meer over UCD versterkers. Dat ze a.h.w. klankloos zijn. Het ideaal dus
eigenlijk, .... theoretish dan.
Of het werkelijk ideaal is, weet ik niet. Ook in de duurdere high-end
wereld is men niet schuw om compensatie of matching toe te passen.
Een speaker die wat dun klinkt? Zet er iets achter wat het weer wat
warmer laat klinken.... Klinkt het spul te wollig of te warm? Zet er
wat voor dat de boel strak houdt...
Nou ben ik nogal een fan van Klipsch en Tannoy, dus hoog rendements
speakers, en is het niet zo verwonderlijk dat er op een zeker moment
een SE dat spul staat aan te sturen. Veel vermogen hebben deze speakers
niet nodig, want bij 1 watt heb ik meer dan genoeg muziek in m'n kamer.
Maar wie schetste mijn verbazing toen ik op mijn SE andere (betere)
eindtrafo's monteerde. Deze gaan hoger en lager dan de vorige
trafo's, kunnen dus meer watts doorlaten over een veel breedbandiger
gebied. Meer dan nodig is voor zo'n klein SE versterkertje. Van SE is
natuurlijk wel bekend dat ze juist bij die eerste paar wattjes het beste
functioneren, in hun meest ideale werkgebied. Maar de informatie die
ik nu ineens uit m'n cd's, lp's en SACD's hoorde, dat had ik nog nooit
eerder waargenomen. Het leuke: Niet alleen mijn Klipschen en Tannoy's
klonken beter, maar ook die Needles! Machtig leuke speakertjes die
echt kunnen laten horen wat er voor staat!
Misschien dus een tip voor andere buizenversterker zelfbouwers.
Een SE versterker bouwen is niet zo moeilijk. Er zijn zat schema's
te downloaden. Buizen zijn tegenwoordig makkelijk te verkrijgen.
En ik ben bang, dat wat ze ook uitvinden, al is het een super transistor
van grafeen i.p.v. silicium, dat de oude buis nog lang niet verslagen is!
Mocht je hoog rendement speakers hebben, dan is dat het overwegen
waard. Met Push Pull kan meer, maar in de kleine watts wint een SE.
Voor een paar honderd euro bouw je iets waar echt muziek uit komt.
Of het klankloos en eerlijk is doet er niet toe. Dat ben jij niet en dat is
jou luidspreker niet. En het blijft verbazen hoe die "oude" buizen op een
heel muzikale manier tegelijkertijd zo veel mooie informatie uit geluids
dragers kunnen laten horen. Misschien wel meer dan UCD...
Andere tip: Koop een echt goede geluidsdrager-speler! De front-end
is zeker zo belangrijk als de Back-end. Alles wat je aan het begin verliest,
win je verderop in het circuit nooit meer terug.
