Redelijk alternatief voor Needle ?
Moderator: Beheerdersteam
Redelijk alternatief voor Needle ?
Sinds kort las ik iets over de Cyburg Needle. Zelf gebouwd en tot mijn
verbazing speelden deze speakertjes hartstikke mooi! Kom wel iets hoog
en laag te kort, en power zou wat meer kunnen.
Is er een ander zelfbouw ontwerp die kwa klank en eigenschappen lijkt
op de Needles, maar dan bijv. een 2- of 3-weg systeem ? Voor mijn
gevoel zou er nog een tweeter bij moeten, en een sub, maar ik ben
bang dat er dan van het typische 1-weg karakter niet veel meer over
blijft.... Of zijn er andere breedband speakers die verder in het hoog
en laag doorlopen?
verbazing speelden deze speakertjes hartstikke mooi! Kom wel iets hoog
en laag te kort, en power zou wat meer kunnen.
Is er een ander zelfbouw ontwerp die kwa klank en eigenschappen lijkt
op de Needles, maar dan bijv. een 2- of 3-weg systeem ? Voor mijn
gevoel zou er nog een tweeter bij moeten, en een sub, maar ik ben
bang dat er dan van het typische 1-weg karakter niet veel meer over
blijft.... Of zijn er andere breedband speakers die verder in het hoog
en laag doorlopen?
Een fast is het eerste dat in mij opkomt bij deze vraag. bijv. een jota.
Of misschien een coax, evt. met subwoofer, een cumulus bijvoorbeeld. Ik persoonlijk ken de sound van deze dingen niet, misschien kan iemand anders zeggen of je met een coax in de buurt van een breedbander komt. Heb wel een picolino... Erg fijn... Maar in weze hetzelfde 'probleem' natuurlijk
Goedkopere coaxen? Vifa met ringstraler lijkt me fijn, of nog goedkoper misschien de Tangband. Bij Speaker en Co hebben ze Seas in de aanbieding voor weinig. Moet een leuk ding zijn!
Of misschien een coax, evt. met subwoofer, een cumulus bijvoorbeeld. Ik persoonlijk ken de sound van deze dingen niet, misschien kan iemand anders zeggen of je met een coax in de buurt van een breedbander komt. Heb wel een picolino... Erg fijn... Maar in weze hetzelfde 'probleem' natuurlijk
Goedkopere coaxen? Vifa met ringstraler lijkt me fijn, of nog goedkoper misschien de Tangband. Bij Speaker en Co hebben ze Seas in de aanbieding voor weinig. Moet een leuk ding zijn!
-
pulsie
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 82
- Lid geworden op: za 03 mar 2007, 20:57
Re: Redelijk alternatief voor Needle ?
Het lijkt me wel eens leuk om zoiets te maken met 2 van die breedbandertjes paralel icm een tweetertje, in een d'appolito opstelling met de tweeter tussen de breedbanders. Geeft wat meer oppervlakte in het laag/midden en de tweeter redelijk hoog erin laten komen. Hoef je alleen je tweeter te filteren. Kan zo niet inschatten of de afstemming nog juist is als je met 2 ipv 1 breedbanderje gaat werken.Tjoep schreef:Sinds kort las ik iets over de Cyburg Needle. Zelf gebouwd en tot mijn
verbazing speelden deze speakertjes hartstikke mooi! Kom wel iets hoog
en laag te kort, en power zou wat meer kunnen.
Is er een ander zelfbouw ontwerp die kwa klank en eigenschappen lijkt
op de Needles, maar dan bijv. een 2- of 3-weg systeem ? Voor mijn
gevoel zou er nog een tweeter bij moeten, en een sub, maar ik ben
bang dat er dan van het typische 1-weg karakter niet veel meer over
blijft.... Of zijn er andere breedband speakers die verder in het hoog
en laag doorlopen?
Gr. Pulsie.
Re: Redelijk alternatief voor Needle ?
Ja, dat lijkt me ook wel een leuk idee. Ook niet al te duur waarschijnlijk.pulsie schreef:Het lijkt me wel eens leuk om zoiets te maken met 2 van die breedbandertjes paralel icm een tweetertje, in een d'appolito opstelling met de tweeter tussen de breedbanders. Geeft wat meer oppervlakte in het laag/midden en de tweeter redelijk hoog erin laten komen. Hoef je alleen je tweeter te filteren. Kan zo niet inschatten of de afstemming nog juist is als je met 2 ipv 1 breedbanderje gaat werken.Tjoep schreef:Sinds kort las ik iets over de Cyburg Needle. Zelf gebouwd en tot mijn
verbazing speelden deze speakertjes hartstikke mooi! Kom wel iets hoog
en laag te kort, en power zou wat meer kunnen.
Is er een ander zelfbouw ontwerp die kwa klank en eigenschappen lijkt
op de Needles, maar dan bijv. een 2- of 3-weg systeem ? Voor mijn
gevoel zou er nog een tweeter bij moeten, en een sub, maar ik ben
bang dat er dan van het typische 1-weg karakter niet veel meer over
blijft.... Of zijn er andere breedband speakers die verder in het hoog
en laag doorlopen?
Gr. Pulsie.
En het 1-weg concept blijft misschien voor een groot deel behouden.
Punt is alleen dat ik weinig speakerbouw ervaring heb, en niet weet
welke tweeter erbij, en hoe zoiets te filteren. Mooiste zou zijn als zoiets
al bestaat als een beproefd concept.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
met welke speaker heb je de Needle gebouwd? Als je ze met de FRS8 hebt gebouwd, is een upgrade naar de W3-871S of zeker de BB3.01 zeker een aanrader wat t hoog betreft. Omdat deze de zelfde maat zijn zal het laag hooguit op details verbeteren.
Qua beter laag met vergelijkbaar hoog als de Needle met W3-871S zou de de Stick kunnen proberen met de W4-655
En als we bij breedbanders blijven, de Jordan 92 schijnt erg mooi te zijn en ook (voor z'n afmetingen) fatsoenlijk laag te bieden.
wil je echt fatsoenlijk laag met behoud van de 1 weg voordelen, dan wordt het een zgn FAST, dus breedbander met woofer. bijvoorbeeld de Vettern FAST (met de BB3.01 en de W6-1108SA)
doe maar eens zoeken op de namen, dan kom je al wel wat projecten tegen
Qua beter laag met vergelijkbaar hoog als de Needle met W3-871S zou de de Stick kunnen proberen met de W4-655
En als we bij breedbanders blijven, de Jordan 92 schijnt erg mooi te zijn en ook (voor z'n afmetingen) fatsoenlijk laag te bieden.
wil je echt fatsoenlijk laag met behoud van de 1 weg voordelen, dan wordt het een zgn FAST, dus breedbander met woofer. bijvoorbeeld de Vettern FAST (met de BB3.01 en de W6-1108SA)
doe maar eens zoeken op de namen, dan kom je al wel wat projecten tegen
Bedankt voor de tips! Zat zelf ook al te denken aan een 2 weg systeemHenkjan schreef:met welke speaker heb je de Needle gebouwd? Als je ze met de FRS8 hebt gebouwd, is een upgrade naar de W3-871S of zeker de BB3.01 zeker een aanrader wat t hoog betreft. Omdat deze de zelfde maat zijn zal het laag hooguit op details verbeteren.
Qua beter laag met vergelijkbaar hoog als de Needle met W3-871S zou de de Stick kunnen proberen met de W4-655
En als we bij breedbanders blijven, de Jordan 92 schijnt erg mooi te zijn en ook (voor z'n afmetingen) fatsoenlijk laag te bieden.
wil je echt fatsoenlijk laag met behoud van de 1 weg voordelen, dan wordt het een zgn FAST, dus breedbander met woofer. bijvoorbeeld de Vettern FAST (met de BB3.01 en de W6-1108SA)
doe maar eens zoeken op de namen, dan kom je al wel wat projecten tegen
met de BB3.01 voor het midden / hoog. Valt me op dat veel systemen
open zijn, dus BR of TL. Nou hoef ik niet zulk diep laag, als het maar
schoon is, en in evenwicht met de rest. Dus een drukkamerbox voor
het laag zou ook goed zijn. 30 cm woofer lijkt me ook wel mooi. Lijkt
me dat zoiets al heel makkelijk laag geeft zonder BR of TL, en het is
misschien dan simpeler te bouwen. Zal eens kijken of er zoiets al is...
-
pulsie
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 82
- Lid geworden op: za 03 mar 2007, 20:57
Re: Redelijk alternatief voor Needle ?
[/quote]
Ja, dat lijkt me ook wel een leuk idee. Ook niet al te duur waarschijnlijk.
En het 1-weg concept blijft misschien voor een groot deel behouden.
Punt is alleen dat ik weinig speakerbouw ervaring heb, en niet weet
welke tweeter erbij, en hoe zoiets te filteren. Mooiste zou zijn als zoiets
al bestaat als een beproefd concept.[/quote]
Tjoep,
Ik zou het gewoon proberen
kost je alleen wat hout, als je een test kast maakt, waarin je je 2 bestaande breedbanders gebruikt. Ik heb volgens mij wel eens iets gezien waarbij een Vifa D19TD werd gebruik in combinatie met de Visatons. Maar een andere 8 ohm dome tweeter zou ook moeten werken. Als je zoveel mogelijk gebruik wilt maken van het breedband concept hoef je alleen maar een condensator in serie te plaatsen met de tweeter, met de waarde kun je experimenteren om de overgang zo gunstig mogelijk te maken.
Bij de artikelen op deze site vind je een verhaal van Sietse over wisselfilters en wat theorie.
Gr. Pulsie.
Ja, dat lijkt me ook wel een leuk idee. Ook niet al te duur waarschijnlijk.
En het 1-weg concept blijft misschien voor een groot deel behouden.
Punt is alleen dat ik weinig speakerbouw ervaring heb, en niet weet
welke tweeter erbij, en hoe zoiets te filteren. Mooiste zou zijn als zoiets
al bestaat als een beproefd concept.[/quote]
Tjoep,
Ik zou het gewoon proberen
Bij de artikelen op deze site vind je een verhaal van Sietse over wisselfilters en wat theorie.
Gr. Pulsie.
Re: Redelijk alternatief voor Needle ?
Zomaar proberen trekt me niet echt. Juist omdat ik weet welke valkuilenpulsie schreef:
Tjoep,
Ik zou het gewoon proberenkost je alleen wat hout, als je een test kast maakt, waarin je je 2 bestaande breedbanders gebruikt. Ik heb volgens mij wel eens iets gezien waarbij een Vifa D19TD werd gebruik in combinatie met de Visatons. Maar een andere 8 ohm dome tweeter zou ook moeten werken. Als je zoveel mogelijk gebruik wilt maken van het breedband concept hoef je alleen maar een condensator in serie te plaatsen met de tweeter, met de waarde kun je experimenteren om de overgang zo gunstig mogelijk te maken.
Bij de artikelen op deze site vind je een verhaal van Sietse over wisselfilters en wat theorie.
Gr. Pulsie.
er zijn als het gaat om goeie speakers bouwen. Ben wel geinspireerd
door de Needles en verbaasd wat een 1-weg breedband allemaal kan.
En dat terwijl het een relatief simpel concept is, makkelijk te bouwen.
En daarom ook een heel leuk basic vertrekpunt. Je weet wat ze kunnen,
en je weet ook wat hun beperkingen zijn. Dus ik denk dat ik toch eens
ga kijken, ook op dit forum, welke ideeen er inmiddels uitgewerkt zijn.
Altijd handig als een andere ervaren ontwerper het wiel al heeft uitge-
vonden...
Sterke punten van de Needle: mooi schoon midden en hoog,
geen overgangen tussen verschillende units, geluid komt uit 1 punt.
Minder: het laag, niet zo kernachtig en krachtig. Verbazingwekkend
wat er nog aan laag uitkomt, maar dat komt door het slimme TL-
achtige kastje denk ik. Maar het is een kunstgreep voor mijn gevoel.
Sterk punt van drukkamer speakers: droog, strak en schoon laag.
Sterk punt van BR of TL: Dieper of meer laag / evt. meer rendement
Sterk punt van hoorns: hoog rendement, relatief weinig uitslag van
driver nodig. Snel. Helaas wel grote kast.
MFB laag: (Philips, Motional FeedBack) mooiste laag wat er uit een
relatief kleine drukkamer speaker getoverd kan worden! Misschien
wel het mooiste en schoonste laag wat er bestaat.
Helaas veel te moeilijk voor mij om na te bouwen.
Als ik zelf speakers goed kon ontwerpen, zou ik denken aan een
BB3.01 met een behoorlijk grote woofer in een gesloten systeem.
Puur voor het onderste gortdroge en schone laag, de breedbander
moet de rest maar doen.
Maar nogmaals, ik ga eerst eens rondneuzen, kijken wat er al is...
-
pulsie
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 82
- Lid geworden op: za 03 mar 2007, 20:57
Re: Redelijk alternatief voor Needle ?
Mm,Tjoep schreef:
MFB laag: (Philips, Motional FeedBack) mooiste laag wat er uit een
relatief kleine drukkamer speaker getoverd kan worden! Misschien
wel het mooiste en schoonste laag wat er bestaat.
Helaas veel te moeilijk voor mij om na te bouwen.
Kijk een bij onderstaand linkje. (ik blijf het proberen....)
http://www.speaker-online.de/bauen/ct50.htm
Gr. Pulsie.
Re: Redelijk alternatief voor Needle ?
Je blijft het proberen?pulsie schreef:Mm,Tjoep schreef:
MFB laag: (Philips, Motional FeedBack) mooiste laag wat er uit een
relatief kleine drukkamer speaker getoverd kan worden! Misschien
wel het mooiste en schoonste laag wat er bestaat.
Helaas veel te moeilijk voor mij om na te bouwen.
Heb vroeger wel eens van deze dingen gehad, leuk in theorie maar vond het geluid niet echt het je van het.
Wel weer leuk dat je rechtstreeks je CD speler via een variabele uitgang aan kunt sluiten.
Kijk een bij onderstaand linkje. (ik blijf het proberen....)
http://www.speaker-online.de/bauen/ct50.htm
Gr. Pulsie.
Lijkt me bijv. ook wel leuk om iets met de Omnes Audio BB3.01 te maken
die ondersteund wordt door een hoorn. Niet al te grote kast, dus ook niet
een al te grote woofer. Gaat mij er om dat zo'n breedbander zoveel mogelijk
voor z'n rekening neemt, en ondersteunt wordt door een snel laag.
Veel of diepe bas hoeft niet, wel wat meer geluidsdruk is welkom.
Of het goed komt zien we wel. Als het niet lukt, heb ik nog altijd
andere mooie speakers achter de hand.
