Bouw speakerkasten gestart -> probleempje met frezen!
Moderator: Beheerdersteam
Bouw speakerkasten gestart -> probleempje met frezen!
Hoi zelfbouwers,
Ik ben begonnen met het bouwen van de Visaton VIB170AL speakers. Heb de luidsprekers en het hout in huis, en was afgelopen weekend van plan de gaten (en verzinking) van de luidsprekers in te frezen. Ik heb hiervoor een normale Bosch bovenfrees geleend.
Nu blijkt dat ik hiermee niet dergelijke kleine gaten kan frezen. Voor de tweeter gaat het om een diameter van iets meer dan 10cm, hiervoor heb ik een frees nodig die in te stellen is op minimaal 5cm van het draaipunt naar de freeskop (radius).
Ik heb al gezien dat er voor de dremel een hulpstuk te krijgen is zodat je deze als bovenfrees kunt gebruiken... maar...
Hoe doen jullie altijd?
Ik ben begonnen met het bouwen van de Visaton VIB170AL speakers. Heb de luidsprekers en het hout in huis, en was afgelopen weekend van plan de gaten (en verzinking) van de luidsprekers in te frezen. Ik heb hiervoor een normale Bosch bovenfrees geleend.
Nu blijkt dat ik hiermee niet dergelijke kleine gaten kan frezen. Voor de tweeter gaat het om een diameter van iets meer dan 10cm, hiervoor heb ik een frees nodig die in te stellen is op minimaal 5cm van het draaipunt naar de freeskop (radius).
Ik heb al gezien dat er voor de dremel een hulpstuk te krijgen is zodat je deze als bovenfrees kunt gebruiken... maar...
Hoe doen jullie altijd?
- audiomanics
- Contacteer:
hmm,
Uit de hand? Lijkt me in mijn geval niet zo'n goed plan. Hoewel ik vrij dapper aan dit project begonnen ben, heb ik eigenlijk een beetje last van het twee-linker-handen syndroom.
Zit er nu over te denken de speakers opbouw te maken, zie niet veel andere uitwegen. Misschien dat ik nog iemand in mijn omgeving die wél handig is zover kan krijgen het even voor me te doen.
Bedankt voor het antwoord in elk geval!
Uit de hand? Lijkt me in mijn geval niet zo'n goed plan. Hoewel ik vrij dapper aan dit project begonnen ben, heb ik eigenlijk een beetje last van het twee-linker-handen syndroom.
Zit er nu over te denken de speakers opbouw te maken, zie niet veel andere uitwegen. Misschien dat ik nog iemand in mijn omgeving die wél handig is zover kan krijgen het even voor me te doen.
Bedankt voor het antwoord in elk geval!
- audiomanics
- Contacteer:
Twee rechter handen krijg je door gewoon te doen..
Als je eerst wil oefenen, doe het dan op een afval stukje hout/mdf.
Truuk bij het uit de hand frezen is om niet de knobbels te vatten maar de frees met twee handen bij de voet te pakken waarbij je de handen op het materiaal laat rusten en met de vingers de frees geleidt.. Niet met een te dikke frees te diep frezen en goed vast houden, ook een stofbril en kapje opzetten, goed kijken en houd die frees in bedwang!!
En houd je vingers in de gaten! Niet achterloos een pinkje ergens laten zweven: een frees lust alles, ook vingers (staat bijna bovenaan op zijn favoriete lijst)
Ik hoef je niet te vertellen dat je vooraf de goede freesdiepte moet instellen en borgen, toch??
Oefenze!!
Kees
Als je eerst wil oefenen, doe het dan op een afval stukje hout/mdf.
Truuk bij het uit de hand frezen is om niet de knobbels te vatten maar de frees met twee handen bij de voet te pakken waarbij je de handen op het materiaal laat rusten en met de vingers de frees geleidt.. Niet met een te dikke frees te diep frezen en goed vast houden, ook een stofbril en kapje opzetten, goed kijken en houd die frees in bedwang!!
En houd je vingers in de gaten! Niet achterloos een pinkje ergens laten zweven: een frees lust alles, ook vingers (staat bijna bovenaan op zijn favoriete lijst)
Ik hoef je niet te vertellen dat je vooraf de goede freesdiepte moet instellen en borgen, toch??
Oefenze!!
Kees
viewtopic.php?t=333&postdays=0&postorder=asc&start=150
Dit es ff doorbladeren. Hulpstukken voor het frezen van kleine dia's.
Dit es ff doorbladeren. Hulpstukken voor het frezen van kleine dia's.
Het is inmiddels gelukt met frezen, en wel met een Dremel! Het was nogal even werk, een dremel is een stuk minder sterk als een echte frees. Het ging mm voor mm en we zijn zaterdag van 11u tot 16u bezig geweest. Maar het is klaar.
edit: images verwijderd. zal ik tzt opnieuw plaatsen.
edit: images verwijderd. zal ik tzt opnieuw plaatsen.
Laatst gewijzigd door j.barelds op wo 25 apr 2007, 13:10, 2 keer totaal gewijzigd.
ik moest ook een kleine cirkel maken voor het basgat. Nu heb ik een cheap ass frees gekocht van 35 euro en heb ik in de voet van de frees een gat gemaakt (goed afgemeten natuurlijk) nou ja, niet echt in de voet zelf maar in de plastic plaat die erop zat. Daardoor heb ik een lange schroef gemaatk die dus fungeert als draaipunt. Werkt prima 
Ik heb praktisch hetzelfde gedaan, alleen heb ik het plasticken plaatje onderop de frees eraf geschroefd, vervangen door een 8mm plankje mdf van voldoende afmetingen. Hier heb ik op de juiste plek een gaatje in geboord waar de kop van een m6 bout precies in valt (10mm). In het werkstuk een gaatje waar de bout wel in valt maar de kop niet, en frezen maar......Pass-Out schreef:ik moest ook een kleine cirkel maken voor het basgat. Nu heb ik een cheap ass frees gekocht van 35 euro en heb ik in de voet van de frees een gat gemaakt (goed afgemeten natuurlijk) nou ja, niet echt in de voet zelf maar in de plastic plaat die erop zat. Daardoor heb ik een lange schroef gemaatk die dus fungeert als draaipunt. Werkt prima