10/12 inch carsub

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

ome subtilieco schreef:
Jan-Willem schreef:
Oke, dikke kabels haha ik zal es ff bij m'n pa kijken wat hij nog heeft liggen op het werk 8)
Maar henkjan wat bedoelde jij met Remote?
dat is het stuur signaal (versterker aan) van de radio naar de versterker. Dit is een +12V

lees anders hier je zelf bij over autoaudio www.12vhifi.nl
Ahh bedankt
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Ik ben wat verder, ik heb inmiddels een versterker+kabels. Nu heb ik een subwoofer op het oog, van iemand bij mij uit het dorp.

Next AL30 subwoofer:
EDIT:
gegevens van andere (betere) site:
NEXT AL 30 - EUR 289,--

Fs (Hz) 20
VAS (l) 191,9
Re (Ohm) 3,8
QMS 4,82
Qes 0,55
Qts 0,49
Mms (gr.) 67,2
Cms 550
SPL (dB) 90
Sd (cm³) 499
Vd (cm³) 548,9
Pe (W) 350
Net Vol (l) 25-45
weight (kg) 6,4
A (mm)311
B (mm)281
C (mm)132
D (mm)155
E (mm)10


Ik heb alleen een versterker van 150Watt, gebrugd.
Kan dit wel samen?
En kan het een gepoorte kast worden? (m.b.t. de gegevens)

Groet jw
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

Next is niet echt bekend, maar de AL is een goede woofer..
Gebruikt in nette staat moet je denken aan rond de 80-100 euro.

Haal de parameters even door winisd heen, en post de resultaten even.
(dit is overigens meer een SQ woofer, en deze speelt in een klein 30 liter kistje prima).

btw: wat voor versterker is het? Deze woofer lust wel wat vermogen (ik heb nog een Next Q.22 en Q.24 liggen .... )
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

teacher schreef:
Next is niet echt bekend, maar de AL is een goede woofer..
Gebruikt in nette staat moet je denken aan rond de 80-100 euro.

Haal de parameters even door winisd heen, en post de resultaten even.
(dit is overigens meer een SQ woofer, en deze speelt in een klein 30 liter kistje prima).

btw: wat voor versterker is het? Deze woofer lust wel wat vermogen (ik heb nog een Next Q.22 en Q.24 liggen .... )
Ik kan hem kopen voor 50 euro (zonder afdingen:P)
Ja.. idd een kleine kist leek mij ook, maar eigenlijk heb ik beschikking over 70 liter.. wat ik ook graag zou gebruiken.
Ik zal winisd ff toepassen zo. FF kijken naar welke versterker het is.
Gebruikersavatar
4-weg
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 29 sep 2006, 23:19

Bericht door 4-weg »

Een volume voorstel, via LspCAD, zou zijn 50 liter netto zonder bracing en volume van de woofer.
-3 dB ligt rond de 38 Hz en halspace/1 meter haal je rond de 110 dB.
Let wel: als het volume kleiner wordt gekozen, zeg 30 liter, zal de bult rond de 60 Hz ongeveer op + 2 dB liggen en bij dit volume is de curve globaal recht.
Maar dat is geheel afhankelijk van je voorkeur.
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

4-weg schreef:
Een volume voorstel, via LspCAD, zou zijn 50 liter netto zonder bracing en volume van de woofer.
-3 dB ligt rond de 38 Hz en halspace/1 meter haal je rond de 110 dB.
Let wel: als het volume kleiner wordt gekozen, zeg 30 liter, zal de bult rond de 60 Hz ongeveer op + 2 dB liggen en bij dit volume is de curve globaal recht.
Maar dat is geheel afhankelijk van je voorkeur.
Dit is een gesloten kast neem ik aan.
Ik ben ook met winisd bezig geweest, maar het wil niet ech lekker lukken. Volgens mij is het niet echt een woofer voor een gepoorte kast. Ik haal hem vanavond toch op, ik kan hem niet laten liggen (vooral voor dit geld niet). Het enige is als ik 150 watt ter beschikking heb, levert de woofer dan wel genoeg volume (druk), omdat deze waarschijnlijk zeer stijf is. ?
Mijn versterker is overigens: Pioneer GM-X552
Bedankt 4-weg
Gebruikersavatar
4-weg
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 29 sep 2006, 23:19

Bericht door 4-weg »

Inderdaad een gesloten kast.
Met die 150 Watt kan je best wat herrie produceren en als je de kast stevig genoeg maakt en even wat experimenteert met bitumen en wat schapenwol kan je in ieder geval best plezier eraan beleven.

Je zou misschien naar 40 liter netto kunnen gaan want dan heb je een lichte verhoging in de curve bij 60 Hz, je -3 dB stijgt naar 41 Hz, maar dat is in de auto toch academisch want de cabine heeft een behoorlijke invloed op de laag weergave. (Versterking)
Probeer 'm wel zo dood mogelijk te maken.

Veel plezier.
Groet,
Maarten
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

Ik ben normaal gesproken helemaal voor gepoorte kisten. In dit geval niet; deze woofer wil een gesloten kist zien. Hou je hem niet te groot, speelt ie lekker strak. Litertje of 30-35 netto, losjes vullen met BAF.

Die pioneer houdt niet over qua vermogen, maar zal het vast wel doen.
Hou ondertussen je ogen open voor een dikkere amp :)
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

4 weg: Idd, ik heb hem even in een 60 liter kast gehad, die ik nog had liggen. Gewoon om te proberen of er wel wat db's uit kwamen, nou dit viel me niet tegen!. Dat is het probleem niet meer.
Ik zal zo'n 35-40 kist maken, alleen wel jammer ik heb namelijk de beschikking over 70 liter.
Misschien mijn ontwerp wat aanpassen. Ik wil hem namelijk tegen de hele achterbank aan laten komen. (Snappen jullie) :oops:

Nu nog ff kijken hoe ik dat met de LED's ga doen. Hij wil er wat lichtjes in hebben die gaan knipperen en dat soort flauwekul.
Misschien een backlight... in de kist even kijken of het door de woofer schijnt. Het idee om een plexiglas te gebruiken, met daarin gegraveerd een tekst is wel mooi, maar word waarschijnlijk te duur.

Idd als ik ergens nog een koopje zie :D .......
Groet JW
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

conrad 12 volt setjes zijn ook voor een leek wel interesant (spreek voor mezelf nu)

de hele achterbank bedoel je zoiets ?

(goede ouwe tijd :D )

Afbeelding
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

leuk schattig woofertje voor in je starlet :lol:
moet ik m'n moeder ook maar eens aanpraten
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

bartsegers schreef:
conrad 12 volt setjes zijn ook voor een leek wel interesant (spreek voor mezelf nu)

de hele achterbank bedoel je zoiets ?

(goede ouwe tijd :D )

[imgv]http://img131.imageshack.us/img131/5332/pict14335eu.jpg[/img]
Precies Bart! :shock:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

110 liter past met gemak in een corolla zoals je ziet. (starlet niet)

Maar door het eeuwige plaatsgebrek, is de 15" verhuisd naar mijn hifi setup.
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Weet overigens iemand hier hoe groot de hoek is die de achterbank van de BMW 316 coupe maakt, met de ondergrond?
Ik heb wel een idee 62 (berekend ongeveer) of 65, vertelde iemand. Echter wil ik dit exact weten, ik heb al op andere fora gevraagd, maar tot heden zonder resultaat.
Oja, ik kan het nog niet opmeten, omdat de persoon in kwestie een marinier is, en dus niet thuis is. (auto dus ook niet)
Groeten Jan-Willem
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

phase linear thriller 3800 :D

(ik heb de 3000 nog liggen)

De hoek is meestal 70 graden. Wil je het precies weten moet je met een zweihaak aan de slag.

t.
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

teacher schreef:
phase linear thriller 3800 :D

(ik heb de 3000 nog liggen)

De hoek is meestal 70 graden. Wil je het precies weten moet je met een zweihaak aan de slag.

t.
Ik heb net gemeten met de zwaaihaak, 68 graden :)
Bedankt, de kast kan worden gezaagd.
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Ook met deze subwoofer ben ik een stuk verder.
De woofer:
Afbeelding

Van het oorspronkelijke concept is eigenlijk niet veel over haha, hij is vierkant geworden, en gesloten, zoals al eerder gezegd. De kast is netto 35 liter zonder dempingsmaterialen.

Het frezen:
Afbeelding

En andere kant:
Afbeelding

Zoals je misschien wel kunt zien?! Mijn frees was eerder aan het wegbranden van hout dan het wegfrezen :oops: Ik wou natuurlijk als altijd weer te snel en te veel. Ik had het in 2 delen moeten doen, en niet 1,4 mm in 1x. Maarja, dat lossen we later wel weer op.

Daarna zagen:
Afbeelding

Woofer erin:
Afbeelding

En de achterkant:
Afbeelding


Meer foto's van de kist volgen.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

ik heb de 15 versie gehad, en dat was toch een indrukwekkend subje.

conus is erg netjes en stijf.

moet mooi gaan klinken!

wel oppassen met brandgevaar zie ik :D
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

Wat je kan doen is een stuk plexiglas nemen, daar iets in graveren, en dan in de zijkant 3mm ledjes boren.

Randje eromheen, op de kist en klaar :)
Gebruikersavatar
fredze
Berichten: 377
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 12:54
Locatie: Belgie Aalter

Bericht door fredze »

Heb je niet eerder zo wegbranden door te lage voedingssnelheden of te lage inzetdieptes? Naar mijn ervaring toch. Te traag bij mdf is toch ook niet goed
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Ja Bart, dat denk ik ook wel :)
hehe... ja de stofzuiger stinkt nog :oops:

Teacher:
Ja, ff kijken of ik op school wat kan maken :)

Fredze:
Dit zou wel kunnen, maar toch denk ik het niet, bij mijn vorige speakers is het wel allemaal mooi gelukt.
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Update:
De kist klaar, met beetje BAF:
Afbeelding

De 'ophangring' is toch wel erg dun, dus daar komt nog een rand bij achter:
Afbeelding

En totaal plaatje:
Afbeelding

Met mijn oude cd speler nog in beeld.... En wie let er goed op......
Afbeelding

En laatste:
Afbeelding

En straks vertel ik hoe die klinkt...
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

mooi speakertje op de achtergrond trouwens!
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Aha, heb jij die overgenomen!
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

mooie monitors, sonus fabers :?:
Plaats reactie