Het fase verschuivings netwerk

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Salamander

Het fase verschuivings netwerk

Bericht door Salamander »

Wat voor een invloed heeft zo'n netwerk op je speaker, buiten het feit dat het je speaker een vertaging geeft om een andere speaker te compenseren?
Ik hoor nl. verschillende berichten.
Ik heb een krap budget en als het puur en alleen de fase vrschuiving is dan kan ik de hoogte van de bas toch gewoon aanpassen.
Dit scheelt me 50 euro.
Het is ook niet dat ze echt parralel staan zodat je goedkopere condensatoren kan gebruiken.
Of de spoelen staan in serie of anders de condensatoren.
Als ik het event. weg haal hoe moet ik dan de weerstan compenseren in het filter, dat uit dit netwerkje ontstond?
Het gaat hier om de condensatoren met de hoofdletter A en de spoelen in griekse cijfers 3 en 4.
AfbeeldingIk plaats later nog wel een betere foto van hoogteverschil van de dome en de woofer.
Afbeelding
sietse

Bericht door sietse »

Beetje raar filter vind ik, maar fase veschuiving lijkt mij onzin, zeker in jou geval.
Salamander

sietse schreef:
Beetje raar filter vind ik, maar fase veschuiving lijkt mij onzin, zeker in jou geval.
Hoezo dan? waarom is het dan onzin. kijk dit zij iemand op een ander forum.

Dat "faseverschuivings-netwerkje" moet je je meer voorstellen als ingrijpend in het frequentiedomein (het oor is immers weinig gevoelig voor fase) en daarmee nogal kleurbepalend en waarschijnlijjk bedoeld om de klankbalans te perfectioneren.
Je kunt het in de eerste instantie rustig weglaten en met luistertesten bepalen wat je voorkeur heeft.
Dat kan je overigens rustig met goedkope onderdelen doen,die je later vervangt als je dat beter bevalt en je de speaker ook op z'n top wilt kunnen bedrijven.

Wat voor'n klankkleuring, komt dat dan van de weerstand van het netwerkje, of omdat je de hoogte niet heb aangepast van de woofer als je het netwerk weglaat.

En waarom is het een raar filter.

Kijk ik wil de box inkleuren met m'n condensatoren, m'n verbeterde kast met verbeterde vulling en niet met een tekortkoming die er eerst niet in zat.
Rob Dingen
Contacteer:

Bericht door Rob Dingen »

Hoi

Het doel van dat netwerk is om de middentoner acoustisch op een lijn te krijgen met woofer en tweeter.
Ik zou het dan ook niet weghalen als je de rest van het bestaande filter wilt gebruiken.

Rob
richard

Bericht door richard »

Rob Dingen schreef:
Hoi

Het doel van dat netwerk is om de middentoner acoustisch op een lijn te krijgen met woofer en tweeter.
Ik zou het dan ook niet weghalen als je de rest van het bestaande filter wilt gebruiken.

Rob
Als je de tweeter en middentoner zodanig naar achteren verplaatst (of de woofer naar voren zet) dat de spreekspoel in het zelfde verticale vlak komen te zitten kun je het correctienetwerk het beste laten vervallen. De spoelen III en IV komen dan trouwens ook te vervallen.

Dat het ook weinig gevoelig is voor fasefouten valt trouwens te betwijfelen.
Salamander

Rob Dingen schreef:
Hoi

Rob
Wat bedoel je precies met acoustisch op een lijn krijgen.
-Dat de klank van de twee speakers verschillend is en dat de dome aan de woofer wordt aangepast.
-Dat het rendement van de speakers op een lijn wordt gebracht.
-Dat de overlap van de speakers zo wordt gemaakt dat het resulteerd in een vlakke lijn.
Kijk ik kan me voorstellen dat je in het overlappende gebied een faseverschil wilt mijden omdat dat waarschijnlijk een soort delay effect veroorzaakt, moet haast wel.
Nou en het delay effect ken ik van de Korg en de goedkope setjes met suround-mode, dit kleurt behoorlijk.
-of zouden ze de beweging reactie of uitslingertijd van de speaker op elkaar afstemmen?
Het lijkt me zo ver gaan, vooral omdat het ontwerp is ontstaan om in die tijd het overschot aan dynaudio spullen van de schappen te krijgen.
Zo had ik het begrepen van de ontwerper, een nederlander die toen geloof ik importeur was voor Dynaudio.
Ook omdat behalve de speaker alles vrij low budget is gemaakt.
Welliswaar 18mm hardboard maar met keukenkastjes fineer, dat er uit zichzelf af is gaan bladderen.
Een goedkoop filter, met bipolaire condensatoren en het was blijkbaar ook te veel gevraagd om de woofer een bypass en een luchtspoel te geven.
De speakers waren niet mooi in het hout gelegd en het vullingsmateriaal tja dat zal wel berekend zijn.
Mischien heb ik mezelf te dol gemaakt met upgraden, maar van dynaudio kun je toch wel meer verwachten?
Haal me onderuit als dit onzin is.
SARK

Bericht door SARK »

Sander Bouwhuis schreef:
De term "Time aligned" of "all-pass" filter is hier ook wel van toepassing (ff Googelen).

Hieronder de mechanische methode om het akoestisch centrum van de units op een lijn te krijgen:
Afbeelding

De "delay" in het Dynaudio filter is de electrische methode.
Salamander

SARK schreef:
Sander Bouwhuis schreef:
De term "Time aligned" of "all-pass" filter is hier ook wel van toepassing (ff Googelen).

Hieronder de mechanische methode om het akoestisch centrum van de units op een lijn te krijgen:
Afbeelding

De "delay" in het Dynaudio filter is de electrische methode.
Oke, dus het is niets meer.
In eerste instantie dacht ik ook dat je dit gewoon mechanisch kon aanpassen, door de woofer naarvoren te zetten op een lijn.
Maar toen kreeg ik hier en daar te horen dat dat net werk niet alleen de afstand opvangt maar ook iets anders doet.
En dat anders snap ik niet.

Nu dan alleen nog de vraag, moet ik iets met de vervangingsweerstand doen van het netwerk of is dit verwaarloosbaar door de 2 spoelen gaat toch zo'n 4 ohm.
SARK

Bericht door SARK »

Sander Bouwhuis schreef:
Oke, dus het is niets meer.
Daar durf jouw hand niet voor in 't vuur te steken hoor, ik weet niet of dat gedeelte van het filter nog iets anders doet :?
Rob Dingen
Contacteer:

Bericht door Rob Dingen »

Hoi
Als je de tweeter en middentoner zodanig naar achteren verplaatst (of de woofer naar voren zet) dat de spreekspoel in het zelfde verticale vlak komen te zitten kun je het correctienetwerk het beste laten vervallen.
Ik denk niet dat het zo simpel is.
Namelijk alleen de middentoner is naar achter geplaatst zowel ten opzichte van de woofer als tweeter.
richard

Bericht door richard »

Rob Dingen schreef:
Hoi
Als je de tweeter en middentoner zodanig naar achteren verplaatst (of de woofer naar voren zet) dat de spreekspoel in het zelfde verticale vlak komen te zitten kun je het correctienetwerk het beste laten vervallen.
Ik denk niet dat het zo simpel is.
Namelijk alleen de middentoner is naar achter geplaatst zowel ten opzichte van de woofer als tweeter.
Uit het schema kan ik niet opmaken hoe de units zijn gepoold, het kan zijn dat de tweeter is omgepoold t.o.v. de middentoner. Als het goed is heeft het netwerk geen andere invloed dan alleen het vertragen, een beetje in de geest van andere Dynaudio ontwerpen met een dergelijk netwerkje. In de luidsprekerspecial 9 staat een artikel over dergelijke netwerkjes.

Een opzet zoals het plaatje dat Sark heeft gepost gaat in theorie wel goed met 6 dB filtering.
roelof.audio

Bericht door roelof.audio »

Mijn ervaring is dat minder meer is, vooral in het filter. Zo'n correctie heeft wel nut maar doet meestal meer kwaad dan goed. Ik zou die correctie eruithalen, gewoon proberen. Dan moet je wel eerst het één en ander meten voor en na de modificatie, of de impedantie en overdrachtkaracterestiek nog kloppen.
Salamander

Minder is meer daar ben ik ook voor, niet alleen omdat het goedkoper is maar ook omdat het beter aanvoelt om de bron aan te pakken i.p.v. een correctie uitvoeren.

Er wordt dus gesuggerreed dat je de onderkant van het membraam neemt als uitgangspunt om de speakers gelijk te richten.
Maar is het niet beter om de gemm. diepte te nemen, genomen vanuit het volume-middelpunt (is een standaart formule voor)?
Ik bedoel ontstaat het geluid niet vanaf het gemm. opp. van het membraam?
Dit is een beetje doordraven, dat snap ik wel maar ik probeer de geluidsgolf-afstraling van het membraam te begrijpen.

Maar goed als ik dus de onderkant neem, dan zijn dit de dieptes gemeten vanaf de bovenkant van het klankbord zonder infrezen.
(de hoogte van de tweeter is niet 0,8 maar 8mm)

Afbeelding

Ik baal nu dat ik de mid heb ingefreest, vooral omdat hij zo strak zit dat je aan de bovenkant de overgang klankbord speaker bijna niet voelt en de cirkel is zo strak dat hij net klemt maarja de grote klapper zit hem in de woofer-hoogte.
roelof.audio

Minder is meer daar ben ik ook voor, niet alleen omdat het goedkoper is maar ook omdat het beter aanvoelt om de bron aan te pakken i.p.v. een correctie uitvoeren.
Tijdcorrectie bij de bron wordt het meestal ook niet beter van omdat de correctie voor één driver bedoeld is.
Er wordt dus gesuggerreed dat je de onderkant van het membraam neemt als uitgangspunt om de speakers gelijk te richten.
Maar is het niet beter om de gemm. diepte te nemen, genomen vanuit het volume-middelpunt (is een standaart formule voor)?
Ik bedoel ontstaat het geluid niet vanaf het gemm. opp. van het membraam?
Dit is een beetje doordraven, dat snap ik wel maar ik probeer de geluidsgolf-afstraling van het membraam te begrijpen.
Volgens mij is de regel dat je de spreekspoelen op één lijn moet hebben, maar als je daar over nadenkt zou je zeggen dat de gemiddelde diepte een beter uitgangspunt is. Maar exact goed krijgen doe je het toch nooit, dan moet je ook nog rekenighouden met het filter, want een 6dB/oct filter geeft al 45 graden fasdraai bij min 3dB. Eén LPF en Een HPF zit dus 90 graden tussen, bij 12dB/oct nog meer. Houd er rekenig mee dat het tijd matchen voor het mid/hoogst het belangerijst is omdat de golflengtes daar korter zijn. golflente=c/f. Dat het mid wat verder naar achter zit tov het hoog is dus al goed. Domerluidsprekers achter het frontpaeel plaatsen zou ik niet doen in verband met reflecties. Woofer kun je nog wat nog een centimeter of twee naar voren plaatsen als dat mogelijk is.
Salamander

Nou daar ga ik weer, dacht ik dat ik er uit was,... ben ik de draad weer kwijt.

Tijdcorrectie bij de bron wordt het meestal ook niet beter van omdat de correctie voor één driver bedoeld is.

He? wat bedoel je nou precies?

"Maar exact goed krijgen doe je het toch nooit, dan moet je ook nog rekenighouden met het filter, want een 6dB/oct filter geeft al 45 graden fasdraai bij min 3dB."

Snap ik niet.
Betekent dat het filter op zich ook faseverschuivingen veroorzaakt.
Dus dat de vertaging in het netwerk, het fase verschil van de speakers en van het filter moet compenseren?

"Domerluidsprekers achter het frontpaeel plaatsen zou ik niet doen in verband met reflecties. Woofer kun je nog wat nog een centimeter of twee naar voren plaatsen als dat mogelijk is."

Maar ik heb de mid en de Hi niet achter het frontpaneel gelegd ik heb de bovenkant van de inbouwring, geegaliseerd met de bovenkant van het frontpaneel.
De inbouwdiepte van de mid is standaard 3,5mm onder het front, en met mijn inbouwdiepte om de bovenkant van de montagering te egaliseren met het front, is de inbouwdiepte van de Mid 7mm geworden.

Standaart staat de Hi op gelijke hoogte met het front, maar om de bovenkant van de montagering te egalliseren met het front, is deze 2,5 mm naar beneden gegaan.

Dat is dus niet goed?
roelof.audio

He? wat bedoel je nou precies?
Mis communicatie, jij bedoelde de bron van het probleem en ik bedoelde de bron Pre-amp:))
Snap ik niet.
Dus dat de vertaging in het netwerk, het fase verschil van de speakers en van het filter moet compenseren?
Zekers, het filter veroorzaakt een fasedraai rond het kantelpunt. Die spoelen 3 en 4 met condensatoren A veroorzaakt een frequentie afhankelijke fase draai, als dat goed ontworpen is compenseert het de machanische en elektrische tijdsverschillen. Je wilt immers dat de frequenties van verschillende speakers tuggelijk bij het oor komen anders krijg je interferentie. Als je exact wilt weten wat het filter doet kun je hem het beste simuleren met bijv microcab of multisim.
Standaart staat de Hi op gelijke hoogte met het front, maar om de bovenkant van de montagering te egalliseren met het front, is deze 2,5 mm naar beneden gegaan.

Dat is dus niet goed?
Maakt niet zoveel uit, als 2,5mm een halve golflengte zou zijn (volledige uitdoving) dan is F 69kHz... Ik zou eerder in cm denken. Volgens mij is dat correctie netwerk ook alleen voor het laag. Maar zoals ik zei, wil je exact weten wat het filter doet dan moet je aan het simuleren of meten.
Bijlagen
6dB/oct LPF
6dB/oct LPF
Salamander

Snap ik niet.
Zekers, het filter veroorzaakt een fasedraai rond het kantelpunt. Die spoelen 3 en 4 met condensatoren A veroorzaakt een frequentie afhankelijke fase draai, als dat goed ontworpen is compenseert het de machanische en elektrische tijdsverschillen. Je wilt immers dat de frequenties van verschillende speakers tuggelijk bij het oor komen anders krijg je interferentie. Als je exact wilt weten wat het filter doet kun je hem het beste simuleren met bijv microcab of multisim.

Oke, dat snap ik, maar ik snap niet wat je hiermee bedoeld.

"een 6dB/oct filter geeft al 45 graden fasdraai bij min 3dB."

-bedoelje het hele filter
-bedoel je het faseverschuivingsnetwerkje in het filter
Ik heb het idee at we met deze zin langs elkaar heen gaan.
Ik interperteer dieze zin als " bij elke speakeraftakking veroorzaken de componenten faseverschuivingen"
roelof.audio

Kijk maar naar het bode fase diagram, bij -3dB is de fasedraai -45, en voor een HPF is dat +45 graden: 90 graden verschil dus. Dit is dus als je een luidspreker in serie met een spoel hebt (LPF), dan is de spanning na de spoel -45 graden gedraaid bij -3dB. Je pegrijpt wel dat als je ook nog een correctie netwerk tussen zou hebben dat het dan wat moeilijker te voorspellen is allemaal, want die spoelen en condensatoren werken allemaal op elkaar in.

http://www.spectrum-soft.com/download.shtm

Kun je zulke dingen mooi mee simuleren.
Salamander

roelof.audio schreef:
Kijk maar naar het bode fase diagram, bij -3dB is de fasedraai -45, en voor een HPF is dat +45 graden: 90 graden verschil dus. Dit is dus als je een luidspreker in serie met een spoel hebt (LPF), dan is de spanning na de spoel -45 graden gedraaid bij -3dB. Je pegrijpt wel dat als je ook nog een correctie netwerk tussen zou hebben dat het dan wat moeilijker te voorspellen is allemaal, want die spoelen en condensatoren werken allemaal op elkaar in.

http://www.spectrum-soft.com/download.shtm

Kun je zulke dingen mooi mee simuleren.
Betekend dat dan dat de woofer of de mid verkeerd om moet worden aangesloten dus + aan -, en - aan +?

Oh, wacht is even.

De tweeter wordt met een condensator 45' naar voren gegooit, en de woofer wordt door z'n spoel 45 graden naar achteren gegooit.
Daarom sluit je de woofer andersom aan, en dan heb je nog de mid die een condensator heeft en een spoel, dus eerst wordt die 45' naar voren gegooit waarnaar hij door de spoel weer 45' naar achteren wordt gegooit.
Dat is het he, zo werkt een filter?!

Maar waarom passen ze dan de mid aan want die staat toch mooi in lijn met de tweeter?
Het zou toch veel beter zijn om de woofer te versnellen?
Of kan dat niet?

En is het altijd standaart 45 graden verschil, of licht die verschuiving ook aan de componenten.
Dus laat maar zeggen dat je beperkt ben in je overgangsfrequenties?

Ik heb dan het idee dat de mid. is aangepast op het gemm. faseverschil tussen de woofer en de tweeter.
Zodat de goede weergave onder een hoek staat, zodat de hele luidspreker in zijn geheel onder een hoek moest staan, maar dat dat voor de prijsklasse een aanvaartbare afwijking was.
Om precies te zijn 2,9', da's niet veel, toch?
en voor een tweewegsysteem met de woofer en de Tweeter zou dat dan 5,7' zijn.

Het faseverschuivingsnetwerk zet de mid helemaal niet in lijn met het klankbord maar met de woofer en de tweeter.
Daarom kun je dit netwerk niet zomaar verwijderen omdat hij anders te vroeg gaat werken. en de overgangsfreq woofer en mid onduidlijker wordt maar de mid naar tweeter beter wordt.
Dat zou dus de richting opgaan van een helder strakker beeld in het hoog i.c.m. een minder genuanceerde bas die dan te hoiren is in lage stemmen.
Tenzij je de woofer hoger zet, maar dan in lijn met de mid en tweeter.

En dat is dan om precies te zijn 1.5 graden, wordt 8mm.
en die 1,5' doe ik dan wel met spikes ofzo.

Is dit een "EUREKA" ?
roelof.audio

Betekend dat dan dat de woofer of de mid verkeerd om moet worden aangesloten dus + aan -, en - aan +?
In sommige gevallen kan dat nuttig zijn, maar meestal wordt dat alleen bij 3e orde filters gedaan. Maar als ik jouw tekening zo bekijk is die zijn die tijdverschillen helemaal niet zo groot, mid en hoog zitten al bijna op de zelfde lijn.
De tweeter wordt met een condensator 45' naar voren gegooit, en de woofer wordt door z'n spoel 45 graden naar achteren gegooit.
Daarom sluit je de woofer andersom aan, en dan heb je nog de mid die een condensator heeft en een spoel, dus eerst wordt die 45' naar voren gegooit waarnaar hij door de spoel weer 45' naar achteren wordt gegooit.
Dat is het he, zo werkt een filter?!
Dat is wat te kort door de bocht, de fasedraai is namelijk frequentie afhankelijk.
Maar waarom passen ze dan de mid aan want die staat toch mooi in lijn met de tweeter?
Het zou toch veel beter zijn om de woofer te versnellen?
Of kan dat niet?
Volgens mij geeft het correctie filter een postief wordende fasedraai bij toe nemende frequentie, maar het blijft natte vinger werk. Ook hier geld: Meten is weten.
En is het altijd standaart 45 graden verschil, of licht die verschuiving ook aan de componenten.
Dus laat maar zeggen dat je beperkt ben in je overgangsfrequenties?
De kantelfrequentie gaat altijd gepaard met fasedraai, de soort componenten maakt niets uit. Alleen de capaciteid/inductie met parallel en serie weerstanden/impedanties zijn daarbij van belang.
Om precies te zijn 2,9', da's niet veel, toch?
en voor een tweewegsysteem met de woofer en de Tweeter zou dat dan 5,7' zijn.
Hoe je daar bij komt....?
Het faseverschuivingsnetwerk zet de mid helemaal niet in lijn met het klankbord maar met de woofer en de tweeter.
Daarom kun je dit netwerk niet zomaar verwijderen omdat hij anders te vroeg gaat werken. en de overgangsfreq woofer en mid onduidlijker wordt maar de mid naar tweeter beter wordt.
Dat zou dus de richting opgaan van een helder strakker beeld in het hoog i.c.m. een minder genuanceerde bas die dan te hoiren is in lage stemmen.
Tenzij je de woofer hoger zet, maar dan in lijn met de mid en tweeter.
Dit blijft allemaal natte vinger werk en zonder goede metingen zul je nooit tot het optimale resultaat komen met een filter. Vele fabriekanten hebben zich ook al mal in een het filter vergist en dat met metingen, simulaties en berekeningen. Vergis je niet in de complexiteid van zo'n filter, alle componenten werken op elkaar in en als je dan wat gaat gokken krijg je nooit een optimaal resultaat. Staar je ook niet te suf op het tijd matchen van de drivers, zorg eerst dat de overdracht en impedantie karakterestieken vlak zijn, dat is zeker zo belangerijk. Als je zelf geen metingen uit kunt voeren kun je dat ook laten doen bij bijv. speakerland voor niet eens zoveel geld.
Is dit een "EUREKA" ?
It ain't over 'til the fat lady sings
Salamander

Jemig, wat een variabelen, dit is toch wel heel lastig.
Ik zou het heel graag allemaal willen na laten meten maar dat is duurder dan het faseverschuivingsnetwerk meenemen in de upgrade.
balen,....
Nou ik denk dat de overgangen en de impedantie wel goed zijn gekozen door de ontwerper.
En ik haat nu het woord faseverschuiving.
wat een hel, een 3-weg systeem matchen.
Ik begin een beetje afkeer te krijgen naar het upgraden, d'r is gewoon geen grip op te krijgen, ja met MKP'tjes expirimenteren, daar moet ik het dan maar bij laten.
Maar veroorzaken die nou net niet de graad van verschuiven ... ja toch.
Dat zal dan ook wel de kleuring veroorzaken.
Het wordt weer eens tijd om te knutselen i.p.v. alles proberen te begrijpen, ik vindt het kut om af te haken.
Mischien moet ik maar niks upgraden, bah!
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Als acoustisch middelpunt van drivers ga ik bij dome-luidsprekers uit van het punt waar de ophanging overgaat in de dome. Bij konus-luidsprekers waar de stof-kap overgaat in de konus.

De enige manier om het precies te weten, is om een step-response te meten, dan kun je precies zien wanneer welke luidspreker "aankomt".

Afbeelding
Op tijd.

Afbeelding
Te laat. :lol:
roelof.audio

Stoppen met uprgraten zou ik niet doen, vergeeet niet dat wat jij hoort (kleuring) is een verzameling van een heel systeem waarbij alle componenten hun bijdrage hebben. Je kunt het dus ook ergens anders zoeken, probeer eens een paaar koppel C's in de apparaten te vervangen. Wat je ook kun doen is zelf een meetmic te kopen, als je een goede geluidkaart hebt kun je software downloaden waarmee metingen uit te voeren zij. Erg leerzaam en je kunt het ook weer gebruiken bij nieuwe projecten.
Hier kun je het laten doen:
http://www.speakerland.nl/content/index.php

Succes,
Roelof
Salamander

roelof.audio schreef:
Stoppen met uprgraten zou ik niet doen, vergeeet niet dat wat jij hoort (kleuring) is een verzameling van een heel systeem waarbij alle componenten hun bijdrage hebben. Je kunt het dus ook ergens anders zoeken, probeer eens een paaar koppel C's in de apparaten te vervangen. Wat je ook kun doen is zelf een meetmic te kopen, als je een goede geluidkaart hebt kun je software downloaden waarmee metingen uit te voeren zij. Erg leerzaam en je kunt het ook weer gebruiken bij nieuwe projecten.
Hier kun je het laten doen:
http://www.speakerland.nl/content/index.php

Succes,
Roelof
Dat klinkt vet je eigen meetgerei, dat is dus toch niet zo ver van mijn bed.
Is dat duur?
Weet je wat het is, als ik ergens mee bezig ga dan wil ik ook begrijpen wat ik doe en niet met een toverstafje zwaaien en .... pling het is anders.
Ik heb er zelfs over gedroomt ... :shock:

Ik heb wel eens op Lime wire gezocht naat lapcat, stond in de Hobby-Hifi,
maar er staan wat virusversies tussen kan ik me herinneren en toen wist ik ook nog niet zo goed wat ik er mee moest.
Het mooie is dat ik nog een gesponssort budget heb iggen voor een nieuw moederbord omdat ik met photoshop, solidworks en renderstudio in combinatie werk (1 keer te ver inzoomen en je kunt koffie gaan halen).
Een goede geluidskaart is ook leuk, en ik moet dan is effe uitzoeken wat voor'n microfoon je nodig hebt.
K'heb verscheiden vrienden die muziek maken en goede microfoons rouleren in m'n netwerk.

Noem is wat goede meetprogamma's, dan kan ik ze zoeken op Lime-Wire.

Ik zat gisteren nog effe te knoeien met dit progamma, http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... l%26sa%3DG
maakte ook al wat duidelijk.
roelof.audio

rightmark audio analyser, arta software of hobbybox (duits)
Een goed soundkaart is hierbij wel een pre.

12hifi is wel te gebruiken, maar dat programma gaat wel uit van een zuiver ohmse belasting, wat in werkelijkheid niet zo is. Met zobel netwerk wordt dat al beter.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”