van scan speak, die klinken als de beste!
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ik weet niet of ik alles snap, maar een TL-letje zou denk ik net kunnen als je het midden van het figuur als line einde gebruikt, en één van de zij ruimtes als middendeel. Dan is het dus twee keer gevouwen. De achterkant moet je dan dus dicht maken maar dat was je waarschijnlijk zo wie zo al van plan.
Op de voorgrond staan misschien ook delen waar je wat mee kunt. Rechthoekige kasten met een geniepig innerlijk? :roll:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Aha, hier zijn de TL aanhangers reeds.

Het zou dan wel degelijk een 1/8 TL moeten worden en die kan zoals Sietse aangeeft, met het middendeel als tweede deel.
Onder, boven en achterkant moet dan gesloten worden door een dichte plaat.
Gesimuleerd als 80 cm lijn met een totaal inhoud van 12 liter geeft onderstande grafiek. De lijn is sterk tapered met 480 cm² begin en 25 cm² einde.

Ter vergelijk heb ik er ook een Reflex simulatie ingeplakt.
Dat is een Relexkast van 10 liter met een poort van 10 cm² oppervlak en 10 cm lengte.

Nu hopen dat er zich ook aanhangers melden van dipoolsystemen alsook alternatievelingen die iets voelen voor de lekkende kast!

Ed.
Bijlagen
ConcaveRear03.jpg
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

ikke schreef:
Op de voorgrond staan misschien ook delen waar je wat mee kunt. Rechthoekige kasten met een geniepig innerlijk?
Als je er genoeg van hebt, zie ik ook nog een subwoofer ontstaan.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

sietse schreef:
ikke schreef:
Op de voorgrond staan misschien ook delen waar je wat mee kunt. Rechthoekige kasten met een geniepig innerlijk?
Als je er genoeg van hebt, zie ik ook nog een subwoofer ontstaan.
Sietse,

De Concaves hebben hun -3db punt rond de 34 Hz.
Een subwoofer neemt het daar nog een oktaaf over tot 15 hz.

Deze Surround kastjes wil ik laten meelopen tot zo'n 40 à 50 hz.
Tot die frekwentie zijn ze perfect inzetbaar als monitor, center of surround speaker. Minder hoeft niet.


Ondertussen nog een poging gedaan om een "ondichte kast" te simuleren.
Ik vermoed dat dit het resultaat zou kunnen zijn, maar ben daar niet zo zeker van.
Hoedanook, voor deze kast lijkt mij dit princiepe niet toepasbaar omdat er kastvolume voldoende beschikbaar is.

Foto: Zwart is een gesloten kast. De rode zou dan een ondichte kast moeten of kunnen voorstellen.

Ed.
Bijlagen
ConcaveRear04.jpg
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik had al zo'n vermoeden dat het hier niet bij zou blijven...

Kees
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

audiomanics schreef:
Ik had al zo'n vermoeden dat het hier niet bij zou blijven...
maar Kees, dit lag toch voor de hand, vind je niet.
Wat moet ik anders met die MDF afvalberg, en RJ heeft niet voor niets een extra Classé versterker gekocht voor het geluid achter zijn zetel.

Ed.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

asterduc schreef:
Ondertussen nog een poging gedaan om een "ondichte kast" te simuleren.
Ik vermoed dat dit het resultaat zou kunnen zijn, maar ben daar niet zo zeker van.
Bedoel je met een ondichte kast dat je die smalle 'V' eruit knipt en een bolle 'U' overhoudt? Als je me wat meer data/maten kunt geven, dan kan ik er wel een sim in Lspcad 6 Pro van maken. Die zou hier een redelijke schatting (lees: staande golven worden lastiger) van moeten kunnen maken, ondanks de rare vorm.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

DIY_Freak schreef:
Bedoel je met een ondichte kast dat je die smalle 'V' eruit knipt en een bolle 'U' overhoudt? Als je me wat meer data/maten kunt geven, dan kan ik er wel een sim in Lspcad 6 Pro van maken. Die zou hier een redelijke schatting (lees: staande golven worden lastiger) van moeten kunnen maken, ondanks de rare vorm.
hey kijk, als het boeiend begint te worden zijn de experten terug van de partij :D

Bij het idee van de ondichte kast had ik het volgende in gedachte.
De schijven worden op verschillende punten aan de binnenzijde 'lek' gefreesd. In die "V" ontstaan dan een partij kleine gaten.
De hele binnenzijde kan met een laag BAF bekleed worden. Tegen de BAF kan eventueel een gaas aangebracht worden.
Op de tekening zijn de gaten (wit) en de BAF (zwart).

Bij deze werkwijze was het mijn bedoeling om een andere mechanische impedantie te creëren. Bij nader inzien werkt dat in dit concept eerder negatief denk ik. Dit omdat de kast reeds groot genoeg is.
Bijlagen
ConcaveRear05.jpg
PN
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 21 jun 2006, 14:49
Locatie: Waddinxveen

Bericht door PN »

Ed, zomaar een belangstellende vraag:

Omdat je twee verschillende lijm methodes hebt gebruikt, heb jij afmetingsverschillen kunnen constateren met betrekking tot de totale hoogte van de eerste kast en de hoogte van de tweede kast?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

PN schreef:
Ed, zomaar een belangstellende vraag:

Omdat je twee verschillende lijm methodes hebt gebruikt, heb jij afmetingsverschillen kunnen constateren met betrekking tot de totale hoogte van de eerste kast en de hoogte van de tweede kast?
yep.
ieen goeie mm op de totale hoogte.
Deel dat door 60 schijven, geeft je 2/100 mm per schijf.

Ed.
Gebruikersavatar
robbiedobbie
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
Locatie: antwerpen

Bericht door robbiedobbie »

ziet allemaal al knap uit Ed.

Ik heb zin om er zaterdag weer verder aan te werken.

groeten,

rj

ps je was me net voor....
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”