versterker uitval door filter???

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
marcobrandt
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:45
Locatie: Tilburg

versterker uitval door filter???

Bericht door marcobrandt »

hey,

Kan het zo zijn dat mijn versterker op een hoog volume zichzelf uitschakeld omdat ik in mijn zelfbouw speakers geen impendantiecorrectie heb ingebouwd?

Als dit het geval is:
Is het dan beter om een impendantiecorrectie per speaker te doen of voor 1 hele box.

Marco
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Dit heeft niet zo veel met een impedantie correctie te maken.
Maar waarschijnlijk een te lage impedantie.

Dit is helaas niet op te lossen met boven genoemde correctie netwerk.

Maak een lijstje met de componenten die je hebt gebruikt.

Daaraan is ongeveer wel de impedantie te herleiden.
Gebruikersavatar
marcobrandt
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:45
Locatie: Tilburg

Bericht door marcobrandt »

ik heb een 3weg systeem

1 subwoofer van 4 ohm
2 middetoners in serie van 8 ohm
1 dome tweeter van 4 ohm
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ja, dan kom je nominaal waarschijnlijk onder de 3-ohm uit, e.e.a. afhankelijk hoe de middentoners aangesloten en gefilterd zijn, daarmee schiet de versterker bij hogere volumes (= meer stroom) in de stroombegrenzing.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Bericht door Bertje »

En over welke versterker gaat het?
Rob.
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

marcobrandt schreef:
ik heb een 3weg systeem

1 subwoofer van 4 ohm
2 middetoners in serie van 8 ohm
1 dome tweeter van 4 ohm
Middentoners *in serie* ???

Zal wel in parallel zijn neem ik aan?
Dan nog is het rond de 4 ohm, wat dynamisch gezien natuurlijk wel lager kan zijn op bepaalde punten.

Veel versterkers gaan daarbij door hun hoefjes, dat zou dus wel kunnen kloppen.
overigens kan een versterker stressen op stroom *en* spanning.

Wat Soundexcel zegt klopt ook, een correctienetwerk zal weinig bijdragen om dit op te lossen.
Dat netwerk zorgt alleen maar dat het filter buiten de doorlaatband correct wordt afgesloten, daar waar de speakerimpedantie gaat oplopen.

Ergo: versterker nemen die meer stroom kan leveren in lagere impedanties.
Gebruikersavatar
marcobrandt
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:45
Locatie: Tilburg

Bericht door marcobrandt »

het gaat om de Yamaha RX-459

Ik kan hem instellen in zo'n menu'tje instellen op 4 of 8 ohm minimaal.

Oja over die middentoners. Het zijn 2 speakers van 4 ohm in serie en daarom zei in 8 ohm. :wink:

Maar wat zou ik hieraan dan wel kunnen doen?
8ohm woofer erin zetten??
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

marcobrandt schreef:
Maar wat zou ik hieraan dan wel kunnen doen?
8ohm woofer erin zetten??
Zou kunnen maar dan zal je waarschijnlijk de kast en het filter opnieuw moeten berekeken.
En als het probleem toch aan een mankement in de versterker ligt ben je nog niet veel verder.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”