Functie van filter icm breedband
Moderator: Beheerdersteam
Functie van filter icm breedband
Waarom zit er in een speaker met een breedbandspeaker-unit een filter? (specifiek een cyburgs Stick)
Zonder filter speelt ie immers ook.
(remember newbie)
Zonder filter speelt ie immers ook.
(remember newbie)
Re: Functie van filter icm breedband
Een breedbander zonder enige correctie is als een tweeweg met twee willekeurige drivers in een box gekwakt en een enkele condensator voor de tweeter. Kan, als je geluk hebt, uitstekend klinken, net als dat er breedbanders zijn die zonder enige filtering kunnen.jurriaan schreef:Waarom zit er in een speaker met een breedbandspeaker-unit een filter? (specifiek een cyburgs Stick)
Zonder filter speelt ie immers ook.
(remember newbie)
Zie voor een mooi topic over de bouw van de stick de volgende link:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... highlight=
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
het is idd wat Sark zegt, om d efrequentiekarakteristiek goed te krijgen. veel breedbanders (bv Stick, Needle) zouden zonder correctie het midden te veel benadrukken en daardoor slecht klinken, tonaal klopt t dan gewoon niet. ik had als test de BB3.01 in m'n Needles eens zonder correctie, nog nooit zulke vreemde violen gehoord 
Een breedbander geeft door verschillende redenen (kastinhoud, grootte van de frontplaat, zowel in horizontale als verticale richitng) het geluid weer met versterking van sommige frequentiegebieden. Om deze frequentiegebieden wat te dempen gebruik je een filter.
Ik zal op de luisterdag de stick laten horen met en zonder filter. Dat verschil hoor je meteen!
Wowly
Ik zal op de luisterdag de stick laten horen met en zonder filter. Dat verschil hoor je meteen!
Wowly
-
Salamander
- Berichten: 186
- Lid geworden op: vr 10 mar 2006, 13:22
Hoi Jurriaan
In de bovenste (paarse) grafiek staat de weergave van de breedbander zonder het netwerkje lcr.
In de grafieken daaronder zie je de effecten als de waardes van de c, l en r veranderen in het netwerkje.
De clou zit hem in de eerste grafiek, de stippel lijn is zonder lcr netwerkje, de vaste lijn is met het netwerkje.
Groet Roland
In de bovenste (paarse) grafiek staat de weergave van de breedbander zonder het netwerkje lcr.
In de grafieken daaronder zie je de effecten als de waardes van de c, l en r veranderen in het netwerkje.
De clou zit hem in de eerste grafiek, de stippel lijn is zonder lcr netwerkje, de vaste lijn is met het netwerkje.
Groet Roland
-
Salamander
- Berichten: 186
- Lid geworden op: vr 10 mar 2006, 13:22
-
Salamander
- Berichten: 186
- Lid geworden op: vr 10 mar 2006, 13:22
Ik zou even met de equelizer van bv. winamp gaan klooien dan krijg je nl een beetje een idee waar de frequenties voor staan.jurriaan schreef:thanks Roland.
Nu snap ik wa tik zie.
Het is dus de bedoeling om een geluidsweergave proberen na te streven waarbij de lijn in d egrafiek zoveel mogelijk vlak is?
en 20 hz is de bass en 40 khz de hoge tonen?





