NvN audio presentreert... de 2.1... een debuutje

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
Nils_vn

NvN audio presentreert... de 2.1... een debuutje

Bericht door Nils_vn »

Tussen de soeters' hoorns, en de 'bolletjes' speakers, kwamen deze tot leven uit de testkastjes van de bolletjes. Omdat het geheel klein, compact en vooral erg mooi klinken moest,Zijn de afmetingenbeperkt gebleven tot het hoogst nodige om de drivers inkwijt te kunnen.
Voor de klank is er een actieve subwoofer bij gekomen, die z'n werk doet vanaf zo'n 50hz (18db/oct in de sub module).
Druk aan het werk is da cam nooit in de buurt,maar hier zijn enkele plaatjes om het resultaat te laten zien.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In de loop van de week alles glad schuren, evt bij plamuren, en een glanslak-kleurtje geven.
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Vertel verder... welke units, wat zijn de afmetingen van de kast en heb je dit zelf bedacht of is het een ontwerp van een ander... ;)

Ziet er leuk uit in ieder geval! Niet te veel lagen afwerking toepassen, anders kan de speaker niet meer tussen de planken komen te staan...:)
Nils_vn

Bericht door Nils_vn »

ow ja,sorry :oops: ik ben nog groen wat betreft het 'showcasen'

Drivers zijn van Visaton, als tweet de SC10, woofer W130S

Filter is een simpel 2e orde filtertje, afkomstig van de 'bolletjes' (zie 'hulp tweaken filter') waar de spoel van het laag vervangen is door een 1,5mH ipv een 1,0mH. Tweeter gewoon recht gepoold, dit gaf voor een setje keuken speakers een zéér fraaie simulatie, waardoor de bouw zich uiteraard opdrong. Subwoofer die er nu aan hangt is bedoeld voor de 'bolletjes'. 40cm³ kist met GF250, getuned op 48hz. Waarom? Omdat het gewoon lekker klinkt.
Kastjes zijn net 25cm hoog, 15cm breed en 12cm diep (ex. drivers) opgebouwd uit 12mm mdf. Voorlopig zonder demping, ze moeten toch nog uit elkaar voor de afwerking.
Daarna komt er wat glaswol in, werkt dat niet naar behoren, gewoon zonder dan!

Het ontwerp is dus zelf bedacht, hoewel er niet erg veel 'ontwerp' aan is. Gewoon vierkant kastje, ontstaan uit een testkastje dat enkel diende om de componenten in te spelen. Unit zijn dus gebruikt omdat ik die toevallig voor een ander project liggen had.

Voor de afmetingen klinken ze gewoon lekker, detail, open geluidsbeeld, afgemeten laag, en dankzij de sub vanaf 50hz toch een lekker vette reggea bass als het moet.
bartsegers

Bericht door bartsegers »

als de 13cm net zo netjes klinkt als de 10cm versie heb je zeker een mooi setje.

ik verbaas me nog dageklijks over de kwaliteit van de w...s serie!
Nils_vn

Bericht door Nils_vn »

hier een kleine update:
de speakertjes zijn nu helemaal af, en hebben de naam "Aydan" mee gekregen (deze betekend 'klein vuur')
Afwerking is met de rattlecan in textured chocolate finish :) lekker hoge WAF factor :wink:
Klein detail, ze zijn ondertussen verkocht, een collega van me hoorde ze, liet ze aan zijn ega zien, en plots veranderden ze van eigenaar.

Afbeelding
Afbeelding

De subwoofer is nog steeds niet af. Tijd gebrek he...
Huge_Cohones

Bericht door Huge_Cohones »

Wat leuk, die chocolate finish. Ik zou zo zin krijgen om m''n tanden erin te zetten. Prachtige afwerking, helemaal niet slecht voor een debuut. :D
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Op de zilveren schroeven na vind ik 't een geslaagd project, lekker low-budget, maar met een prima resultaat.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
sietse

Bericht door sietse »

Op de zilveren schroeven na
ff met een watervaste filtstift.... 8)
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Zelfde werkje moet ik ook nog doen.
Die chocolade finish is misschien iets te voor mij.

Afbeelding
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

ik vind het ook een leuk setje geworden (verzinken van speakers zou nog wat eleganter worden )

En dat bruin.... heeft opzich nog best wel wat :P
Nils_vn

Bericht door Nils_vn »

Bedankt allemaal voor de super positieve reacties !!

Het bruin kwam mooi uit bij de donker houten meubels, en aangezien ze in gedachten in de keuken gingen komen, klonk die chocolade kleur best wel aantrekkelijk :)

De zilveren schroefjes steken wel erg af, maar geeft het geheel ook weer een frisser uitzicht, enkel met de flits springen ze heel hard in het oog.

Verzonken drivers zou heel zeker erg mooi geworden zijn, maar zonder frees vrijwel onmogenlijk he.

Ik denk het zelfde setje nog eens opnieuw te bouwen, maar de kastjes net iets groter, de speakers verzonken en zwarte schroeven. Misschien ook wel een ander kleurtje :)

maar die tijd hé :wink:
SARK

Bericht door SARK »

Verzinken van de units lijkt me gezien de extreem geringe ruimte tussen de unit en de kastrand (zowel bas/mid als tweeter) geen optie :wink:
Mooi compact setje overigens :!:
Gesloten