Van 8 Ohm Naar 4 Ohm
Moderator: Beheerdersteam
-
Pascal-Janssen
- Berichten: 36
- Lid geworden op: do 22 feb 2007, 11:51
Van 8 Ohm Naar 4 Ohm
Hallo,
Ik heb een 3 wegsysteem elke unit is 8 Ohm en de versterker kan op 4 Ohm het meeste vermogen geven. Nu wil ik de speakers op 4 Ohm maken maar ze zijn dus 8 Ohm moet ik dan op de ingang van de speakerbox een dikke weerstand van 8 Ohm parallell hangen? Om 4 Ohm te krijgen. Heeft dit dan geen gevolgen voor de kwaliteit van het geluid? Of hebben jullie een andere oplossing om die speakers van 8 Ohm Naar 4 Ohm te krijgen.
Groetjes,
Pascal.
Ik heb een 3 wegsysteem elke unit is 8 Ohm en de versterker kan op 4 Ohm het meeste vermogen geven. Nu wil ik de speakers op 4 Ohm maken maar ze zijn dus 8 Ohm moet ik dan op de ingang van de speakerbox een dikke weerstand van 8 Ohm parallell hangen? Om 4 Ohm te krijgen. Heeft dit dan geen gevolgen voor de kwaliteit van het geluid? Of hebben jullie een andere oplossing om die speakers van 8 Ohm Naar 4 Ohm te krijgen.
Groetjes,
Pascal.
-
Pascal-Janssen
- Berichten: 36
- Lid geworden op: do 22 feb 2007, 11:51
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
Het heeft weinig zin om, om die reden, je boxen aan te passen. Het gegeven van het vermogen in 4 ohm t.o.v. 8 ohm, is een indicatie van stabiliteit van de versterker, dat ie ook laag ohmige belastingen aan kan. In princiepe functioneerd de versterker het best met 8 ohm belasting.en de versterker kan op 4 Ohm het meeste vermogen geven
Het uitgangs vermogen van de versterker wordt bepaald door de impedantie van de box en de stand van de volume regelaar.
Als jou versterker 100W in 8 ohm kan leveren, gaat de boel alleen maar stuk als jou boxen dat niet kunnen verwerken. Iedem met 4 ohm.
Op huiskamer sterkte zul je dat nooit hebben, want dan schopt de buurt jou de straat uit..
.
Het verschil in vermogen bij verschillende impedanties heeft dus niks te maken met meer of minder volume, alleen maar met stabiliteit van de versterker bij wisselende box impedanties.
Als jou versterker 100W in 8 ohm kan leveren, gaat de boel alleen maar stuk als jou boxen dat niet kunnen verwerken. Iedem met 4 ohm.
Op huiskamer sterkte zul je dat nooit hebben, want dan schopt de buurt jou de straat uit..
Het verschil in vermogen bij verschillende impedanties heeft dus niks te maken met meer of minder volume, alleen maar met stabiliteit van de versterker bij wisselende box impedanties.
Klopt.Weesink schreef:mmm... oke dus ik kan gewoon achter mijn autoversterker (bij die dingen word altijd het vermogen tot 4 ohm aangegeven) die boxe van 8 ohm hangen... zonder dat er iets kapot gaat ofzo... alleen de versterker zal het maximale vermogen van de boxen niet halen. (wat ook niet nodig zal zijn)
helemaal primaaa
dat is iig weer 1 probleem minder !
is er toevallig ook te berekenen of ongeveer te bepalen met hoeveel dat vermogen zakt ??
het gaat om boxen van 120 watt rms (300 watt max) als ik daar een autoversterker bij zou kopen van 120 watt rms (bij 4ohm)... hoeveel vermogen gaat er dan ongeveer nog door de boxen heen ???
is er toevallig ook te berekenen of ongeveer te bepalen met hoeveel dat vermogen zakt ??
het gaat om boxen van 120 watt rms (300 watt max) als ik daar een autoversterker bij zou kopen van 120 watt rms (bij 4ohm)... hoeveel vermogen gaat er dan ongeveer nog door de boxen heen ???
Ga maar uit van 70 á 80 Watt in 8 ohm. En als dat dan ook echt qua vermogen uit je speakers zou komen heb je op korte termijn een andere auto nodig...het gaat om boxen van 120 watt rms (300 watt max) als ik daar een autoversterker bij zou kopen van 120 watt rms (bij 4ohm)... hoeveel vermogen gaat er dan ongeveer nog door de boxen heen ???
haha waarom zou ik dan een andere auto nodig hebben ???
maar tis eigenlijk ook niet voor in de auto... het word een zelfbouw stereo voor op vakantie, voor bij de tent op als het kan op het strand. En ik weet het het kan met veel minder vermogen maarjah dit is toch veel leuker
weet iemand toevallig nog wat goede (auto)versterkers, of spul wat echt troep is, voor niet al te veel geld (max 80 tot 100 euro)
maar tis eigenlijk ook niet voor in de auto... het word een zelfbouw stereo voor op vakantie, voor bij de tent op als het kan op het strand. En ik weet het het kan met veel minder vermogen maarjah dit is toch veel leuker
weet iemand toevallig nog wat goede (auto)versterkers, of spul wat echt troep is, voor niet al te veel geld (max 80 tot 100 euro)
120W in 4 ohm geeft de helft in 8 ohm, wet van ohm.sietse schreef:Ga maar uit van 70 á 80 Watt in 8 ohm. En als dat dan ook echt qua vermogen uit je speakers zou komen heb je op korte termijn een andere auto nodig...het gaat om boxen van 120 watt rms (300 watt max) als ik daar een autoversterker bij zou kopen van 120 watt rms (bij 4ohm)... hoeveel vermogen gaat er dan ongeveer nog door de boxen heen ???
@Weesink: een verdubbeling van vermogen geeft 3dB extra, je praat dus echt over peanuts...
Groeten Mark
oke dus het vermogen is niet echt een probleem
dan moet ik alleen nog de goede versterker vinden...
heb al wat op marktplaats zitten zoeken alleen waar moet je vooral op letten bij zoiets ??? want de een is 45 euro en heeft hetzeflde vermogen als die van 200 euro...
jah ik weet het mega nabie hierzo
maarjah kwil toch wel iets vinden waar ik wat aan heb (voor weinig geld natuurlijk)
heb al wat op marktplaats zitten zoeken alleen waar moet je vooral op letten bij zoiets ??? want de een is 45 euro en heeft hetzeflde vermogen als die van 200 euro...
jah ik weet het mega nabie hierzo
Hangt er sterk vanaf welke. Voor een budget oplossing kan het juist een goede keuze zijn. Als je op een strak budget zit is dit juist een van de merken waar je naar moet kijken lijkt me.Laurens schreef:koop in ieder geval geen raveland speakers...
die hebben zo'n belabberd rendement!
Voorstel van Sietse is zo gek nog niet. Een autoradio, accu en twee Breedbanders of twee tweeweg auto luidsprekers is het eenvoudigst en tweedehands waarschijnlijk voor weinig te krijgen. Bedenk wel dat autoluidsprekers meestal ontworpen zijn voor relatief grote geloten kasten (autodeuren
Met 80€ totaalbudget moet je wel flink creatief worden hetgeen waarschijnlijk betekend dat je op marktplaats echt de "krijgertjes" zal moeten wegpikken.
jah ik had al 2 raveland boxen gekocht... schrok wel ff van de reactie van Laurens
maarjah die heb ik dus ook via marktplaats gekocht... nu heb ik (denkk) er ook een versterker bij gevonden die me wel wat lijkt ik weet niet of iemand ver ervaring mee heeft, ik zat te denken aan de JBL CS60.4 4-kan versterker (http://www.rondevries.nl/catalog/produc ... ts_id=2531 )
dan wou ik de 4 kanalen bruggen naar 2 en klaar is joris...
of zit ik met mijn domme hoofd weer allemaal gekke dingen te verzinenn
en het idee van sietse is wel het makkelijkste maarjah moet er toch wel ff mee zoet zijn... anders is het ook zo klaar
dan wou ik de 4 kanalen bruggen naar 2 en klaar is joris...
of zit ik met mijn domme hoofd weer allemaal gekke dingen te verzinenn
en het idee van sietse is wel het makkelijkste maarjah moet er toch wel ff mee zoet zijn... anders is het ook zo klaar
Hoe ga je die versterker voorzien van stroom? In het geval dat ie dat daadwerkelijk levert neemt ie waarschijnlijk al een halve kilowatt uit het lichtnet of zo. Een accu houd dat niet lang vol en een lichtnet voeding die dat aankan loopt behoorlijk in de papieren (>30 Ampere als ie echt 360 W RMS voor langere tijd kan leveren). Je kunt dus gerust een kleinere nemen en op kosten besparen.
Dit is een losse versterker, heb je al een autoradio? Zo ja dan zou ik dat eerst maar eens proberen. Geeft waarschijnlijk al een hoop lawaai en vreet iets minder stroom
De raveland standaard boxen hebben vaak mindere kwaliteit als de losse raveland/mivoc units. Hangt er een beetje vanaf wat je hebt gekocht.
Dit is een losse versterker, heb je al een autoradio? Zo ja dan zou ik dat eerst maar eens proberen. Geeft waarschijnlijk al een hoop lawaai en vreet iets minder stroom
De raveland standaard boxen hebben vaak mindere kwaliteit als de losse raveland/mivoc units. Hangt er een beetje vanaf wat je hebt gekocht.
mmm dit antwoord hadk liever niet gekregen
maarjah
zou ik de boxen wel kunnen houden maar er gewoon een kleinere versterker voor kunnen zette, zodat hij minder stroom verbruikt. Of vreten die boxen zelf gwoon al veel, neeh toch ???
en als dat kan wat voor vermogen adviseer je dan om het op bijv. een scooter accu te kunnen laten lopen (volgens mij 5Ampere)
en het komt allemaal niet achter een autoradio maar doe mijn mp3 speler erachter. En jah ik heb gewoon raveland standaard boxen gekocht de goedkoopste volgens mij
dus das troep alsk het goed begrijp 
zou ik de boxen wel kunnen houden maar er gewoon een kleinere versterker voor kunnen zette, zodat hij minder stroom verbruikt. Of vreten die boxen zelf gwoon al veel, neeh toch ???
en als dat kan wat voor vermogen adviseer je dan om het op bijv. een scooter accu te kunnen laten lopen (volgens mij 5Ampere)
en het komt allemaal niet achter een autoradio maar doe mijn mp3 speler erachter. En jah ik heb gewoon raveland standaard boxen gekocht de goedkoopste volgens mij
Tsja,Weesink schreef:...de goedkoopste volgens mijdus das troep alsk het goed begrijp
Geen idee wat voor een rendement zo'n goedkope Ravelandheeft, maar als het rendement laag is zul je er veel energie in moeten stoppen om er een beetje geluid uit te krijgen. Het maakt dan niet veel uit of die energie door een grote of kleine versterker wordt geleverd.richard schreef:Geef weinig geld uit voor troep en je weet zeker dat je binnenkort weer geld moet uitgeven.
Luidsprekers met een hoog rendement hebben veel minder vermogen nodig, en kunnen door een zuinige versterker worden aangestuurd.
Maar misschien is nog niet alles verloren en valt het met de Ravelands nog best wel mee.
mmm ik denk dat ik maar eens ga kijken naar wat andere boxen...
weet iemand misschien waar boxen met een !hoog rendement!
maar toch voor een niet al te hoge prijs kan kopen, en hoe ik dat het best doen dan met de frequentie filters... ik zou niet weten hoe ik die zelf moet maken en kan ze eigenlijk nergens vinden op het internet misschien weet iemand dat ook ???
En om dan nog maar even door te vragen... Hoeveel vermogen moeten die boxen ongeveer hebben om flink wat lawaai te kunnen maken maar toch niet te veel stroom eisen???
weet iemand misschien waar boxen met een !hoog rendement!
En om dan nog maar even door te vragen... Hoeveel vermogen moeten die boxen ongeveer hebben om flink wat lawaai te kunnen maken maar toch niet te veel stroom eisen???
