PC voeding
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
PC voeding
dacht ik lekker makkelijk en dagobert aan een nette 12V voeding te komen (een oude PC gesloopt), moet ik nu nog zorgen dat die idd aan gaat als ik de prik er op zet... het is een voeding uit een Dell Optiplex Pentium 166, zal wel een ATX zijn. Punt is dat er geen gewone aan/uit schakelaar op zit, maar dat dat met een drukknopje en via t moederboer gaat... ik gok dat ik ergens een verbinding moet maken tussen 2 van de zeer vele snoeren die er uit de voeding komen. iemand die wat kan helpen?
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Misschein op het forum van http://www.circuitsonline.net/
Hoe je er rekening mee dat een schakelende voeding het niet prettig vind zonder belasting te draaien? (even kleine tip..)
P.s. Ook al is je pc uit, de 5 volt zal altijd aanwezig blijven.
Groet,
Edo
Hoe je er rekening mee dat een schakelende voeding het niet prettig vind zonder belasting te draaien? (even kleine tip..)
P.s. Ook al is je pc uit, de 5 volt zal altijd aanwezig blijven.
Groet,
Edo
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Een voeding uit een PC is een schakelende voeding. Ik heb 20 jaar geleden bij een computer reparatie bedrijf gewerkt en daar de eerst PC,XT en AT mogen repareren. Die voedingen hadden het "probleem" dat als je ze onder spanning zette zonder een belasting eraan, dus geen moederbord of Ohmse weerstan, de voeding bij aanzetten een giga klap gaf en je je buro kon opruimen....
Maar dit was vroeger. Ik weet niet hoe het nu is met de voedingen, maar om het zekere voor het onzekere gaf ik die tip.
Wij hadden toen een flinke weerstand (12 Ohm of 5 Ohm schat ik zo in) die we aan de voeding als belasting konden hangen. Kon je gerust meten zonder dat er gekke dingen gebeurde.
Maar goed, wat ik al schreef, dit was 20 jaar geleden (ongeveer), dus pin me er niet op vast als het tegenwoordig iets anders is.
Maar dit was vroeger. Ik weet niet hoe het nu is met de voedingen, maar om het zekere voor het onzekere gaf ik die tip.
Wij hadden toen een flinke weerstand (12 Ohm of 5 Ohm schat ik zo in) die we aan de voeding als belasting konden hangen. Kon je gerust meten zonder dat er gekke dingen gebeurde.
Maar goed, wat ik al schreef, dit was 20 jaar geleden (ongeveer), dus pin me er niet op vast als het tegenwoordig iets anders is.
http://www.7volts.com/atxnotes.htm
en zoals edo zij, , tegenwoordig werken ze wel zonder belasting ( is ingebouwd
) maar toch best belasten die handel.
Groetjes
Rudy
en zoals edo zij, , tegenwoordig werken ze wel zonder belasting ( is ingebouwd
Groetjes
Rudy
Nee, je hebt nog steeds gelijk hoor edo, ze zijn wel een beetje geworden, maar tegenwoordig worden ze intern een beetje belast om die dingen "pseudo" stabiel te houden, het is en blijft toch iets dat nog steeds belast moet worden om ze 100% funktioneel te krijgen. ( in hoevere die dingen 100% funktioneel kunnen zijn
)
Naja vroeger, zo lang worden schakelende voedingen nou ook weer niet gebruikt
Groetjes
Rudy
Naja vroeger, zo lang worden schakelende voedingen nou ook weer niet gebruikt
Groetjes
Rudy
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
ik heb een meetsetje, dat doet t op 12V, ik heb daarvoor ook een versterkertje nodig en heb nog een mooi klein pioneer auto versterkertje over, juist ook al 12V. ik had dus gedacht om een accu gecombineerd met de PC voeding te gebruiken om e.e.a. van 12V te voorzien. met de accu en de laptop zou ik zelfs wat mobiel (bv auto of erg vrij veld) moeten kunnen meten zonder 220V. de hele handel in een mooi kistje dat ik al klaar heb staan. nu alleen nog de voeding aan krijgen.Pjotr schreef:Wat wil je met die voedingen gaan doen? Voor een versterker gaan gebruiken ofzo?
er zitten geen groene draadjes aanwww.7volts.com schreef:While we're at it, you can power up an ATX power supply by shorting the green wire with any black ground wire. As you know, the ATX power supply will not turn on normally without a motherboard connected to it. There are times when you may want to test an ATX power supply or use the voltage from one but don't really want to hook up a motherboard. There's only one green wire and there are plenty of ground wires so it's easy to do. To use a bent paper clip and insert one end in the green wire connector and bend it around and put it into a black wire connector.
Ist ie grijs ????
http://www.power-on.com/dell250x.html
vergelijk je kleuren daar is mee, gewoon op die 20polige stekker gaan staan met je muisje
Groetjes
Rudy / die "dellen" toch he
http://www.power-on.com/dell250x.html
vergelijk je kleuren daar is mee, gewoon op die 20polige stekker gaan staan met je muisje
Groetjes
Rudy / die "dellen" toch he