Lengte gebogen bassreflexpijp
Moderator: Beheerdersteam
-
ronald2887
- Berichten: 3
- Lid geworden op: vr 04 mei 2007, 21:10
- Locatie: Almelo
Lengte gebogen bassreflexpijp
Ik wil i.v.m. te weinig ruimte in de luidsprekerkast, een gebogen bassreflexpijp toepassen (90 graden). Hoe moet je de lengte in dat geval berekenen t.o.v. een rechte pijp.
-
Citizen Kane
- Berichten: 18
- Lid geworden op: za 05 mei 2007, 22:49
- Locatie: Leeuwarden
Kijk hier eens voor wat leuke freeware progjes om aan je poort te rekenen. Onder andere een programmatje om de flares en de luchtsnelheden in je poorten te kunnen berekenen.
http://www.subwoofer-builder.com/
De man is expert op het gebied van poorten schijnt...
http://www.subwoofer-builder.com/
De man is expert op het gebied van poorten schijnt...
-
Citizen Kane
- Berichten: 18
- Lid geworden op: za 05 mei 2007, 22:49
- Locatie: Leeuwarden
Zeker, als je ziet wat hij met port flares doet. Goede ideeen, alhoewel niet eens alles van zijn eigen hand is. Toch goed om dat op die plek verzameld te zien.
Ik kan de hele avond wel op die site sneupen, vooral die infinite baffle subwoofers zien er te gek uit.
Back on topic;
het gaat mijn insziens inderdaad om de inhoud van de pijp ten opzichte van de lengte. Maar ik denk dat we allemaal wel in de gaten moeten houden dat de buitenlengte van de pijp langer is dan de lengte aan de binnenkant van de bocht.
Bij het berekenen van de lengte van een gebogen pijp zou je dus van de middellijn van die pijp uitmoeten gaan als ik het goed begrijp. Als je deze hetzelfde houd zou het volgens Pjotr hetzelfde moeten zijn als een gestrekte pijp.
Klinkt plausibel. En toch denk ik dat het verstandiger zou zijn om de inhoud van een gebogen pijp te berekenen. Iemand enig idee wat voor formule je moet gebruiken om een bocht in een cilinder te berekenen wat betreft volume?
Ik kan de hele avond wel op die site sneupen, vooral die infinite baffle subwoofers zien er te gek uit.
Back on topic;
het gaat mijn insziens inderdaad om de inhoud van de pijp ten opzichte van de lengte. Maar ik denk dat we allemaal wel in de gaten moeten houden dat de buitenlengte van de pijp langer is dan de lengte aan de binnenkant van de bocht.
Bij het berekenen van de lengte van een gebogen pijp zou je dus van de middellijn van die pijp uitmoeten gaan als ik het goed begrijp. Als je deze hetzelfde houd zou het volgens Pjotr hetzelfde moeten zijn als een gestrekte pijp.
Klinkt plausibel. En toch denk ik dat het verstandiger zou zijn om de inhoud van een gebogen pijp te berekenen. Iemand enig idee wat voor formule je moet gebruiken om een bocht in een cilinder te berekenen wat betreft volume?
