ZiZoKlo, een ultra-sub (nu inclusief final foto-update!)
Moderator: Beheerdersteam
Met mijn subwoofers met Scanspeak 23W en Hypex HS200 gebruik ik ook de regelbare high-pass op de module. Deze tast het high-passed signaal niet hoorbaar aan.
Deze mogelijkheid zie je steeds minder op submodules, omdat veel mensen het lastig vinden in gebruik. Je hebt immers een extra setje (lange) interlinks nodig. Ik vind dat jammer, omdat de algehele geluidskwaliteit naar mijn mening veel beter is als je een betrekkelijk kleine woofer (7" in dit geval) van het laag onder bijvoorbeeld 80 hz kunt verlossen.
De Ref. Mon. heeft een fc van ongeveer 100 hz als de poort dicht is. Als je dat doet, krijg je mogelijk een probleem met de integratie, omdat de speaker dan met bij benadering 12 dB per oktaaf afloopt, terwijl de Thommessen een filter met 18 dB per oktaaf gebruikt. Met deze asymmetrische afloop als basis, is het lastiger om een goede integratie te krijgen.
Deze mogelijkheid zie je steeds minder op submodules, omdat veel mensen het lastig vinden in gebruik. Je hebt immers een extra setje (lange) interlinks nodig. Ik vind dat jammer, omdat de algehele geluidskwaliteit naar mijn mening veel beter is als je een betrekkelijk kleine woofer (7" in dit geval) van het laag onder bijvoorbeeld 80 hz kunt verlossen.
De Ref. Mon. heeft een fc van ongeveer 100 hz als de poort dicht is. Als je dat doet, krijg je mogelijk een probleem met de integratie, omdat de speaker dan met bij benadering 12 dB per oktaaf afloopt, terwijl de Thommessen een filter met 18 dB per oktaaf gebruikt. Met deze asymmetrische afloop als basis, is het lastiger om een goede integratie te krijgen.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Damn,
Volgens de gasten van N-Joy duurt het nog minimaal 3 weken voordat er een Lab12 word geleverd.........Ik heb eminence engeland maar een mailtje gestuurd wat de reden is waarom dat het allemaal zo lang moet duren. Ik vind het allemaal maar een vreemde zaak. Je belt 2 x en het antwoord is 2x "het duurt nog zeker 3 weken".
Kees, jij kent die gasten beter, is dit de normale gang van zaken?
Jan
Volgens de gasten van N-Joy duurt het nog minimaal 3 weken voordat er een Lab12 word geleverd.........Ik heb eminence engeland maar een mailtje gestuurd wat de reden is waarom dat het allemaal zo lang moet duren. Ik vind het allemaal maar een vreemde zaak. Je belt 2 x en het antwoord is 2x "het duurt nog zeker 3 weken".
Kees, jij kent die gasten beter, is dit de normale gang van zaken?
Jan
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Ja... had ik je geschreven.. Hun kunnen er ook niet veel aan doen helaas.. Maar dat is nu eenmaal zo met die engelsen.. Hopeloos volk.
Dus: Geduld, Jan... uiteindelijk komt het goed.. Ze zitten er echt achter aan.. En dat doen ze zeker. Dus ondanks dat het altijd langer duurt, niets dan lof voor hun.. En het kan nog wel drie weken gaan duren over drie weken.. Alles wat eerder is, is mee genomen.. C'est la vie...
Kees
Dus: Geduld, Jan... uiteindelijk komt het goed.. Ze zitten er echt achter aan.. En dat doen ze zeker. Dus ondanks dat het altijd langer duurt, niets dan lof voor hun.. En het kan nog wel drie weken gaan duren over drie weken.. Alles wat eerder is, is mee genomen.. C'est la vie...
Kees
Ik weet het, aruba-style
Ik maak me ook niet al te sappel hoor. Ik heb wel ff een belrondje gemaakt langs NL-eminence verkopers; excess bijvoorbeeld besteld hun Lab12's in duitsland, en gaan kijken waarvoor ze hem kunnen leveren. Ze claimen binnen 3 dagen te kunnen leveren. Desondanks verwacht ik dat het duurder zal zijn dan via N-joy. We zullen zien, dinsdag weten ze meer bij excess.
Jan
Ik maak me ook niet al te sappel hoor. Ik heb wel ff een belrondje gemaakt langs NL-eminence verkopers; excess bijvoorbeeld besteld hun Lab12's in duitsland, en gaan kijken waarvoor ze hem kunnen leveren. Ze claimen binnen 3 dagen te kunnen leveren. Desondanks verwacht ik dat het duurder zal zijn dan via N-joy. We zullen zien, dinsdag weten ze meer bij excess.
Jan
Gisterenavond de gehele kast voorbereid.
enkele vraagjes hieromtrent:
Op de foto's en bij anderen zie ik vaak dat het grote verstevigingspaneel in het midden aan de onderzijde (zeg maar onder de TL-scheidingswand) niet doorloopt tot aan de odem terwijl dit wel wordt aangegeven in de bouwbeschrijving maar niet te zien is op de foto van het artikel. Kan dit dichtlaten (zoals de beschrijving aangeeft) negatieve gevolgen hebben voor het geluid (het TL-geluid?)
Jan
enkele vraagjes hieromtrent:
Op de foto's en bij anderen zie ik vaak dat het grote verstevigingspaneel in het midden aan de onderzijde (zeg maar onder de TL-scheidingswand) niet doorloopt tot aan de odem terwijl dit wel wordt aangegeven in de bouwbeschrijving maar niet te zien is op de foto van het artikel. Kan dit dichtlaten (zoals de beschrijving aangeeft) negatieve gevolgen hebben voor het geluid (het TL-geluid?)
Jan
Ik heb een offerte binnen van Excess...deze kunnen ze leveren voor 145 euro's exclusief BTW. Als dat 19 % bedraagd kom ik uit op zo'n 172,55 euro. Plus verzendkosten zit ik dan nog op zo'n 185 euro's.
Tsja, dan zit N-Joy er met 155 euro en iemand die ze afzet in Eindhoven er nog netjes bij. Maar eens even afwachten wat Eminence zelf reply-ed op mijn mailtje waarom eea zo lang moet duren. Toch te gek voor woorden dat de NL-importeur zo lang moet wachten op units die dan weer wel en dan weer niet worden geleverd?
Jan
Tsja, dan zit N-Joy er met 155 euro en iemand die ze afzet in Eindhoven er nog netjes bij. Maar eens even afwachten wat Eminence zelf reply-ed op mijn mailtje waarom eea zo lang moet duren. Toch te gek voor woorden dat de NL-importeur zo lang moet wachten op units die dan weer wel en dan weer niet worden geleverd?
Jan
Zo, ik heb even over en weer gemaild met Excess. Ze leveren ínclusief en mét verzendkosten voor 175 euro's. Scheelt 20 euro met N-Joy. Ik zal deze nog eens bellen of ze echt wat meer weten, anders bestel ik bij Excess. Ik heb er een hekel aan om alsmaar te moeten wachten op onderdelen, zeker als dat voortdurend wordt uitgesteld. Ook moet nog maar worden bezien of N-joy de speakers af wil zetten in eindhoven, anders wordt het daar ook zo'n 155 + 12 euro verzendkosten = 167 euro. Daarbij reageert excess heel erg adequaat, en dat mag ik wel.
Gisteren gewerkt aan mijn Cyburgs sticks mét filter, maar daarover in het andere topic meer....
Gr jan
Gisteren gewerkt aan mijn Cyburgs sticks mét filter, maar daarover in het andere topic meer....
Gr jan
Hm, je wordt toch wel een beetje minder van N-joy. Ik belde ze, eigenlijk om hun te zeggen dat ze de boel wat mij betreft mochten cancelen. Zeggen ze opeens dat ie er binnen twee weken is. "Ja ze hadden nu het geld overgemaakt dus ze konden een levering verwachten". Oftewel, ze hebben gewoon geen geld overgemaakt voor de levering van 3 weken geleden? Maar nu wel? En al die verhalen over slechte levering dan? 
Vreemd, maar goed. ik wacht maar eens 2 weekjes af. Moet toch nog eerst de kasten inelkaar zetten en afwerken dus...... Ik zou het wel vervelend vinden als alles dadelijk klaar is, maar de driver komt pas over twee weken
Met een beetje mazzel kan ik vanmiddag wat tijd vrijmaken voor de hobby! Nog eens ff nadenken over de volgorde van in elkaar lijmen, gezien de constructie van de transmissielijn en het verstevigingsschot.
Jan
Vreemd, maar goed. ik wacht maar eens 2 weekjes af. Moet toch nog eerst de kasten inelkaar zetten en afwerken dus...... Ik zou het wel vervelend vinden als alles dadelijk klaar is, maar de driver komt pas over twee weken
Met een beetje mazzel kan ik vanmiddag wat tijd vrijmaken voor de hobby! Nog eens ff nadenken over de volgorde van in elkaar lijmen, gezien de constructie van de transmissielijn en het verstevigingsschot.
Jan
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
misschien toch de bk electronics monolith woofer, donderdag besteld en vandaag in huis, 160 euro inclusief verzending uit de UK
ik ga deze in een 60 liter basreflex kast bouwen icm een thommessen proteus 2.4 of een hypex ds4.0 http://www.bkelec.com/HiFi/Drive_Units/ ... ith_du.htm
ik ga deze in een 60 liter basreflex kast bouwen icm een thommessen proteus 2.4 of een hypex ds4.0 http://www.bkelec.com/HiFi/Drive_Units/ ... ith_du.htm
Update:
De kast zit vrijwel geheel in elkaar gelijmd en de woofer is er nog steeds niet.
Gisteren de gasten van N-Joy gebeld hoe ver het stond met de lab12 driver. Ze worden daar wat ontmoedigd door het bijzonder trage verzenden van Eminence UK. De zending blijkt onderweg te zijn, maar nog niet aangekomen. Als dit allemaal klopt verwacht ik de driver in enkele weken (1 á 2) Geeft nog niks, want de kast moet eerst nog geheel worden afgemaakt en afgewerkt evenals een net kastje voor de versterker.
de kast zit in elkaar op het drivermountingplaat en de frontplaat na. Het was nog een heel gepiel uiteindelijk om alle lammelo's netjes op elkaar te laten aansluiten (deze lagen op een vlakke zijde ipv aan de zijden van de plaat = geen goede manier van strak een lamello infrezen). Daarbij zijn de platen enkele weken gelden gezaagd en met dergelijk lange platen merk je meteen dat ze aan het uitzetten waren geweest. Oftwel, alles past net niet (fractie van mm...) Dus weer wat minder fraai werk moeten leveren maar al met al is het wel prima gelukt!! Alles wat niet goed paste heb ik aan de voorzijde laten verwerken zodat deze als deze over de vlakbank is geweest vlammend vlak is
Beide helmholzresonatoren zijn compleet met BAF en afgemonteerd in de kast met hun bijbehorende pijpjes.
TL zit er snug-fit in, dus dat is ook goed gelukt. Nadeel was wel dat de mond niet helemaal strak met de frontplaat ligt in het verticale vlak. Ik zal tzt een fotootje maken om te laten ziet wat ik bedoel. Nog even verzinnen hoe ik dit op ga lossen op een fraaie manier.
Dan de mountingplaat en de frontplaat erop en klaar is de kast. Alhoewel, er moet nog pritex in komen.
en ja, ook mijn vriendin schrok toch wel een beetje toen ze het gevaarte zag staan. Ze kon er nog nét overheen kijken
desalniettemin blijft ze bij haar standpunt dat de kast okee is ("maar wel in de kleur van de muur hoor!" zei ze nog). No problemo baby
Overigens is de kast nu niet meer te hanteren voor één persoon. Ik wilde hem ff rechtop zetten......not Gewoon bizar zwaar geworden. Op zich niet zo'n ramp, blijft ie tenminste op zijn plekkie staan bij war of the worlds
Wel lastig bij het monteren dus.....
Jan
De kast zit vrijwel geheel in elkaar gelijmd en de woofer is er nog steeds niet.
Gisteren de gasten van N-Joy gebeld hoe ver het stond met de lab12 driver. Ze worden daar wat ontmoedigd door het bijzonder trage verzenden van Eminence UK. De zending blijkt onderweg te zijn, maar nog niet aangekomen. Als dit allemaal klopt verwacht ik de driver in enkele weken (1 á 2) Geeft nog niks, want de kast moet eerst nog geheel worden afgemaakt en afgewerkt evenals een net kastje voor de versterker.
de kast zit in elkaar op het drivermountingplaat en de frontplaat na. Het was nog een heel gepiel uiteindelijk om alle lammelo's netjes op elkaar te laten aansluiten (deze lagen op een vlakke zijde ipv aan de zijden van de plaat = geen goede manier van strak een lamello infrezen). Daarbij zijn de platen enkele weken gelden gezaagd en met dergelijk lange platen merk je meteen dat ze aan het uitzetten waren geweest. Oftwel, alles past net niet (fractie van mm...) Dus weer wat minder fraai werk moeten leveren maar al met al is het wel prima gelukt!! Alles wat niet goed paste heb ik aan de voorzijde laten verwerken zodat deze als deze over de vlakbank is geweest vlammend vlak is
Beide helmholzresonatoren zijn compleet met BAF en afgemonteerd in de kast met hun bijbehorende pijpjes.
TL zit er snug-fit in, dus dat is ook goed gelukt. Nadeel was wel dat de mond niet helemaal strak met de frontplaat ligt in het verticale vlak. Ik zal tzt een fotootje maken om te laten ziet wat ik bedoel. Nog even verzinnen hoe ik dit op ga lossen op een fraaie manier.
Dan de mountingplaat en de frontplaat erop en klaar is de kast. Alhoewel, er moet nog pritex in komen.
en ja, ook mijn vriendin schrok toch wel een beetje toen ze het gevaarte zag staan. Ze kon er nog nét overheen kijken
Overigens is de kast nu niet meer te hanteren voor één persoon. Ik wilde hem ff rechtop zetten......not Gewoon bizar zwaar geworden. Op zich niet zo'n ramp, blijft ie tenminste op zijn plekkie staan bij war of the worlds
Jan
Yupper, gisteren en vandaag lekker door kunnen werken aan mij subje, op mij dooie gemakje en natuurlijk goed blijven genieten van het weer......
De kast is nu geheel klaar om te worden gelakt. Nou ja gelakt......er komt gewoon matwit op ( want dat is de muur ook
). Ik heb dus van dat alabastine MDF 2 in 1 gehaalt, wat zeer geschikt zou zijn voor de kopse zijden van mdf. Ik had het vandaag willen toepassen, maar er de tijd niet voor. En aangezien het wel leuk moet blijven doen we dat misschien komende weekend.
Ik had foto's belooft, en hier zijn ze....eerst het kastje voor de thommesen:
De kast is nu geheel klaar om te worden gelakt. Nou ja gelakt......er komt gewoon matwit op ( want dat is de muur ook
Ik had foto's belooft, en hier zijn ze....eerst het kastje voor de thommesen:
Zoals jullie zien, als je er tegenaan leunt valt ie niet om
Hij is gewoon loodzwaar!
In het kissie voor de thommesen heb ik wat gaten geboord en dergelijke om toch wat beluchting te krijgen. Ik heb het in recordtempo in elkaar gezet en meteen wat geoefend met verstek zagen (en dan wel arm natuurlijk)
De zizoklo wordt nog even afgewerkt met plamuur om alle onvolkomenheden weg te werken, alhoewel dat eigenlijk geen een donder uitmaakt, want ie wordt toch matwit en in de hoek gezet.
Ik hoop binnenkort toch echt de driver te krijgen zodat ik hem eens flink kan gaan testen. En natuurlijk meenemen naar de luisterdag in breda op 26 mei. Komt dat zien komt dat horen
Afijn, na al dat getyp is het altijd leuk om wat plaatje te showen.
groetjes
Wowly
Hij is gewoon loodzwaar!
In het kissie voor de thommesen heb ik wat gaten geboord en dergelijke om toch wat beluchting te krijgen. Ik heb het in recordtempo in elkaar gezet en meteen wat geoefend met verstek zagen (en dan wel arm natuurlijk)
De zizoklo wordt nog even afgewerkt met plamuur om alle onvolkomenheden weg te werken, alhoewel dat eigenlijk geen een donder uitmaakt, want ie wordt toch matwit en in de hoek gezet.
Ik hoop binnenkort toch echt de driver te krijgen zodat ik hem eens flink kan gaan testen. En natuurlijk meenemen naar de luisterdag in breda op 26 mei. Komt dat zien komt dat horen
Afijn, na al dat getyp is het altijd leuk om wat plaatje te showen.
groetjes
Wowly
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond

