Project met Stage Accompany drivers.

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Webbie
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 30 apr 2007, 0:32
Locatie: Wagenberg

Project met Stage Accompany drivers.

Bericht door Webbie »

Hallo,

Dit is mijn eerste post op dit forum.

Al een tijdje ben ik mij aan het verdiepen in het audio-gebeuren.
En wil binnenkort graag twee kastjes maken voor Stage Accompany drivers (SA 8526 en SA 1203), die nu in een hobbybob kastje zitten die niet helemaal klopt (verre van dat zelfs).

Met name het volume en de poorten zijn niet juist, wat weer resulteerd in een erg hoge Rear Port Velocity, Cone Excursion en een behoorlijke PowerDip.
Drivers zijn ook op de baffle gemonteerd, wat de BDS niet echt positief beïnvloed.

Daarom besloten om nieuwe kastjes te maken die zo "recht" mogelijk gaan klinken.

SA speakers zijn eigenlijk PA speakers met een behoorlijke neiging naar HiFi.
De luidsprekers, zoals ik ze wil gaan gebruiken, zijn bedoelt voor in huis, maar moeten af en toe verkast worden naar school waar ze een musical moeten uitversterken.

Om niet helemaal onbeslagen op het ijs te komen, heb ik geprobeerd wat dingen uit te zoeken die ik nodig dacht te hebben om de kastjes te maken.
Stomweg dingen op een forum vragen, kan altijd nog.

Op het New-Line (PA) forum heb ik verschillende topics gestart ("Studiereis over het Internet:....")

* Studiereis over het Internet: Baffle Diffraction Step (BDS).
* Studiereis over het Internet: Enclosure Damping.
* Studiereis over het Internet: Standing Waves.
* Studiereis over het Internet: Venting and Cooling.

Aanvullend zou ik nog twee topics willen starten daar, namelijk over Bracing en Passieve Filters.

Hier het topic waar het uiteindelijke ontwerp moet gaan uitrollen:

* Project met Stage Accompany componenten.

Daar New-Line zuiver een PA forum is, en alléén in die context alles staat en besproken wordt, zou ik graag van jullie willen weten hoe jullie hier tegenaan kijken als HiFi liefhebbers.


Greetz Webbie...

Kijkvoer......

SA 8526 Ribbon Compact Driver:
Afbeelding
Afbeelding

SA 1203 Woofer:
Afbeelding
Afbeelding

En het "foute" kastje:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Webbie op ma 30 apr 2007, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Webbie
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 30 apr 2007, 0:32
Locatie: Wagenberg

Bericht door Webbie »

Hallo,

Voor de mensen die op zoek zijn naar de T/S parameters van SA, kant-en-klaar voor gebruik in WinISD.

De volgende *.wdr bestanden kunnen jullie vanaf mijn server downloaden (Opslaan Als), als je ze nodig mocht hebben:

* Stage Accompany SA 1202
* Stage Accompany SA 1203
* Stage Accompany SA 1205
* Stage Accompany SA 1502
* Stage Accompany SA 1503
* Stage Accompany SA 1513


Greetz Webbie...
Bijlagen
techdoc_12-15coneloudspeakers.pdf
De originele DataSheet van Stage Accompany, T/S parameters van alle 12" en 15" drivers.
(178.39 KiB) 317 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Webbie op ma 30 apr 2007, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

Ik kom uit op een kastje van 40liter met een afstemming van 41Hz: geen powerdip en maximale diepgang. En met een poort van 10cm (of 2 van 7) heb je wel genoeg poortoppervlak. De units verzinken is zeker aan te raden. In ieder geval de tweeter, want vooral hoge tonen hebben last van scherpe randjes.
Webbie
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 30 apr 2007, 0:32
Locatie: Wagenberg

Bericht door Webbie »

Hallo Boppo84,

Bedankt voor je reactie,
Boppo84 schreef:
Ik kom uit op een kastje van 40liter met een afstemming van 41Hz: geen powerdip en maximale diepgang. En met een poort van 10cm (of 2 van 7) heb je wel genoeg poortoppervlak. De units verzinken is zeker aan te raden. In ieder geval de tweeter, want vooral hoge tonen hebben last van scherpe randjes.
Dat kan wel kloppen.

SA geeft onderstaande gegevens voor de SA 1203:

Box volume: 42 liter
Boxtuning frequentie: 41 hz
F3: 45 hz



Hieronder nog wat kijk en leesvoer:

* "Foute" kastjes in WinISD gesimuleerd.
* Vergelijk "foute" kastjes met de door SA opgegeven gegevens in WinISD.
* BassBox Pro 6 simulatie resulaten met de SA gegevens.

Ik gebruik WinISD en BassBox Pro 6, en heb het idee dat BassBox Pro 6 net wat beter de "real-life" situatie nabootst.
In het BassBox Pro 6 kun je verschrikkelijk veel meegeven aan je simulaties.

Hier een vergelijk wat ik heb gemaakt wat de hoeveelheid dempingsmaterial kan doen in een kast (Qa=100 tot Qa=5).
Gebruikt programma: BassBox Pro 6.

Echt een aanrader.


Greetz Webbie...
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Heej Webbie, ook al hier gestrand ?

Mooi project wat je aan het opzeeten bent heej. Heerlijk die samensmelting tussen PA en Hifi. Ik neig ook vaak die weg in te slaan.
Webbie
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 30 apr 2007, 0:32
Locatie: Wagenberg

Bericht door Webbie »

Hallo Bart,

Nou niet direkt gestrand, meer een uitstapje gemaakt naar de HiFi kant.

Hopende op wat feedback van de mensen op dit forum, hoe zij tegen mijn project aankijken.


Greetz Webbie...
Plaats reactie