Stereobeeld zak ineen als geluid hard is

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
squall
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 08 dec 2006, 13:21

Stereobeeld zak ineen als geluid hard is

Bericht door squall »

Best bouwers,

Ik kom bij mijn set tot de conclusie dat het stereobeeld ineen zakt als het volume omhoog gaat. Kan dit reflectie met de achterwand komen? Ik zit helaas, vanwege een relatief kleine kamer, vrij dicht op mn speakers en tegen mijn achterwand aan.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Bericht door pompebled »

Geef even wat meer info:

- Hoe groot/klein is je kamer?
- Waar staan de speakers?
- Waar is je luisterpositie?

Als de wanden hard zijn, kun je inderdaad gemakkelijk een diffuus klankbeeld krijgen door reflexies.
Hang eens een deken of een gordijn aan de wand tegenover je speakers en als het gaat ook ééntje langs een zijwand. (liefst een centimeter of tien van de wand af, dit werkt heel goed tegen z.g.n. flutterecho's)

Als het klankbeeld beter wordt, weet je wat je moet doen, experimenteren met absorbsie...

Groeten, Jan.
Laatst gewijzigd door pompebled op ma 09 apr 2007, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
niels007
Berichten: 173
Lid geworden op: za 08 jan 2005, 22:41

Bericht door niels007 »

Reflecties zijn er bij alle luistervolumes. Hoe harder je draait, hoe meer het vermoeiend werkt. Tenzij je speakers echt vervormen / het niet aankunnen (b.v. een tweeter die veel te laag gecrosst is) denk ik dat je het meer tussen de oren dan elders moet zoeken.
squall
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 08 dec 2006, 13:21

Bericht door squall »

Mijn kamer is 16m^2, ongeveer 2,8m bij 5.2m

CODE: Selecteer alles

--------------------------------------
|           L                 R       | Raam/gordijn
|                                     | Raam/gordijn
|                                     | Raam/gordijn  
|                   Bank              | Raam/gordijn
--------------------------------------
           Praxis geluidsdeming
Ik heb dus tegen mijn achtermuur van dat grijse noppenschuim van de praxis. Ik heb mijn set ook wel eens in de lengte richting gehad, maar dit leverde iig heel veel reflectie problemen op (was een erg goede typ van Tony).
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

squall schreef:
Mijn kamer is 16m^2, ongeveer 2,8m bij 5.2m

CODE: Selecteer alles

--------------------------------------
|           L                 R       | Raam/gordijn
|                                     | Raam/gordijn
|                                     | Raam/gordijn  
|                   Bank              | Raam/gordijn
--------------------------------------
           Praxis geluidsdeming
Ik heb dus tegen mijn achtermuur van dat grijse noppenschuim van de praxis. Ik heb mijn set ook wel eens in de lengte richting gehad, maar dit leverde iig heel veel reflectie problemen op (was een erg goede typ van Tony).
Ik neem aan dat je bedoelt dat luisteren in de breedte een tip van mij was :lol:

Als je harde vloerafwerking hebt dan zul je moeten gaan absorberen en breken zodat het gereflecteerde geluid in intensiteit afneemt. Het meest effectief is absorberen achter je installatie, aan het plafond en op de vloer (kleed plaatsen). Praxis schuim doet niet zo veel.

Verspreiden d.m.v. diffusors achter je luisterplek en dus niet absorberen.
squall
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 08 dec 2006, 13:21

Bericht door squall »

Ben weer terug van een beetje vakantie.
Ok, het praxis dempmaterial werkt niet helemaal goed. Zijn eierdozen wel goed? of iets anders?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Punt is dat reflecties die bij zacht luisterniveau beneden de hoorbaarheidsdrempel zitten bij harder spelen daarbovenuit komen en steeds storender gaan worden. Hierdoor ontstane galm blijft dan langer hoorbaar, terwijl harde muziek sowieso al vermoeiender luisteren is. Het telt op en wordt al snel ondraaglijk en een brij.

Hetzelfde geldt trouwens voor kastresonanties, die worden ook steeds meer hoorbaar en storender. Verder kunnen er zaken in je kamer zijn die op bepaald volume hoorbaar gaan meetrillen en resoneren.

De tips van Tony zijn helemaal goed.
Plaats reactie