accuton 2weg

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Paul

Bericht door Paul »

Nee, ze komen op de "laag"kasten te staan, die wegen 50 kg per stuk en daar zet ik ze voorlopig gewoon op.

Als je ze op een kast zet zou ik in geval van een heeeeeele stevige kast ( echt dik massief hout ofzo) koppelen dmv spikes (met bescherming eronder). Bij een Ikea kast, zoals op de foto zou ik ontkoppelen d.m.v. rubber onder de speaker, spiek anders even naar de oplossing van Jeroen D bij zijn ultieme monitor.

en ja ik ben ook reuze benieuwd :D
Wijx

Bericht door Wijx »

waarom kies je dan die midlaagunit en niet een "echte" midunit?
Paul

Bericht door Paul »

Dat was gewoon een vrij opportunistische actie, units waren goedkoop :wink:

Echter gezien Wat Jeroen D met dipool doet zou deze woofer nog wel eens een prima investering kunnen zijn...... (zit ik nu al aan iets anders te denken terwijl deze speakers nog niet eens af zijn :roll:)
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Klopt. Straks weet ik meer wat je wel en niet moet doen met open baffle. De C92 en C23 lijken uitstekende kandidaten voor zoiets.

Ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk was van de metingen die we aan de box van Paul hebben gedaan. Errug mooie waterval die midwoofer. Komt helemaal niet overeen met de slechte meetresultaten die Linkwitz ooit aan deze woofer heeft gedaan.
Hans Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

jeroen_d schreef:
Errug mooie waterval die midwoofer. Komt helemaal niet overeen met de slechte meetresultaten die Linkwitz ooit aan deze woofer heeft gedaan.
Kastinvloed misschien?
Paul

Bericht door Paul »

Linkwitz test denk ik open baffle? -geen tijd om 't na te kijken nu-
Wijx

Bericht door Wijx »

de metingen op de site van Accuton zijn behoorlijk representatief. Ze liegen niet al te veel
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Paul schreef:
Linkwitz test denk ik open baffle? -geen tijd om 't na te kijken nu-
Ja, open baffle en vlakbij de woofer. Dit is listig. Als het gat in de baffle naar binnen toe niet schuin is weggezaagd, maar gewoon recht en rond 18 mm diep, dan kunnen nare lokale resonanties ontstaan en drivers kunnen hier verschillend op reageren. Om dan uitspraken te doen over 'stored energy' in het 1600Hz gebied is gevaarlijk. Ik ben later dan ook gaan twijfelen aan specifiek deze metingen van Linkwitz (en ook die van Mark K op dit gebied). Gedrag zoals hij dat meet in zijn close range metingen ben ik eigenlijk nooit tegengekomen. Er lijkt een systematische afwijking in te zitten. Bij alle drivers ontstaat er in meer of mindere mate een fikse bult in het middengebied.

Zie hieronder de Accuton C92/6. In stippellijn zie je de SS 21W/8554. Dit is absoluut niet wat ik gemeten heb bij Paul. Wellicht dat Paul de close range meting wil posten om te laten zien hoe het werkelijk is. Uiteraard zit de piek bij 6 kHz er wel in, gelukkig is die eenvoudig weg te werken in het scheidingsfilter.

Afbeelding
Paul

Bericht door Paul »

Bij deze...
Bijlagen
woofer dichtbij002.JPG
Paul

Bericht door Paul »

En kast twee is bijna af, komede week 's avonds moet 'ie in de grondverf, volgend weekend een eerste filter solderen en dan................

:D :D :D

(als ze naast elkaar staan komt er weer een plaatje)
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Goed bezig Paul... :wink:
Rob.
Paul

Bericht door Paul »

sttt, ze spelen :D
dre

Bericht door dre »

eerste indrukken?
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Eerst even rustig inspelen (of de oren laten wennen oid.. :wink: ) dan conclusies trekken...
Rob.
Paul

Bericht door Paul »

Wat me opvalt is dat er meer rust in het geluid is als de muziek dat heeft, en dat ze aggresiever klinken als de muziek dat ook doet.

Hierover ben ik best tevreden eigenlijk :D Overigens speelt de speaker nu met een seriefilter (met dank aan Jeroen D) opgebouwd uit vrij simpele onderdelen, luchtspoelen en mkp's. Als de speaker blijft bevallen wordt dit zeker nog opgewaardeerd.
Paul

Bericht door Paul »

Vandaag heb ik de 20 Watt cementweerstand vervangen door 4 stuks MOX (serie, parralel) en de MKP condensator in de signaalweg van de tweeter door een MKP+

Resultaat is dat de muziek meer in de kamer gemaakt lijkt te worden, ben er weer blij mee!!

Voorlopig zijn dit de laatste updates aan dit filter, volgende stap wordt het toevoegen van de Seas L26 woofers, de spoelen in het filter zullen hierdoor weer veranderen, deze vervang ik dus nog even niet door dure folie exemplaren...
dre

Bericht door dre »

klinkt goed,ben zeer benieuwd 8)
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Accuton 2-weg is nu 3-weg met SEAS laag!

Bericht door jeroen_d »

Paul heeft ondertussen heel wat aparte korte draadjes gehad over zijn UcD en voorversterker escapades. Resultaat is dat er nu een verschrikkelijk mooi systeem staat te spelen bij hem thuis!

Het laag met de L26 is actief, de overnamefrequentie is op ca 180Hz akoestisch gezien. Het passieve filter voor het midhoog is uiteindelijk toch een parallel filter geworden.

Natuurlijk zit ikzelf momenteel vooral op de open baffle lijn, die voor mij persoonlijk meer realisme en muzikaliteit in zowel afbeelding als klank geeft als dat met een traditionele kast kan worden bereikt, maar binnen het box-concept en de mogelijkheden van Accuton drivers is dit project toch wel heel geslaagd. :)

Met een klein beetje tunen aan het filter hebben we denk ik het laatste beetje 'kilheid' van de Accutons verwijderd en klinkt het geheel nu zeer muzikaal.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Ik ben benieuwd hoe het klinkt!

Neem je ze mee naar Breda Paul? Misschien neem ik mijn Accuton speaker dan ook mee. Leuk om te vergelijken!
dre

Bericht door dre »

dat zijn nog eens complimenten 8)
ik vond het inderdaad iets te kil klinken,maar ik denk dat de andere bron en de interlinks daar wel een verbetering in hebben gegeven.

dus hierbij mogen we concluderen dat we misschien wel een nieuw kastje tegemoet kunnen zien?
Paul

Bericht door Paul »

Zo'n 2,5 jaar na de aanschaf van de eerste componenten werkt het systeem dus naar behoren :D

Het oordeel van Jeroen was voor mij wel een bevestiging van wat ik al dacht te horen, namelijk dat "het wel goed zat".. Kan bijna ook niet anders met:

*een solide kast
*gebruikte units en overig materiaal
*en at last but most certainly not at least de filterkennis van Jeroen!

Mee naar Breda is helaas praktisch onmogelijk, met alleen de 2 laagkasten ligt mijn huidige auto (tje!) vol tot achter de bestuudersstoel, het betere stapel en propwerk wilde ik liever achterwege laten..

Wat mij betreft is "iedereen" van harte welkom om eens te komen luisteren! Allerhande Cd en DVD-spelers zijn daarbij van harte welkom

Een mooie kast zit er aan te komen en de interlinks zijn ondertussen al vervangen door nette exemplaren :D

Zal dit weekend een plaatje van het filter en alle aansluitingen maken!
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb nog wat zitten puzzelen en Paul gaat nog wat proberen. Waarom, welnu het huidige filter maakt off-axis een dip rond 2,5kHz en een bult rond 4,5 kHz. Dit komt door het afstraalgedrag van de C23/6 Accuton tweeter. Ik heb een nieuw voorstel gedaan waarbij het off-axis veel vlakker word. On-axis onstaat een glooiende dip met het minimum bij 4kHz. In dit filter zit een notch. Door de weerstand in de notch te varieren kan hij tunen en ook uitkomen op iets dat tussen deze twee varianten in zit.
Bijlagen
filter_oud_en_nieuw.gif
filter_oud_en_nieuw.gif (95.97 KiB) 1844 keer bekeken
Gesloten