Functie van filter icm breedband

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
jurriaan
Berichten: 255
Lid geworden op: vr 02 feb 2007, 12:07

Functie van filter icm breedband

Bericht door jurriaan »

Waarom zit er in een speaker met een breedbandspeaker-unit een filter? (specifiek een cyburgs Stick)
Zonder filter speelt ie immers ook.

(remember newbie)
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Gladstrijken van bergen/dalen in de weergave karakteristiek en/of impedantie, ken het filter voor de rest niet.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Functie van filter icm breedband

Bericht door jeroen_d »

jurriaan schreef:
Waarom zit er in een speaker met een breedbandspeaker-unit een filter? (specifiek een cyburgs Stick)
Zonder filter speelt ie immers ook.

(remember newbie)
Een breedbander zonder enige correctie is als een tweeweg met twee willekeurige drivers in een box gekwakt en een enkele condensator voor de tweeter. Kan, als je geluk hebt, uitstekend klinken, net als dat er breedbanders zijn die zonder enige filtering kunnen.

Zie voor een mooi topic over de bouw van de stick de volgende link:

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... highlight=
jurriaan
Berichten: 255
Lid geworden op: vr 02 feb 2007, 12:07

Bericht door jurriaan »

Het filter hoort er in. Nu 1 box speaker met en 1 speaker zonder.
Maar om nou t eomschrijven waarom ie er in hoort.
Tja in ieder geval om er wat 'hoog' uit te filteren.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

het is idd wat Sark zegt, om d efrequentiekarakteristiek goed te krijgen. veel breedbanders (bv Stick, Needle) zouden zonder correctie het midden te veel benadrukken en daardoor slecht klinken, tonaal klopt t dan gewoon niet. ik had als test de BB3.01 in m'n Needles eens zonder correctie, nog nooit zulke vreemde violen gehoord 8)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Een breedbander geeft door verschillende redenen (kastinhoud, grootte van de frontplaat, zowel in horizontale als verticale richitng) het geluid weer met versterking van sommige frequentiegebieden. Om deze frequentiegebieden wat te dempen gebruik je een filter.

Ik zal op de luisterdag de stick laten horen met en zonder filter. Dat verschil hoor je meteen!

Wowly
jurriaan
Berichten: 255
Lid geworden op: vr 02 feb 2007, 12:07

Bericht door jurriaan »

Weer wat geleerd :D
Leren 'luisteren' naar muziek is ook een kunst ervaar ik nu.

(De Stick's hebben de BNS'sen verjaagt uit de woonkamer. Eindelijk dat 'gat' in het stereo geluid gedicht).
Salamander
Berichten: 186
Lid geworden op: vr 10 mar 2006, 13:22

Bericht door Salamander »

Hahaaa, hier kan ik je iets over laten zien.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

Tangband Lancetta? :roll:
jurriaan
Berichten: 255
Lid geworden op: vr 02 feb 2007, 12:07

Bericht door jurriaan »

Bedankt voor de grafieken maar mij zegt het echt helemaal niks.
Wat kan ik lezen in deze grafieken?
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Jurriaan

In de bovenste (paarse) grafiek staat de weergave van de breedbander zonder het netwerkje lcr.

In de grafieken daaronder zie je de effecten als de waardes van de c, l en r veranderen in het netwerkje.

De clou zit hem in de eerste grafiek, de stippel lijn is zonder lcr netwerkje, de vaste lijn is met het netwerkje.

Groet Roland
Salamander
Berichten: 186
Lid geworden op: vr 10 mar 2006, 13:22

Bericht door Salamander »

Hififiel schreef:
Tangband Lancetta? :roll:
Yep, en koffie op de werkbank is funnest.
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

Sander Bouwhuis schreef:
Hififiel schreef:
Tangband Lancetta? :roll:
Yep, en koffie op de werkbank is funnest.
Dacht al, die vlekken komen me niet bekend voor :lol:
jurriaan
Berichten: 255
Lid geworden op: vr 02 feb 2007, 12:07

Bericht door jurriaan »

thanks Roland.
Nu snap ik wa tik zie.

Het is dus de bedoeling om een geluidsweergave proberen na te streven waarbij de lijn in d egrafiek zoveel mogelijk vlak is?

en 20 hz is de bass en 40 khz de hoge tonen?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ja

ja
Salamander
Berichten: 186
Lid geworden op: vr 10 mar 2006, 13:22

Bericht door Salamander »

jurriaan schreef:
thanks Roland.
Nu snap ik wa tik zie.

Het is dus de bedoeling om een geluidsweergave proberen na te streven waarbij de lijn in d egrafiek zoveel mogelijk vlak is?

en 20 hz is de bass en 40 khz de hoge tonen?
Ik zou even met de equelizer van bv. winamp gaan klooien dan krijg je nl een beetje een idee waar de frequenties voor staan.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”