Actief 2 weg kast bouwen

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Actief 2 weg kast bouwen

Bericht door JuuL »

Nu ik mijn speakers heb uitgezocht kan ik beginnen met het ontwerpen van de kasten.

De uitgezochte speakers zijn de Seas Noferro 550 en de Peerless HDS 182 met Phase Plug:

De Noferro 550:
Afbeelding

http://www.bmm-electronics.com/document ... /H1149.pdf

De Peerless HDS 182 PP:
Afbeelding

Afbeelding

Ik wil graag geluid dat goed laag gaat, maar vooral niet boomerig gaat klinken.

- Ik zou eerst een BR behuizing kunnen maken, en als ik niet tevreden ben over het geluid, dan maak ik van die behuizing een gesloten behuizigne en bouw ik een sub erbij.
- Of ik zou meteen een gesloten behuzing kunnen maken met een (gesloten) sub.

Als ik die BR behuizing zo zou kunnen ombouwen naar een gesloten behuizing dan maak ik wel eerst een BR behuizing.

Zou iemand me met het ontwerp kunnen helpen?
Laatst gewijzigd door JuuL op za 19 mar 2005, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Kastje van 10 a 13 liter (BR) zal prima werken.
Ik zou zeggen, maak eens een ontwerp met deze inhoud en plaats het idee hier.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Edo schreef:
Kastje van 10 a 13 liter (BR) zal prima werken.
Ik zou zeggen, maak eens een ontwerp met deze inhoud en plaats het idee hier.
Is goed, ik zal eens gaan stoeien met WinISD
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

http://www.kaiaudio.com/diy2002/starkbr ... agons.html

Kijk daar eens naar. Leuk ontwerp. Zie ook de review, sommigen hebben een probleempje met het iets opgekrikte laag. 9 liter is aan de kleine kant. Als je nu eens uitgaat van 15 liter en een pijp van ca 7 cm doorsnee en 20 cm lang. Speel met inwendige demping en pijplengte tot je het laag mooi vindt en strak. Als het niet strak genoeg is kun je de kast dichtmaken en later het laag ondersteunen met een sub.

Groet, Jeroen
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

jeroen_d schreef:
http://www.kaiaudio.com/diy2002/starkbr ... agons.html

Kijk daar eens naar. Leuk ontwerp.
Dat is toch een andere speaker en er staat "Design details coming soon.".

En als ik die gegevens van die poort en de inhoud van de kast invoer in WinISD dan krijg ik een bult van 4dB bij 65 Hz, ien een hele grote groupdelay van 15 bij 60 Hz.

Ik zal de parameters nog ff goed bekijken of die kloppen. Welke waardes moet ik trouwens invullen, van baffled of free air? http://www.speakercity.com/Peerless_fil ... plug.shtml
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Die bult is denk ik datt WinISD geen rekening houdt met demping.
Hieronder zie je wat een beetje demping doet:

Afbeelding
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ah Gaaf! Dus hij kan nog lager :D, Gaat die groupdelay ook omlaag dan?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Gaat die groupdelay ook omlaag dan?
Dat doet dit:

Afbeelding

Zwart: geen demping
Blauw: 50% demping
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Precies. Ik zou zonder demping eerder 26 cm lengte nemen, maar dat is niet realistisch. En maak je niet al te veel zorgen over die group delay. Dat zit nog steeds flink beneden de grens dat het hoorbaar is. De 10 a 13 liter van Edo zal ook werken. Ik maak de kast graag aan de ruime kant. Volume verkleinen kan altijd nog. Bijvoorbeeld door de binnenwanden te bekleden met een extra laag demping.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Heb wat geprobeerd met Winisd maar,
- Of groupdelay was te hoog
- De hele tijd powerdip tot 70 watt ongeveer
- Of F-3dB was hoger...
Tja het is afwegen maar ik weet nog niet goed hoet het moet.
Forum was net weer down:( heb nu jammergenoeg geen tijd meer om ff bestandje te uploaden, moet werken.
Morgen ben ik wel weer hier, laters
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

heb nu jammergenoeg geen tijd meer om ff bestandje te uploaden, moet werken
Ik ook, tot middernacht...maar heb gelukkig wel pc tot m'n beschikking...kom ik de avond wel door... :)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

JuuL schreef:
Tja het is afwegen maar ik weet nog niet goed hoet het moet.
Forum was net weer down:( heb nu jammergenoeg geen tijd meer om ff bestandje te uploaden, moet werken.
Morgen ben ik wel weer hier, laters
Gewoon twee proefkastjes bouwen. Als je dat meteen redelijk netjes probeert te doen, krijg je meteen wat ervaring met bouwen. De eerste keer kom je altijd voor onverwachte zaken te staan. Berekeningen zijn niet heilig. Praktijkervaring is minstens zo belangrijk. En de definitieve boxen kun je dan met je opgedane ervaring meteen wat robuuster bouwen of met een meer bijzondere vorm zoals schuine baffle of brede facetranden. De gekozen drivers verdienen in ieder geval een topkast, dus daar mag je best wat aandacht aan besteden :wink:
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ik ooik tot middernacht, zie tijd... (of morgen?) :roll:

Dat is wel een handige tip jah Jeroen, ik denk dat ik eerst 1 boxje in elkaar zet met de afmetingen die berekent zijn. Hiervoor zou ik wat redelijk dun mdf kunnen gebruiken, lekker goedkoop. En dan als het naar mijn zin is zou ik hem 2x met mooi dik mdf kunnen nabouwen. Alleen zit ik dan met de demping, maar die leg ik er dan wel los in bij de testbox :P. Ik zat aan gewoon noppenschuim te denken, lijkt me wel goed toch?

Aangezien ik nou toch niks te doen heb (duh slapen? :P) heb ik hier het bestand geupload: http://www.expandctss.com/upload/index. ... s182PP.jpg
(renamen naar .wpr, voor winisd pro. Dit was nodig omdat ik het anders niet kon uploaden en ik weet niet waar ik het anders zou moeten uploaden)
Ik heb de parameters zo goed mogelijk ingevoerd, maar miss ziet een snelle blik van jullie wat fouten.
De driver:
http://www.expandctss.com/upload/index. ... 2%20PP.jpg
(deze renamen naar .wdr)
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

JuuL schreef:
ik denk dat ik eerst 1 boxje in elkaar zet met de afmetingen die berekent zijn. Hiervoor zou ik wat redelijk dun mdf kunnen gebruiken, lekker goedkoop. En dan als het naar mijn zin is zou ik hem 2x met mooi dik mdf kunnen nabouwen.
Waarom gebruik je geen spaanplaat voor de testkasten? Dat kost de helft. Als je dan na de uiteindelijke bouw maar niet met een halve plaat MDF blijft zitten, want dan heb je nog weinig bespaard. ](*,)
JuuL schreef:
Alleen zit ik dan met de demping, maar die leg ik er dan wel los in bij de testbox :P. Ik zat aan gewoon noppenschuim te denken, lijkt me wel goed toch?
Noppenschuim zal geluidsgolven best wat verstrooien, maar vanwege een gesloten celstructuur absorbeert het niet zo goed als pritex. Over de werkelijke effectiviteit ben ik eigenlijk nog nooit wat tegengekomen.

Hou er overigens ook rekening mee dat bouwmarkt-noppenschuim de effectieve inhoud enigzins kan verkleinen.

Mario
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Gebruik geen dun materiaal, ook niet voor de test. Dan krijg je altijd een rommelige, wollige boem bas. Maakt nog niet eens uit of je dan gesloten of BR maakt. En je wilt toch wat hebben aan je proefbox om het uiteindelijke ontwerp te bepalen :wink:

Spaanplaat is op zich geen punt. Verbindt wel iig de zijwanden dmv bracing met elkaar. En maak de baffle dubbeldik door twee platen op elkaar te lijmen.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Als ik dat mdf per plaat moet kopen maak ik daar wel de testbox van. Anders uit spaanplaat.
Zouden jullie eens kunnen kijken naar mijn ontwerp?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik zou zeggen, maak een tekening en zet hem hier op het forum. Kunnen we voordat je hout gaat halen/zagen even kijken.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Jah is goed, ik heb er de hele week nog voor, heb zaterdag pas tijd, dus dat komt wel goed.
Maar ik bedoelde of jullie naar die winisd file konden kijken, want ik weet niet of die klopt. En als jullie iets zien wat eraan moet worden verbeterd dan hoor ik het graag :)
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Bij dat winisd bestandje kom ik uit op een inhoud van 15 liter.
Aks ik ook voor de pijp een doorsnede neem van 7 cm kom ik uit op een lengte van 30 cm ipv 20 cm. Maar hierbij heb ik een vlakke transfer funciton karakteristiek. Als ik idd die 20 cm invoer dan krijg ik een bult van 3dB bij 65 Hz en gaat ie iets minder laag (volgens winisd).
Maar door de demping wordt dit rechter heb ik begrepen.

Voor welke moet ik kiezen dan? Of ik maak gewoon een 15 liter kast en speel met de poortlengte. (wat zijn goede verhoudingen voor de kast?)

Is trouwens niet zon grote kast 15 liter.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Er wordt blijkbaar niet gereageerd? Het is niet zo dat ik jullie alles wil laten doen ofzo... Weet gewoon niet precies hoe het moet.

Als ik een ontwerp maak, dan moet ik de volume van de BR pijp niet meerekenen voor de inhoud van de kast? Ik weet dat ik het volume van de speakers moet uitrekenen en ervan af moet halen. Ik neem trouwens 15L voor de inhoud.

En wat zouden de verhoudingen ongeveer moeten zijn van de kast? (LxBxH) Kan er nog niks over vinden.
Bnnnenkort ga ik ook maar eens noppenschuim bij praxis kopen ofzo.

edit: ook flink aan het zoeken geweest naar de afmetingen van de peerless, nog nergens gevonden :?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb hier een aardige link voor je. Daar worden ook wat suggesties gedaan voor box volume en poortlengtes. Iig staan daar ook alle benodigde maten voor inbouw.

http://www.digitalmegahouse.com.au/850467.pdf

Groet, Jeroen
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Hej bedankt jeroen!!
Ze raden dus 15-25L aan waarbij de 15L versie tot 55Hz gaat en de 25L versie tot 48 Hz.

Sorry dat ik een beetje doorzaag, maar als ik nou een box maak. Dan maken de afmetingen wel veel uit heb ik begrepen uit het artikel over diffraction loss.

Als ik nou een rechthoekige box maak, van 25L (dan gaat hij 7hz lager). Met een pijp van 70mm bij 145mm (uit de datasheet, die kan ik ook mooi kant en klaar bij conrad kopen). Wat kan ik dan als beste voro de verhoudingen nemen? Of maakt het niet zoveel uit allemaal?

En moet ik de inhoud van de bassreflex buis van de inhoud van de kast afhalen?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het maakt niet zoveel uit allemaal. De berekeningen worden beïnvloed doordat je demping gaat gebruiken. Enerzijds zul je daarom een iets andere pijplengte gaan gebruiken. Anderzijds wordt het meestal wat overdreven die verhoudingen. Staande golven heb je toch en daar is het dempingsmateriaal voor. Als je de boxen vrij kan opstellen, maak dan de pijp aan de achterkant van de box. En niet direct achter de woofer. Liefst iets hoger.

Maar ik zou zeggen, zoek het internet eens af. En bekijk de site van Tony Gee nog eens goed. Die heeft talloze mooie ontwerpen van basreflexboxen. Kun je een goed idee krijgen waar je op moet letten bij de bouw. Ook de site van Edo geeft richting. Een voorbeeld van een niet te kleine kast, floorstanding, is de Tempo van Tony. Lijkt me uitstekend geschikt om toe te passen voor de Peerless HDS 182. En als je voor de kleinere versie kiest, 15 liter, dan kun je iets als de DD8 maken, stand-mount.

Ik heb al gezegd, je hebt hier een hele mooie driver. kun je een topkast mee maken. Dus het loont de moeite om een proefkast te maken. Leef je daarop uit wat bracing betreft, kast bouw, afwerking, afronding van de kanten of facetranden, kom erachter wat je mooi vindt en handig, etc. etc.

Groetjes, Jeroen
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Zow, die floorstander is wel ontzettend mooi zeg! Die speakers van mij kunnen zich volgens mij wel meten met zulke speakers. Ik raak steeds meer overtuigt dat het goed gaat klinken, tenminste als ik de box mooi in elkaar krijg :)

Ik heb trouwens geen freesmachine (en weet ook niet hoe ik moet fresen) en ik heb ook geen decoupeerzaag. Al zou ik wel een decoupeerzaag kunnen kopen, zijn immers niet zo ontzettend duur.

edit: ben eens aan het rekenen gegaan voor de inhoud, dit gaat van de netto inhoud af:

Bassreflexbuis: Lengte=1.45dm r=0,7 dm Inhoud=pi*r^2 *L = 0.56 Liter
Peerless: Inhoud ongeveer 0,5 L zei Marp
Tweeter: Lengte=0.42dm r=0,75/2=0.38 dm Inhoud = pi*r^2*L = 0.2L

Dit wordt samen 1,26 L. Als ik hier nou 0,74L bij op doe voor de overige dingen, dan zit ik toch wel aardig goed, nietwaar? Dan wordt het 2L. Dus dan wordt de inhoud van mijn kast 25L+2L=27Liter

Moet ik hier trouwens ook flink wat bij optellen voor het noppenschuim?
Laatst gewijzigd door JuuL op vr 25 mar 2005, 11:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

sommetje lijkt me aardig kloppen :D

vulling, zoals Pritex, heeft als effect dat het effectieve volume toeneemt, maar dit is niet echt exact te berekenen. meestal neemt men aan iets tussen de 10% en 20%. let wel op dat je schuim met een open structuur neemt (bv Pritex dus) en niet met een gesloten structuur anders gaat het van het volume van de box af
Plaats reactie