woofertje kiezen

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Rho,
Mag ik vragen hoe oud je bent?

(Ik heb veel met oren te maken dus misschien kan ik nog iets zinnigs zeggen)

Jan
rho

Bericht door rho »

Ik ben nu 28,5 jaar jong. (maar ik voel me 20 :lol: )
Leeuwarden

Ik neem aan dat dat met die buis van Eustachius geconstateerd is door een KNO arts?
Reden waarom ik dit vraag is namelijk dat de vloeistoffen die bij een ontsteking vrijkomen een beetje zuur-werking hebben. Botten kunnen daar niet tegen met als gevolg dat ze aangetast worden. Laat nu in je middenoor drie hele kleine botjes zitten. Als jij in je buis van E. een ontsteking hebt, heb je een reden om dit in de gaten te houden. Let wel: er moet sprake zijn van een chronische ontsteking. Zo nu en dan eens een ontsteking zal minder ernstig zijn. In ieder geval iets om even in de gaten te houden.

Even mijn eigen verhaal...
Ik heb de eerste 5 jaar van mijn leven ongeveer 25 x per oor middenoor ontsteking gehad. Dat is zonder dat iemand dat opmerkte uitgegroeid tot een chronische ontsteking in beide oren. Dit had tot gevolg dat ik op mijn 25e aan mijn ene oor en op mijn 26 aan mijn andere oor slechthorend ben geworden. Zomaar van de ene op de andere dag. Dat is iets waar ik nog steed niet aan gewend ben. (Ik ben inmiddels 40) Heel lang de audio-hobby gelaten voor wat het was. Totdat ik bij een collega een setje hoorde die mij deed beseffen dat juist goed geluid/ weergave mij nog heel veel deed horen. Dus na al die jaren sinds een jaar of 8 weer de hobby opgepakt. Ik ben dus een slechthorende audiofiel:-) Wat maakt het uit, ik vermaak me er uitstekend mee.

Je verhaal met die ontstekingen deed me aan mezelf denken. Ik hoop dat het bij jou niet escaleert zo als het bij mij heeft gedaan... Houd de vinger aan de pols, Rho!

Jan
rho

Bericht door rho »

Nou krijg ik toch wel even schrik hoor. De ontsteking is door een gewone huisarts vastgesteld en eigenlijk heeft die redelijk snel zijn conclusie getrokken. Maar ik was toch al van plan om eens een 2de opinie te vragen aan een andere dokter.
Ik denk daar dan toch best snel werk van te maken. Je verhaal lijkt me nu niet echt iets dat ik wil copiëren.
'k Vind het wel erg voor je. Prettig is anders zeg....
Toch leuk dat je de hobby weer hebt opgepakt.
Leeuwarden

Let wel: ik ben natuurlijk geen dokter.
Een keer een ontsteking zal niet zoveel doen. Als het vaker gebeurt is het opletten. Gewoon tegen je huisarts zeggen dat je je ongerust maakt en vragen om betere uitleg en eventueel eeb verwijzing naar een KNO arts.
(Ik heb trouwens de alleleukste KNO arts die er is. En ze ziet er nog leuk uit ook! Morgen mag ik weer!!)
rho

Bericht door rho »

Het is gewoon continu ontstoken eigenlijk. Altijd vocht, soms ook etter. Vooral de hoeveelheden baren me erg veel zorgen eigenlijk. Het vreemde is dat het bijna nooit pijn doet als er veel vocht of etter bij te pas komt. Ze doen vooral pijn als er voor de rest niets stoort.

Een afspraak bij een KNO arts zal hopelijk wel iets duidelijkheid scheppen.
Leeuwarden

Komt het uit je oor dan?
Ruikt het ook?
(Mijn vrouw is wel eens gillend weggelopen nadat ze aan mijn oor rook...)
rho

Bericht door rho »

Nee, het komt uit het buisje van Eustachius en het ruikt inderdaad niet echt aangenaam. (klontertjes, soms zo groot als een erwt!)
Leeuwarden

Buis van Eustachius loopt van middenoor naar je neus (als ik me niet vergis). Als het niet uit je oor komt, dan komt het dus uit je neus?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

rho schreef:
Het is gewoon continu ontstoken eigenlijk. Altijd vocht, soms ook etter. Vooral de hoeveelheden baren me erg veel zorgen eigenlijk. Het vreemde is dat het bijna nooit pijn doet als er veel vocht of etter bij te pas komt. Ze doen vooral pijn als er voor de rest niets stoort.

wel een antibiotica kuur gehad? en hielp dat?

zou er idd wel snel naar laten kijken, voordat t je gehoor definitief aantast.
rho

Bericht door rho »

Leeuwarden schreef:
Buis van Eustachius loopt van middenoor naar je neus (als ik me niet vergis). Als het niet uit je oor komt, dan komt het dus uit je neus?
Nee, de buis van E komt uit in de keelholte, net zoals de luchtkanaaltjes van de neus. Ze komen naast elkaar uit in de mondholte.
rho

Bericht door rho »

Henkjan schreef:
rho schreef:

wel een antibiotica kuur gehad? en hielp dat?

zou er idd wel snel naar laten kijken, voordat t je gehoor definitief aantast.
Zelfs een lichte cortisone kuur hielp niet. :(
Leeuwarden

Okee: naar de dokter jij!
rho

Bericht door rho »

Weinig tijd voor. Ik moet een werk af hebben aan een zeer strakke dead-line. (jaja, ik ben veeeeeeeeeeeel te plichtsbewust) Ik moet er toch echt werk van maken om eens een andere dokter er naar te laten kijken.
rho

Bericht door rho »

Vrijdag naar de NKO-arts.
De huisarts wist me wel al een beetje gerust te stellen. Die etter is in veel gevallen heel erg onschuldig. Mar bij ij hoopt ie zich misschien wel op een vervelende plaats op.
Meestal zit ie in kleine holtes die zich vormen na herhaaldelijke ontstekingen aan de amandelen. Bij mij zit er dus zo'n holte vlak bij de ingang van het buisje van eustachius. Zo lijkt het toch. Verder onderzoek zal wel raad brengen.

Ondertussen heb ik een dagje erg weinig last van m'n oren en ben lekker aan het luisteren geslagen........ik dacht toch echt dat ik nog geen sub had gebouwd....waar komt dan al die bas vandaan?! :D
Het ligt dus duidelijk niet aan de speakers.
Leeuwarden

Ik ben blij dat je snel naar de KNO gaat...
rho

Bericht door rho »

Ik hoop dat ik snel van de ellende af ben.

Owja, de dokter wist alvast te vertellen dat m'n trommelvliezen nog perfect in orde zijn. :D
rho

Bericht door rho »

oops
Laatst gewijzigd door rho op za 26 mar 2005, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
rho

Bericht door rho »

oops²
Laatst gewijzigd door rho op za 26 mar 2005, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
rho

Bericht door rho »

Ff verslagje uitbrengen:

Ten eerste wil ik met grote vreugde vertellen dat m'n gehoor nog prima in orde is!! :D (als m'n oren dus niet verstopt zitten he)

Ten tweede kan ik al melden dat de etter niets met de oren te maken heeft, maar wel met "rotte" amandelen.

Wat is er dan mis met m'n oren? Eigenlijk niets....maar wel met m'n neus.
Ik heb namelijk ooit een redelijk lelijke breuk aan m'n neus gehad. Daardoor zijn beide neusgaten veel kleiner dan normaal. Bij de minste zwelling van de kleirtjes in m'n neus verstopt alles. Hierdoor raken ook de buisjes van Eustachius verstopt.........en de gevolgen kennen jullie dus al.
Probleem is dat ik dus heeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg weinig zwelling nodig heb om alles te laten verstoppen en dus alles bijna altijd wel verstopt zit. :cry:

De oplossingen kan je in 3 stappen onderverdelen.
1) Neusspray die er voorzorgt dat er totaal geen allergische reacties optreden en die zwellingen van de kleiren tegen gaan.
2) kliertjes verbranden. Dat zorgt voor littekenweefsel, waardoor ze veel minder kunnen zwellen dan normaal.
3) Neus laten corrigeren (volledige narcose, breken, tijdelijke arbeidsongeschiktheid....). De permanente oplossing dus.

Ik denk er toch aan om in 1 keer voor oplossing 3 te gaan en in 1 ruk door m'n amandelen ook te laten verwijderen. Zijn we ineens van alles af.
Kost wel een hoop geld vrees ik....maar het zou wel de ultime upgrade aan m'n set zijn. :lol:

Wat denken jullie? "Onder het mes met die kerel!" of "zot! Je gaat toch geen risico's nemen voor een stukje muziek!"
sphere

Bericht door sphere »

Ook eens informeren hoeveel je verzekering hiervan dekt. Of belangrijker, hoeveel je zelf moet gaan betalen.
sietse

Bericht door sietse »

Gaan voor de derde en beste, maar in eerste instantie meest vervelende, oplossing. Anders blijf je waarschijnlijk modderen met misschien op latere leeftijd nog meer last.
Veel wijsheid toegewenst en sterkte. Wij zorgen er wel voor dat deze regering ondertussen het genot van muziek niet inperkt of dat we moeten gaan luisteren naar gekozen muziek. :D

Sietse
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

is optie 3 neustussenschot rechtzetten? da's idd een zware ingreep (ik spreek uit ervaring). daarom zou ik zeggen probeer eerst 1 & 2 eens, zo'n operatie zou ik niet licht nog eens willen.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

rho schreef:
Wat denken jullie? "Onder het mes met die kerel!" of "zot! Je gaat toch geen risico's nemen voor een stukje muziek!"
Allé zot! Dat stukje muziek moet dan toch wel zéér plesant zijn se! :D :wink:

Nee, even serieus... als langdurig gebruik van neusspray geen enkel risico met zich meebrengt, is dat de enige behandeling die geen blijvende gevolgen heeft, en zou ik daar mee beginnen.

Intussen heb je alle tijd om informatie in te winnen over voor- en nadelen van alle opties alsmede eventuele risico’s en bijverschijnselen. Zo vorm je jezelf een beter beeld alvorens een behandelmethode te kiezen met misschien wel blijvende gevolgen (of overbodig afzien). Intussen kom je er dan ook wel achter of je die neusspray zonder gevolgen je hele leven kan en wilt blijven gebruiken.

Mario
Leeuwarden

Ik zou een beslissing nemen in overleg met de betreffende arts (en niet met ons :D ). Ik ben blij dat het probleem in ieder geval op te lossen is...
Plaats reactie