Welke R's en C's in aktieve filters?
Moderator: Beheerdersteam
Welke R's en C's in aktieve filters?
Aangezien ik 6 LR-filters wil maken worstel ik met een aantal vragen.
Linkwitz raadt aan voor de R's geen kleinere waarden te nemen dan 2k.
Moet ik de R's en C's in zijn filters nu zien als kringen?
In de zend en ontvangstechniek geldt, grote L(R?) en kleine C =hoge Q -> kleine bandbreedte.
Andersom vice versa, kleine L(R?) en grote C =lage Q -> grote bandbreedte.
Gaat dat ook op voor filters?
Aangezien ik alle C's vanaf 1n tot 820n (MKT/MKM?) wel op voorraad heb kan ik daar dan uit putten?
Of raadt men aan speciale C's te gebruiken?
Hetzelfde betreft de R's, moet het echt 1% metaalfilm(lage ruis?) zijn of voldoen uitgezochte kooltjes ook?
De benodigde R'sen C's zijn uit te rekenen en als bepaalde typen de voorkeur verdienen kan ik deze straks gaan bestellen.
Aangezien de kijkpijp van mijn oude Cossorscoop de geest heeft gegeven en ik geen nieuwe scoop wil aanschaffen wil ik de filters gewoon uitrekenen en neem ik maar aan dat blok, driehoek, sinus en muziek! goed uit de verf komen.
Bij voorbaat dank voor het verlossende woord.
Edit typo
Linkwitz raadt aan voor de R's geen kleinere waarden te nemen dan 2k.
Moet ik de R's en C's in zijn filters nu zien als kringen?
In de zend en ontvangstechniek geldt, grote L(R?) en kleine C =hoge Q -> kleine bandbreedte.
Andersom vice versa, kleine L(R?) en grote C =lage Q -> grote bandbreedte.
Gaat dat ook op voor filters?
Aangezien ik alle C's vanaf 1n tot 820n (MKT/MKM?) wel op voorraad heb kan ik daar dan uit putten?
Of raadt men aan speciale C's te gebruiken?
Hetzelfde betreft de R's, moet het echt 1% metaalfilm(lage ruis?) zijn of voldoen uitgezochte kooltjes ook?
De benodigde R'sen C's zijn uit te rekenen en als bepaalde typen de voorkeur verdienen kan ik deze straks gaan bestellen.
Aangezien de kijkpijp van mijn oude Cossorscoop de geest heeft gegeven en ik geen nieuwe scoop wil aanschaffen wil ik de filters gewoon uitrekenen en neem ik maar aan dat blok, driehoek, sinus en muziek! goed uit de verf komen.
Bij voorbaat dank voor het verlossende woord.
Edit typo
Helaas hier geen antwoord op mijn waarschijnlijk te onnozele vraag gekregen.
Omdat ik toch, zover ik het tenminste kan bevatten, het naadje van de kous wilde weten dacht ik, waarom niet aan "the man himself" Linkwitz gevraagd?
Het heeft even geduurd maar vandaag kreeg ik zijn beschouwing over de R C verhoudingen in aktieve filters en meer, in mijn mailbox.
Bij Bahco ook maar weer een tweede hands scoop aangeschaft.
Topic kan dus op slot.
Omdat ik toch, zover ik het tenminste kan bevatten, het naadje van de kous wilde weten dacht ik, waarom niet aan "the man himself" Linkwitz gevraagd?
Het heeft even geduurd maar vandaag kreeg ik zijn beschouwing over de R C verhoudingen in aktieve filters en meer, in mijn mailbox.
Bij Bahco ook maar weer een tweede hands scoop aangeschaft.
Topic kan dus op slot.
Op zich vrij simpel denk ik:
2k omdat als je lager gaat de opamps te zwaar worden belast en hoorbare vervorming gaan geven. Verschillen tussen opamps zijn vooral in die omstandigheden hoorbaar.
De condensators moeten van polypropyleenkwaliteit zijn. MKT geeft absoluut slechter geluid. Laatst heeft iemand mij nog blind getest op MKT's in actieve filters. Ik haalde ze er meteen uit als kil en dun klinkend. Het lijkt wel lekker helder, maar als je daarna de warmte van polypropyleen hoort weet je meteen weer hoe het eigenlijk moet klinken.
2k omdat als je lager gaat de opamps te zwaar worden belast en hoorbare vervorming gaan geven. Verschillen tussen opamps zijn vooral in die omstandigheden hoorbaar.
De condensators moeten van polypropyleenkwaliteit zijn. MKT geeft absoluut slechter geluid. Laatst heeft iemand mij nog blind getest op MKT's in actieve filters. Ik haalde ze er meteen uit als kil en dun klinkend. Het lijkt wel lekker helder, maar als je daarna de warmte van polypropyleen hoort weet je meteen weer hoe het eigenlijk moet klinken.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Welke R's en C's in aktieve filters?
De R en C in een aktief filter creeren tezamen een tijdconstante. In een akief filter met opamps wordt de Q van het filter bepaald door de toegepaste tegenkoppeling. In principe geeft een grote R met een kleine C hetzelfde resultaat als andersom.Gerion schreef:Moet ik de R's en C's in zijn filters nu zien als kringen?
In de zend en ontvangstechniek geldt, grote L(R?) en kleine C =hoge Q -> kleine bandbreedte.
Andersom vice versa, kleine L(R?) en grote C =lage Q -> grote bandbreedte.
Gaat dat ook op voor filters?
Kwa waarde van de R ben ik het met Jeroen eens. Een te grote R heeft als nadeel dat de R meer thermische ruis gaat produceren.
Verder zou ik zelf toch liever metaalfilm-weerstanden dan koolweerstanden toepassen. Kool zal i.h.a. algemeen toch wat meer ruis kunnen geven; bevat nl. zeer veel minuscule contactvlakjes die (onder andere door temperatuurvariaties) weer extra ruis kunnen geven. Voor het prijsverschil hoef je het niet te laten.
@Jeroen: zeer nuttige informatie.
Ik gebruik geen condensators voor luidsprekerfilters in actieve filters, behoudens als het om een koppelcondensator gaat van ordegrootte 10uF.
Voor scheidingsfrequenties rond een paar honderd Hz kun je prima uit de voeten met condensators van enkele tientallen nF en weerstanden van 10-20k. Dan zit je in het domein van potmeters en thermische ruis is dan nog geen echt probleem. Mits je het aantal filterende opamp stages beperkt tot hooguit 2 natuurlijk. Voor deze condensators gebruik ik de EMZ types (oranje blokjes). De wat grotere waarden zijn in KP (polypropyleen) verkrijgbaar, de kleinere waardes ook in KS (polystyreen). Die laatsten zijn dus nog beter en ik gebruik ze graag voor het midhoog en neem dan wat hogere weerstandswaarden en wat extra thermische ruis op de koop toe.
Voor plaatje van wat ik bedoel zie hieronder een fotootje van de Thel filters waar ze ook in worden gebruikt.
http://www.thel-audioworld.de/module/phono/PhonoM.jpg
Voor scheidingsfrequenties rond een paar honderd Hz kun je prima uit de voeten met condensators van enkele tientallen nF en weerstanden van 10-20k. Dan zit je in het domein van potmeters en thermische ruis is dan nog geen echt probleem. Mits je het aantal filterende opamp stages beperkt tot hooguit 2 natuurlijk. Voor deze condensators gebruik ik de EMZ types (oranje blokjes). De wat grotere waarden zijn in KP (polypropyleen) verkrijgbaar, de kleinere waardes ook in KS (polystyreen). Die laatsten zijn dus nog beter en ik gebruik ze graag voor het midhoog en neem dan wat hogere weerstandswaarden en wat extra thermische ruis op de koop toe.
Voor plaatje van wat ik bedoel zie hieronder een fotootje van de Thel filters waar ze ook in worden gebruikt.
http://www.thel-audioworld.de/module/phono/PhonoM.jpg
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Geen condensators???jeroen_d schreef:Ik gebruik geen condensators voor luidsprekerfilters in actieve filters, behoudens als het om een koppelcondensator gaat van orde grootte 10 uF.
http://www.thel-audioworld.de/module/phono/PhonoM.jpg
Haal je die bij HEC in Delft?jeroen_d schreef:Voor deze condensators gebruik ik de EMZ types (oranje blokjes).
Sorry voor de verwarring...
Ik bedoel, als ik een actief filter maak, dan zitten daar wel condensators in natuurlijk. Dat zijn inderdaad die oranje blokjes, die haal ik bij HEC. Alleen, voor dit soort filters ga ik geen condensators gebruiken die je normaal gebruikt in passieve scheidingsfilters voor luidsprekers. Zoals de types waarnaar jij verwijst. Echter, als je bv in een CD-speler een grote koppelcondensator van 10uF nodig hebt, dan komen die grote jongens weer wel in aanmerking. Feitelijk is er daarvoor ook geen goed alternatief behalve exotische elco's als black gate. Ennuh, even relaterend aan het caps draadje, als je eenmaal op kwaliteitsniveau van ClarityCap SA zit, wordt het wel duurder maar niet perse beter. Eerder een kwestie van smaak. Dus in mijn CD-speler zit gewoon een ClarityCap SA van 10uF. Je kan daar wel allerlei exoten bij plakken zoals sommigen doen, dat is voor mij een beetje als schilderen. Een beetje meer rood, een beetje meer groen. Het wordt heel relatief en met absolute kwaliteit heeft het weinig te maken.
Ik bedoel, als ik een actief filter maak, dan zitten daar wel condensators in natuurlijk. Dat zijn inderdaad die oranje blokjes, die haal ik bij HEC. Alleen, voor dit soort filters ga ik geen condensators gebruiken die je normaal gebruikt in passieve scheidingsfilters voor luidsprekers. Zoals de types waarnaar jij verwijst. Echter, als je bv in een CD-speler een grote koppelcondensator van 10uF nodig hebt, dan komen die grote jongens weer wel in aanmerking. Feitelijk is er daarvoor ook geen goed alternatief behalve exotische elco's als black gate. Ennuh, even relaterend aan het caps draadje, als je eenmaal op kwaliteitsniveau van ClarityCap SA zit, wordt het wel duurder maar niet perse beter. Eerder een kwestie van smaak. Dus in mijn CD-speler zit gewoon een ClarityCap SA van 10uF. Je kan daar wel allerlei exoten bij plakken zoals sommigen doen, dat is voor mij een beetje als schilderen. Een beetje meer rood, een beetje meer groen. Het wordt heel relatief en met absolute kwaliteit heeft het weinig te maken.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Online lukt niet, maar de leverancier is http://www.hod-electronics.nl/
Op die pagina kun je aan verkoopadressen komen overal in Nederland.
Op die pagina kun je aan verkoopadressen komen overal in Nederland.
Wist niet dat er nog enige reakties waren gekomen, was te druk met mijn filter'tjes.
Excuus dus voor het wegblijven.
Merk nu dat het voor sommige toch gesneden koek blijkt.
Misschien had ik toch even geduld moeten oefenen, maar door haast gedreven wilde ik snel aan de slag, daarom "The Man" maar aangeschreven.
Het antwoord van Linkwitz komt geheel overeen met de antwoorden van Jeroen en Hans.
Zijn meegestuurde bijlagen zijn dezelfde als die op zijn site, zij het dat ze waren voorzien van enige aanwijzigingen.
Achteraf verbaasde mij zijn vriendelijke toon en behulpzaamheid hoewel zijn eigen site toch zo ruim van info is voorzien.
Excuus dus voor het wegblijven.
Merk nu dat het voor sommige toch gesneden koek blijkt.
Misschien had ik toch even geduld moeten oefenen, maar door haast gedreven wilde ik snel aan de slag, daarom "The Man" maar aangeschreven.
Het antwoord van Linkwitz komt geheel overeen met de antwoorden van Jeroen en Hans.
Zijn meegestuurde bijlagen zijn dezelfde als die op zijn site, zij het dat ze waren voorzien van enige aanwijzigingen.
Achteraf verbaasde mij zijn vriendelijke toon en behulpzaamheid hoewel zijn eigen site toch zo ruim van info is voorzien.
