metalen roostertje
Moderator: Beheerdersteam
metalen roostertje
heren en evt dames
denken jullie dat een fijnmazig rooster van metaal om de tweeter tegen externe beschadigingen te beschermen invloed heeft op de geluidskwaliteit. Lijkt me dat dit toch wel enige difractie teweeg brengt. of zit dit tussen de oren?
iemand ervaring mee.
denken jullie dat een fijnmazig rooster van metaal om de tweeter tegen externe beschadigingen te beschermen invloed heeft op de geluidskwaliteit. Lijkt me dat dit toch wel enige difractie teweeg brengt. of zit dit tussen de oren?
iemand ervaring mee.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Vroeger heb ik eens iemands luidsprekersfrontjes opnieuw bekleed met horgaas. Aangezien ik een rol groen nylon horgaas had liggen, heb ik dat met een spuitbus zilverkleurig gespoten. Dat zag er na 15 jaar nog prima uit, dus met wat creativiteit kan je alle kanten op.mikekiwi schreef:ik zoek zelf nog mooi gaas voor hetzelfde doel. Heb jij een bron om aan goed geschikt gaas te komen?
Tegenwoordig is horgaas in meerdere kleuren verkrijgbaar, en loopt de structuur van duidelijk gaasprofiel tot zijde-achtig doek. En wat dacht je van RVS, gegalvaniseerd of aluminium (hor)gaas? Zoek maar eens op google.
gaas verwijderd en ik weet eigenlijk zeker dat het hoog iets zachter geworden is of beter gezegd vriendelijker. Het stuk muziek dat ik van haver tot gort ken (jazz at the pawnshop 1) klinkt niet echt duidelijk beter maar er lijkt een scherp randje verdwenen te zijn. Ik ga vanavond nog wat meer luisteren maar ben wel redelijk overtuigd dat het een hoorbaar verschil maakt.
Ik kan me voorstellen dat een fabrikant die echt onderzoek doet naar invloed van roosters en gaas wellicht ander gaas gebruikt. Dit was ook wat aan het roesten.
Ik kan me voorstellen dat een fabrikant die echt onderzoek doet naar invloed van roosters en gaas wellicht ander gaas gebruikt. Dit was ook wat aan het roesten.
- audiomanics
- Contacteer:
Bij mijn compressidrivers heb ik opzettelijk het metalen gaasje en de dikker rubberen rand verwijderd. Eerst bij een driver om het verschil met de andere te kunnen horen. Persoonlijk vond ik dat toch een heel verschil.. vrijer luchtiger en makkelijker. Ook leek de driver met gaasje iets ruiserigs (geen ruis maar het gevoel van ruis) over zich te hebben)..
Maar ja, ik hoor ook het verschil tussen buitenbeits en vioollak in een hoorn... dus wie is er nou gek??
prrftt.. plieb... krrrruh.. toktiktok... ik ben Kees.. prffft.. pliep..
Maar met een beetje mazzel kan ik je nog wel een stukje RVS horregaas toesturen, als je niet te veel nodig hebt... Met de rest moet ik mijn ramen nog barricaderen tegen insecten..
Kees
Maar ja, ik hoor ook het verschil tussen buitenbeits en vioollak in een hoorn... dus wie is er nou gek??
prrftt.. plieb... krrrruh.. toktiktok... ik ben Kees.. prffft.. pliep..
Maar met een beetje mazzel kan ik je nog wel een stukje RVS horregaas toesturen, als je niet te veel nodig hebt... Met de rest moet ik mijn ramen nog barricaderen tegen insecten..
Kees
- mikekiwi
- Contacteer:
Muchos gracias, ook voor de link naar de regenwoudkikkers! Precies wat ik zocht... zie ook dit topic : linkjeMarp schreef:Vroeger heb ik eens iemands luidsprekersfrontjes opnieuw bekleed met horgaas. Aangezien ik een rol groen nylon horgaas had liggen, heb ik dat met een spuitbus zilverkleurig gespoten. Dat zag er na 15 jaar nog prima uit, dus met wat creativiteit kan je alle kanten op.mikekiwi schreef:ik zoek zelf nog mooi gaas voor hetzelfde doel. Heb jij een bron om aan goed geschikt gaas te komen?
Tegenwoordig is horgaas in meerdere kleuren verkrijgbaar, en loopt de structuur van duidelijk gaasprofiel tot zijde-achtig doek. En wat dacht je van RVS, gegalvaniseerd of aluminium (hor)gaas? Zoek maar eens op google.
Wellicht dat idd verschil uitmaakt, maar is een kwestie van keuzes maken...
tja die heeft ook wel wat bescherming nodig tegen spetters en verkeerd vastpakken. Ik schreeuw niet tegen mijn tweeters hoe vervelend ze ook zijn. Meeste difractie zal ongetwijfeld tussen het rooster en de dome zelf plaatsvinden en dan of weg ebben of uitvergroot worden naarmate het geluid zich verspreid. ben ik nog niet uit.