Metalen rooster of kidproof alternatieven?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
mikekiwi
Contacteer:

Metalen rooster of kidproof alternatieven?

Bericht door mikekiwi »

Er zit hoogstwaarschijnlijk een leuk initiatief aan te komen voor in onze woonkamer, ik zie wat mogelijkheden om óf een minimini-monitor te gaan bouwen of een ultrasmal ( 15-16 cm) minizuiltje.
Na wat luisterervaringen van goede sets begint het in ieder geval te kriebelen om wat te gaan doen.

Echter, wat is het geval... Er loopt hier in huis een klein dametje rond van net een jaartje oud en die prikt met haar vingertje in alles wat los en vast zit… Haar eerste woordjes waren: “Nee Isis!“ en nee, ze is niet vernoemd naar de speakers van Edo, daar had ik toen nog geen weet van ;) .

M.a.w.: we doen onze uiterste best om haar zo op te voeden dat sommige artikelen niet om aan te zitten zijn, maar we willen het lot niet gaan tarten. En dus zoek ik – voor een eventueel nog op te starten projektje – een mogelijkheid om de speakerunits van enige bescherming te voorzien.

Nu ken ik zelf de volgende mogelijkheden:

Diapason (bijv. de Adamantes) -> metalen rooster voor alle units
Diapason linkje

Kharma Ceramique -> een afdekrooster per unit
Kharma-linkje

Voor alle duidelijkheid: het gaat me niet om de luidsprekers zelf (helaas niet te betalen voor mikekiwi), maar om de voorbeeldjes qua bescherming.

Zijn deze mogelijkheden ook door de zelfbouwer te realiseren? Heeft iemand hier ervaring mee?

Zijn er nog andere alternatieven? Doek is uiteraard ook mogellijk, maar daar ben ik zelf niet zo’n fan van en is nog wel redelijk kwetsbaar.

Denk overigens niet dat wij een enorm monster hier hebben rondkruipen/-lopen, het is een enorm lief kind :)
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Eenvoudig roostertje: plaatje hardboard.... gaatjes er in... schilderen... bespannen met gaas of doek.. Achterzijde voorzien van klittenband... en klaar is ...

Kees
Paul

Bericht door Paul »

Gaas in vorm buigen schijnt goed te gaan door het tussen 2 malltjes te persen.

Heb je al ergens fraai uitziend "open" gaas gevonden?
pompebled

Bericht door pompebled »

En ik maar denken dat de domes in mijn midhoorns onbereikbaar waren voor mijn spruiten; tot je ze op een dag ziet slepen met een krukje...

Inderdaad waren in een onbewaakt ogenblik de domes keurig 'negatief'.

Een niet klankverstorende bescherming is een aantal messing draadjes, 5mm uit elkaar voor de speakers, om en om aangesloten op een dikke (opgeladen) condensator, werkt perfect!

(wel Isis éérst laten controleren op aangeboren hartafwijkingen....)

Geintje, natuurlijk.

Groeten, Jan.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

pompebled schreef:
tot je ze op een dag ziet slepen met een krukje...
Gelukkig... alleen maar een kurkje... en niet met de dome.. ik ken 't..

Kees
SARK

Bericht door SARK »

Afbeelding

Leuk hè, kinderen :evil:
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

audiomanics schreef:
Eenvoudig roostertje: plaatje hardboard.... gaatjes er in... schilderen... bespannen met gaas of doek.. Achterzijde voorzien van klittenband... en klaar is ...
Klinkt inderdaad eenvoudig, maar imho denk ik dat het fraaier kan (zie genoemde voorbeelden).
Paul schreef:
Gaas in vorm buigen schijnt goed te gaan door het tussen 2 malltjes te persen.
Heb je al ergens fraai uitziend "open" gaas gevonden?
Het enige dat ik kan verzinnen aan gaas zijn de afdekroostertjes van autoluidsprekers; echter, als je die los koopt zijn het meestal van die grofmazige wooferroosters die zo goedkoop lijken. Mijn speakers zou ik toch wel redelijk classy willen maken en de te bedenken oplossing moet dan ook wel passen uiteraard...

@pompebled: gnagna...zoiets is wel leuk voor de katten, maar met de kleine meid wil ik nog wat langer mee... :wink:
En ja, Isis heeft deze actie al een keer uitgevoerd op een onbewaakt ogenblik met mijn reservespeakers. Die stonden verdekt opgesteld maar even niet opletten en de linkerhand had de stofkap van de linkerwoofer te grazen en voordat ik het wist was de rechtertweeter ten prooi gevallen aan het rechterhandje.
Tweeter kwam vanzelf weer terug, voor de woofer had ik de hulp van de stofzuiger nodig.

@Sark: ja, heel erg leuk! :lol: Ik kan er eigenlijk zelf wel om lachen om dit gedoe, en dat wil ik graag zo houden (en dus wil ik me erop voorbereiden).
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”