Modificeren crossover frequentie Hypex DS2

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
indoubt

Modificeren crossover frequentie Hypex DS2

Bericht door indoubt »

De Hypex DS2 zou natuurlijk een uitstekende versterker zijn indien je een luidspreker ontwerpt met een aktief laag. Vooral als de rest ook al door UCD's wordt aangestuurd.

Dit is dan ook een overweging bij een volgend ontwerp maar er is eem kanttekening. De hypex heeft een maximale crossover frequentie van 120 Hz en ik heb 200Hz nodig.

Heeft er iemand ervaring met het modificeren van de crossover van de Hypex en zo ja, hoe is het uitgevoerd.

Als de crossover in SMD is uitgevoerd houdt het waarschijnlijk op. Indien het conventionele "through hole" compenenten zijn dan zie ik misschien wel mogelijkheden.

Misschien moet ik de vraag ook maar eens aan Hypex stellen maar ik kan me zo bedenken dat ik misschien niet de eerste ben die hieraan denkt.
Soundexcel

Bericht door Soundexcel »

Waarom zou SMD niet kunnen?

Als je weet welke componenten de frequentie bepalen is het een kwestie van deze componenten vervangen voor een lagere waarde.
indoubt

Bericht door indoubt »

Soundexcel schreef:
Waarom zou SMD niet kunnen?

Als je weet welke componenten de frequentie bepalen is het een kwestie van deze componenten vervangen voor een lagere waarde.
Weet je hoeveel ik heb lopen prutsen met die 41Hz AMP3? Weerstandjes die kleiner zijn als een vlo. Condensatortjes bijna net zo groot als een zandkorrel en nadat ik dat allemaal voor elkaar had een stukje silicum met meer pootjes als een angorakat haren heeft. Die laatste heb ik echt hulp voor moeten zoeken :?

Als het om een weerstandje of een condensatortje gaat, zelfs uit de 0805 serie gaat het waarschijnlijk wel maar als er chippies moeten worden gedesoldeerd en gesoldeerd dan denk ik dat ik een andere oplossing moet zoeken
Soundexcel

Bericht door Soundexcel »

Vergrootglas en pincet doet wonderen.

Of de Hypex met SMD of draad is opgebouwd zou je kunnen uitzoeken.
Je zou eventueel ook een normale Hypex module kunnen nemen en bijvoorbeeld een PLXXO filter op de input kunnen zetten. Dit werkt zeer goed.

Kijk maar eens op:
http://www.t-linespeakers.org/tech/filt ... eHLxo.html
Duck Twacy

Bericht door Duck Twacy »

Je bedoelt natuurlijk PLLXO ;)

Hoewel de plate amp natuurlijk een mooie alles in 1 oplossing biedt, zou je inderdaad ook gewoon een UCD400 (standaard) kunnen nemen en een losse xover. Voor hogere orde (4e orde) is een passive line level xover best lastig volgens mij.

Marchand heeft er wel 1. JE zou echter zeker voor het laag ook een active xover kunnen kiezen. Deze modules bv

Afbeelding

zie http://www.marchandelec.com/xm44.html

Toevallig heb ik zelf een XM44 en heb nog een stel 200 hz steekkaarten liggen. Zit zelf nu op 150 hz
Plaats reactie