Rond straler (hoe en met wat voor drivers)
Moderator: Beheerdersteam
Rond straler (hoe en met wat voor drivers)
Ik loop met een idee rond om eens een rondstraler te maken.
Het moet weer zo`n leuk en betaalbaar projectje worden, maar hoe zou ik dat eens het beste kunnen doen?
Zou ik het best een fulrange driver bovenin een zuil kunnen plaatsen met zo`n kegel er boven?
Of is een vierkant zuiltje met 4x 3inch Tangbandjes een goed idee?
Of toch een twee of drieweg vergelijkbaar met de Fontana van Visaton?
http://www.visaton.de/de/bauvorschlaege ... index.html
Het moet weer zo`n leuk en betaalbaar projectje worden, maar hoe zou ik dat eens het beste kunnen doen?
Zou ik het best een fulrange driver bovenin een zuil kunnen plaatsen met zo`n kegel er boven?
Of is een vierkant zuiltje met 4x 3inch Tangbandjes een goed idee?
Of toch een twee of drieweg vergelijkbaar met de Fontana van Visaton?
http://www.visaton.de/de/bauvorschlaege ... index.html
- bartsegers
Bij de Naam Pluto ging me niet direct een lichtje branden totdat ik even op de website van Linkwitz keek...............

Toen wist ik weer dat het om deze afvoerpijp ging
Ziet er niet uit maar misschien klink het echt heel mooi
Misschien is het idee van Jeroen kv best wel interessant, maar hoe zou zoiets uitpakken kwa koppeling tussen de naar voren gerichte driver en de rondstralende driver?
Ik kan me namelijk voorstellen dat je nogal een grillig verloop zou kunnen krijgen, ook kan je denk ik niet zo makkelijk correctie netwerken bepalen omdat je met zowel direct geluid als indirect geluid te maken hebt.
Indirect geluid heb je natuurlijk altijd maar met zo`n rondstraler veel meer

Toen wist ik weer dat het om deze afvoerpijp ging
Ziet er niet uit maar misschien klink het echt heel mooi
Misschien is het idee van Jeroen kv best wel interessant, maar hoe zou zoiets uitpakken kwa koppeling tussen de naar voren gerichte driver en de rondstralende driver?
Ik kan me namelijk voorstellen dat je nogal een grillig verloop zou kunnen krijgen, ook kan je denk ik niet zo makkelijk correctie netwerken bepalen omdat je met zowel direct geluid als indirect geluid te maken hebt.
Indirect geluid heb je natuurlijk altijd maar met zo`n rondstraler veel meer
- bartsegers
Wat mij nu eventjes ontgaat, (afgezien van het mooie ontwerp idee)
Wat heb je nu aan een speaker die 360 graden afstraalt, als je hem nabij een muur zet, of erger een hoek ? Is dit geen energie vergooien in een hoekje, waar je niet zit ?
Of ik zit ernaast natuurlijk, en is de sweetspot gewoon beter ?
Erg mooi wel weer, en afwijkend is altijd interessant!
Wat heb je nu aan een speaker die 360 graden afstraalt, als je hem nabij een muur zet, of erger een hoek ? Is dit geen energie vergooien in een hoekje, waar je niet zit ?
Je moet niet teveel Doom senario`s er bij gaan bedenkenbartsegers schreef:Wat mij nu eventjes ontgaat, (afgezien van het mooie ontwerp idee)
Je moet er van tevoren van uitgaan dat het nooit perfect is en dat ze altijd verkeerd geplaatst zijn, het is in iedergeval een compleet andere benadering van muziekweergave.
Wellicht heeft een hele droge en niet erg ruimtelijke opname er wel baat bij en wordt een ruimtelijke opname wel minder, wie weet
Het gaat mij vooral om het leerzame van aparte luidspreker designs, vaak hebben ze andere sterkepunten als traditionele frontloaded disigns.
Hoe ga je dat doen dan want dat kapje bovenop de tweeter is om het afstraalgedrag van de tweeter te optimaliseren, bij de G20SC past dat niet, of kan je de frontplaat van die DTW94NG op die G20SC gebruiken?markje schreef:richard schreef:Vind ik zo'n Fontana van Visaton toch wel wat fraaier:
quote]
Kwijl, die heb ik dus staan... alleen binnenkort met een ander filter en een andere tweeter (de Visaton G20SC).
Groeten Mark
- bartsegers
Tuurlijk! aparte design spreken mij altijd aan.Hififiel schreef:Je moet niet teveel Doom senario`s er bij gaan bedenkenbartsegers schreef:Wat mij nu eventjes ontgaat, (afgezien van het mooie ontwerp idee)
Erg mooi wel weer, en afwijkend is altijd interessant!![]()
Je moet er van tevoren van uitgaan dat het nooit perfect is en dat ze altijd verkeerd geplaatst zijn, het is in iedergeval een compleet andere benadering van muziekweergave.
Wellicht heeft een hele droge en niet erg ruimtelijke opname er wel baat bij en wordt een ruimtelijke opname wel minder, wie weet![]()
Het gaat mij vooral om het leerzame van aparte luidspreker designs, vaak hebben ze andere sterkepunten als traditionele frontloaded disigns.
mijn twee spiral horns zijn nu ook niet 1 2 3 makkelijk plaatsbaar, en is weer een compleet andere aanpak van muziek luisteren.
Ik ben benieuwd!
Hoe ga je dat doen dan want dat kapje bovenop de tweeter is om het afstraalgedrag van de tweeter te optimaliseren, bij de G20SC past dat niet, of kan je de frontplaat van die DTW94NG op die G20SC gebruiken?[/quote]Hififiel schreef:
Kwijl, die heb ik dus staan... alleen binnenkort met een ander filter en een andere tweeter (de Visaton G20SC).
Groeten Mark
Daar ben ik nog mee bezig, ik heb in een plastic bekertje Knauff gegoten en daar een messing staaf middenin gezet en deze laten uitharden. Bekertje er af ding in een boormachine en een kegel maken. Lukt dat, dan maak ik van die kegel een gipsen mal waar ik twee kegels mee maak. Die boor ik aan de zijkant in voor een messing spijker die haaks omgeslagen is en waar de kop vanaf gezaagd is. De punt van de spijker valt dan midden in het kruis van de schroef van de G20. Het frontje overzetten is ook een optie, maar het frontje van de G20 is mooier (metaal ipv plastic).
Dus ja, daar wordt aan gewerkt. Het doomscenario is dat ik iemand moet zoeken met een houtdraaibankje en 2 kegeltjes moet laten maken...
Groeten Mark
Wat dat aangaat, lees even op de site van Linkwitz. Hij geeft hier een mooi vergelijk aan onder welke omstandigheden zo'n rondstraler dezelfde weergave kwaliteiten kan hebben als een open baffle systeem. De Pluto heeft hem doen bewegen een backfiring tweeter in de open baffle te gebruiken, want op sommige aspecten vond hij de Pluto beter klinken dan de veel duurdere Orion. http://www.linkwitzlab.com/Pluto/intro.htmbartsegers schreef:Wat mij nu eventjes ontgaat, (afgezien van het mooie ontwerp idee)

- erik klijnsmit
- Contacteer:
ik was laatst op bezoek bij een opnametechnicus die met een heel apart luidspreker project bezig was.
hij beweerde dat rondstralers een must was.
hij zei het volgende: een luidspreker moet in alle richtingen full range weergeven omdat ons gehoor het het prettigst vind als de reflecties die je krijgt via de kamerwanden dezelfde karakterestiek hebben als het directe geluid.
oftewel : is het naar achetren gestraalde geluid van de luidspreker anders dan worden ook de reflecties anders, ons gehoor kan dit niet plaatsen.
(zit wat in)
hij zei het volgende: een luidspreker moet in alle richtingen full range weergeven omdat ons gehoor het het prettigst vind als de reflecties die je krijgt via de kamerwanden dezelfde karakterestiek hebben als het directe geluid.
oftewel : is het naar achetren gestraalde geluid van de luidspreker anders dan worden ook de reflecties anders, ons gehoor kan dit niet plaatsen.
(zit wat in)
Dit is helemaal waar Erik. Dat is nu juist het grote probleem van de traditionele luidsprekerbouw. Het zijn allemaal kasten die rondstralen in het laag, dan gaan bundelen in het midden, dan in het begin van het hoog weer een beetje gaan rondstralen (maar eenmaal boven de bafflestep nog steeds naar achteren nauwelijks geluid afstralen) en daarna weer gaan bundelen.erik klijnsmit schreef:ik was laatst op bezoek bij een opnametechnicus die met een heel apart luidspreker project bezig was.
(zit wat in)
Het probleem is echter bij volledig rondstralen dat je wel erg veel reflecties krijgt. Je moet dan veel dichter op de luidsprekers zitten voor voldoende transparantie.
Een open baffle straalt in elke richting, mits goed ontworpen, over het gehele spectrum ongeveer dezelfde karakteristiek af. Alleen, de amplitude van het geheel is dan afhankelijk van de luisterhoek terwijl die bij een rondstraler onafhankelijk van de luisterhoek is. Met open baffle wordt feitelijk hetzelfde bereikt als wat die man wil. Je hebt alleen wel het voordeel van minder reflecties. De reflecties die er zijn vertegenwoordigen wel het volledige spectrum, niet alleen maar voornamelijk laag en het hoge midden zoals bij een traditionele box.
Afhankelijk van de luisterpositie en opstelling, zie plaatje Linkwitz, kunnen rondstralers en open baffle met constante directiviteit (géén ESL dus!) zeer vergelijkbaar klinken.
De speakers die jijzelf hebt gaan meer richting studio monitors. Dit vanwege het feit dat je de mid niet filtert maar door laat lopen tot 10 kHz. Dit geeft in samenhang met de tweeter (die vanaf 10kHz werkt) en je eerste orde filtering een relatief constante bundeling vanaf zo'n 3 kHz. Iets wat met studio monitors wordt gedaan niet door een mid ongefilterd te laten, maar een tweeter te voorzien van een waveguide. Het resultaat is een zeer transparant geluid, maar kan voor sommige mensen te direct klinken.
Zou dan het idee van Jeroen kv met een via een kegel rondstralende breedbander in combinatie met een op de luisterpositie gerichte breedbander niet ideaal zijn?Het probleem is echter bij volledig rondstralen dat je wel erg veel reflecties krijgt. Je moet dan veel dichter op de luidsprekers zitten voor voldoende transparantie.
Een rondstraler die toch nog enigzins meer energie op de luisterplaats richt
Dan ga je een mengvorm maken. Als ik jou was zou ik voor het experiment in ieder geval zo perfect mogelijk gelijkmatig rondstralen proberen te maken. Dan ga je er gewoon wat dichter opzitten en ervaren hoe mooi de instrumenten dan in de ruimte geplaatst zijn. Vooral groot orkestwerk klinkt dan erg realistisch qua klank en zaalgeluid (met uiteraard wel beperking in de dynamiek).
Dat lijkt mij ook de beste weg. Gewoon proberen! Je kunt dan 1 van de 2 units met een weerstandje wat dempen indien nodig. (Net zo als L zijn naar achter gerichte tweeter dempt). Met de TB's kun je dit voor weinig toch makkelijk uitproberen!Hififiel schreef:Nou........... Ik denk dat als ik dit ga doen dat ik dan eerst een proefbehuizing ga maken waarin ik de tussenvorm en de 360graden rondstraler kan uitproberen.
Eerst een even bij Speaker & Co informeren of ze ook zo`n kegeltje kunnen leveren en goed nadenken over welke driver ik wil gebruiken
Als simpele probeeroptie kun je ook een trechter nemen die je vult met zand (punt er af halen en met b.v. klei / kurk/ kit / .... afronden).