Geen WinISD voor de Mac

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
haansch
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 11 mar 2007, 19:51

Geen WinISD voor de Mac

Bericht door haansch »

Ik ben al een tijdje bezig met het ombouwen van mijn gesloten kasten tot een BR systeem. Helaas kan ik WINISD niet gebruiken omdat ik op een Mac werk en de spreadsheets op DIY subwoofers en Unibox geven vreemd genoeg verschillende resultaten. Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om mij even de lengte van de baspijp en het ideale kastvolume door te geven? De kasten zijn nu nog 120 liter, maar kunnen natuurlijk nog verkleind worden...

De benodigde parameters van mijn 15" woofer:
Qts=0,35
Qes=0,38
Fs=38
Vas=139
Xmax=9,8 mm

Ik heb een pijp van 10 cm diameter.

Alvast erg bedankt, Michiel
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Bij deze:
Bijlagen
Haansch.PNG
haansch
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 11 mar 2007, 19:51

Bericht door haansch »

Thanks Sark. Net heb ik de online WinSD gevonden, waarmee je ook zonder Windows de optimale Vb en poortlengte kunt berekenen. Daaruit komen voor een optimaal ontwerp andere getallen uit, namelijk 87 liter, een fs van 43,94 en een poortlengte van 6,7 cm. Dat komt weer overeen met mijn Excel sheet van DIY subwoofers, die als optimum ook die cijfers aangeeeft.

Hoe kan dat dan?
Bijlagen
Test 2.jpg
Test.jpg
Plaats reactie