Luidsprekers voor in boot.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Speakerrrr
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 03 jan 2007, 17:53

Luidsprekers voor in boot.

Bericht door Speakerrrr »

Hallo,
Ik wil zoals de titel van dit topic al zegt wil ik een paar luidsprekers voor in een boot maken. In deze boot zit een kistje 'een radiokist'.(accu plus radio plus speakers in een kistje) hieronder een aantal foto's van een kist.(niet mijne).
Afbeelding
Afbeelding
Mijn kist heeft een accu+ versterker 4 kanaals + inboardluidsprekers/luidsprekerklemmen voor externe luidsprekers. Nou zijn de inboardluidsprekers net krachtig genoeg(20 watt rms) mij alleen op het achterdek van geluid te voorzien. Nu wil ik graag een paar sterkere luidsprekers erbij bouwen(70/80 w rms) dit is namelijk ook het max van de versterker zodat ik er alle power uit kan halen. en dus ook de reste van de mensen die meevaren ook kan laten genieten.
Nu heb ik nog een aantal vraagjes.

1. versterker is 4 ohm dus kan er geen 8 ohm luidspreker aan. kan dit doormidel van weerstand bijvoorbeeld wel.
2. Ik heb alleen nog het idee, weet iemand een leuk woofer tweeter combinatietje?
Laatst gewijzigd door Speakerrrr op di 23 dec 2014, 20:59, 3 keer totaal gewijzigd.
Laurens
Berichten: 210
Lid geworden op: di 26 dec 2006, 17:25
Locatie: Zaandam

Bericht door Laurens »

euh? als je amp 4 ohm is, zou ik er nooit 2 ohm aanhangen...
en wat is je boot groot zeg, als je met 20w nog geen genoeg hebt...
zoek maar naar luidsprekers met een hoog rendement.
Speakerrrr
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 03 jan 2007, 17:53

Bericht door Speakerrrr »

Zo ik heb het al veranderd.
Het is inderdaad zowieso geen klein bootje, het is openlucht en onder omstandigheden van harder wind is je geluid zo weggewaaid.

Ik heb het volgende woofertje gevonden, wel pa? denk ik.
http://www.eminence.nl/eminence-alpha6a-p-6368.html
en op dezelfde site, zelfde merk. de volgende tweeter.
http://www.eminence.nl/eminence-apt80-p-6374.html
Wat ik nog niet had vertelt, ik zoek naar meer volume, maar ik hoef geen goede kwaliteit(natuurlijk moet het wel ergens naar klinken, maar als het beter klinkt als een paar gamma boemboxen vindt ik het al leuk).
Laatst gewijzigd door Speakerrrr op di 23 dec 2014, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Ik weet niet hoe serieus die boot is maar als de luidspreker in de buurt van het kompas komt te staan mag je ook wel magnetisch afgeschermde luidsprekers gebruiken.

Wil je op zee varen en moet de boel ook een beetje duurzaam zijn moet je ook nog rekening houden met de invloed van het zout.
1. versterker is 4 ohm dus kan er geen 8 ohm luidspreker aan. kan dit doormidel van weerstand bijvoorbeeld wel.
Een autoversterker kan wel 8 Ohm aan, hij zal alleen niet het volle vermogen kunnen geven. Maar een 8 Ohm luidspreker heeft meestal wat meer rendement, dus zal harder gaan. Zet geen weerstand parallel aan de luidspreker om 4 Ohm te krijgen, zonde van het versterkervermogen (en accucapaciteit).

Wat je zou kunnen doen is de luidspreker in de kist op de frontkanalen van je radio zetten en de extra luidsprekers op de achterkanalen.
Laatst gewijzigd door richard op di 27 mar 2007, 18:34, 3 keer totaal gewijzigd.
Speakerrrr
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 03 jan 2007, 17:53

Bericht door Speakerrrr »

Serieus nah, bootje van 10 meter op een redelijk groot meer.

Kompas is niet nodig, ken het meer als men broekzak.
Laatst gewijzigd door Speakerrrr op di 23 dec 2014, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

je amp is 4 ohm ?
Kan niet, dat werkt zo niet.

De enige optie die aangeraden is reeds, zijn een stel PA speakers. bijvoorbeeld van eminence. of een stel goede breedbanders die goed laag weeregeven met een tweeterke erbij
Speakerrrr
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 03 jan 2007, 17:53

Bericht door Speakerrrr »

uh er is geen radio.
Maar de Eminence Alpha6A en de apt80 tweeter kan ik wat van maken dus?
Laatst gewijzigd door Speakerrrr op di 23 dec 2014, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

Hoe groot mag het worden en wat mag het kosten?
Dat zijn toch meestal de vragen die bepalen wat het worden kan :wink:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

die tweeters van eminence heb ik wel goede ervaringen mee uit het Pa verleden.

Rendement is erg fors, maar klank is toch netjes.
daaronder een Beta 12 bijvoorbeeld. is een mooi setje.

basreflex, en ffies letten op die bult bij die eminence speakers. uit mijn hoofd 3,5 Khz ? ergens daar in de buurt. simpel filtertje en gas erop.

erg groot hoeft een kastje niet te worden voor een beta 12.
Speakerrrr
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 03 jan 2007, 17:53

Bericht door Speakerrrr »

Dat je al eens eerder iets hebt gedaan met een apt tweeter en een beta weet ik van het new-line forum.
Maar ik zou liever iets met de alpha doen tenzij dit nergens naar gaat klinken.
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

als het echt klein moet zijn, is dit wel een leuke set denk ik http://lautsprechershop.de/pa/index_en. ... bet_en.htm
In ieder geval ECHT klein en een heel hoog rendement
Speakerrrr
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 03 jan 2007, 17:53

Bericht door Speakerrrr »

Ja maar die is 200 watt dat is al 110 teveel, de alpha6 is honderd dus maar 10 eroverheen. Maar kan de alpha 6 nu wel/niet
Laatst gewijzigd door Speakerrrr op di 23 dec 2014, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

een speaker vraagt geen vermogen :roll:
Dat is de thermische belastbaarheid....
Je versterker kan een bepaald wattage leveren, daarna gaat t vervormen. Hoe hard het gaat hangt ALLEEN af van het vermogen wat je versterker kan leveren (bij de impedantie van je speakers) én het rendement van je speakers. Dus heel efficiënte speakers hebben maar een kleine versterker nodig om heel hard te gaan.
Speakerrrr
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 03 jan 2007, 17:53

Bericht door Speakerrrr »

Maar de alpha 6 is toh weer kleiner.
En ik wil het zo klein mogelijk houden
Laatst gewijzigd door Speakerrrr op di 23 dec 2014, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

een alpha 6 stelt niet veel voor, laat staan in een full range kastje.

zoek dan bij de conrad eens op de PAX serie. kost minder, maar de 10 en 12" helpen je wel uit de brand!
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

Om even een aantal dingen op te helderen:

Bij versterkers moet je alleen opletten dat je geen speaker met minder 'Ohm's'. Als je een 4Ohm versterker hebt, kan je er makkelijk 8Ohm speakers aanhangen. Je versterker heeft het daar zelfs makkelijker mee, alleen werkt niet op volle vermogen.. pak hem beet iets van 75/85% daarvan..

Het vermogen is ook iets waar je eigenlijk niet zo heel erg naar hoeft te kijken.. je moet er vooral op letten dat het allemaal nog normaal klinkt.. en niet over z'n nek gaat. Een 100Watt speaker op een 20Watt versterker, kan prima, alleen is het niet raadzaam om continu op het maximale vermogen te spelen. Daarintegen is een 100Watt versterker aan een 20Watt speaker ook nog geen probleem, mits je oplet dat je speaker niet overbelast raakt, en dit is meestal zonder dat er al schade is, goed waar te nemen.

Let je ook wel op dat je niet je Eminence speakers rechtstreeks op je versterker kan aansluiten, moet nog wel een filter tussen. Voor jou is het misschien het makkelijkst om een kant en klaar filter te kopen, of een forumlid die hier verstand van heeft te vragen een filter te ontwerpen zodat je het zelf alleen maar in elkaar hoeft te zetten. Persoonlijk zou ik in jou situatie voor de APT:80 gaan, met de Bèta 8.. Klinkt lekker, en je versterker kan hier prima mee overweg..

Groeten,

Yannick.
Speakerrrr
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 03 jan 2007, 17:53

Bericht door Speakerrrr »

Ik vind het echt geweldig dat ik sinds vanmiddag al zoveel reacties heb gehad dank hier voor :D
Helaas wordt me dit net wat te duur voor mijn hobby. De beta en de apt 150.

@bartsegers
die pax woofer kan ik helemaal niet vinden?
Laatst gewijzigd door Speakerrrr op di 23 dec 2014, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Speakerrrr
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 03 jan 2007, 17:53

Bericht door Speakerrrr »

Dan neem ik liever niet een kant en klaar filter want voor elke combi/doeleinde heb je toch weer een ander filter?
Laatst gewijzigd door Speakerrrr op di 23 dec 2014, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

niet meer in het assortiment dan misschien?

Ik heb geen tijd om te zoeken, maar ze hebben ze lange tijd gehad.

aangezien je toch met een krap budget en krappe kwaliteitseisen zit, kom je niet onder een standaard filter uit.

Of in het extreemste geval een piezzo tweeter met een condensator en een weerstandje misschien.
Speakerrrr
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 03 jan 2007, 17:53

Bericht door Speakerrrr »

Ik zoek dus nu nog naar een goedkopere woofer bij de apt tweeter
ik heb een Beyma 8AGN is dit wat?
Laatst gewijzigd door Speakerrrr op di 23 dec 2014, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

ja, en dan bouw je er een Veich horn voor. ben je klaar!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”