Wat hij bedoelt waarschijnlijk is dat je voor een optimaal resultaat diffusers met absorptie moet combineren. Dus op de punten waar veel flutter en echo ontstaat kun je beter een diffusor plaatsen. Dit verdeelt het geluid dan mooi regelmatig. Dit werkt dus perfect in een ruimte die verder al voldoende gedempt is.
Maar als je betonnen muren hebt en geen tapijt op de vloer, dan is de basisdemping onvoldoende. Bij mij was die demping op het plafond echt nodig. Bij jou ook, ik ken je flat en jij hebt absoluut nog flink wat absorptie nodig. Linkwitz zelf heeft een woonkamer die van zichzelf al goed gedempt is. In zulke gevallen moet je denk ik meer aan de gang met diffusers op bepaalde plekken, mocht je op bepaalde plekken nog last hebben van flutter en echo.
Het is ook een kwestie van smaak. Sommige mensen vinden een zwaar gedempte ruimte het summum, terwijl anderen een bepaalde levendigheid prettiger vinden. Linkwitz vindt dat wanneer de RT60 (maat voor de nagalmtijd) beneden de halve seconde komt, dat dan de ruimte voor zijn open baffle systemen te doods wordt.
De beste combinatie van diffusie en absorptie is voor elke ruimte anders en vereist denk ik behoorlijk wat ervaring. Ik denk dat het bij mij nog mooier zou kunnen wanneer ik nog wat meer demping zou aanbrengen maar dat dan wel gecombineerd met diffusors op de juiste plek. Maar ik heb nog veel te weinig ervaring met dit soort zaken.
Ben bang dat dit een beetje een blinde vlek is voor veel zelfbouwers...