plafond panelen

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Beetje rare statement, namelijk alles waar geen absorptie zit wordt een reflectiepunt :wink: . Dan zou je helemaal geen demping mogen gebruiken.

Wat hij bedoelt waarschijnlijk is dat je voor een optimaal resultaat diffusers met absorptie moet combineren. Dus op de punten waar veel flutter en echo ontstaat kun je beter een diffusor plaatsen. Dit verdeelt het geluid dan mooi regelmatig. Dit werkt dus perfect in een ruimte die verder al voldoende gedempt is.

Maar als je betonnen muren hebt en geen tapijt op de vloer, dan is de basisdemping onvoldoende. Bij mij was die demping op het plafond echt nodig. Bij jou ook, ik ken je flat en jij hebt absoluut nog flink wat absorptie nodig. Linkwitz zelf heeft een woonkamer die van zichzelf al goed gedempt is. In zulke gevallen moet je denk ik meer aan de gang met diffusers op bepaalde plekken, mocht je op bepaalde plekken nog last hebben van flutter en echo.

Het is ook een kwestie van smaak. Sommige mensen vinden een zwaar gedempte ruimte het summum, terwijl anderen een bepaalde levendigheid prettiger vinden. Linkwitz vindt dat wanneer de RT60 (maat voor de nagalmtijd) beneden de halve seconde komt, dat dan de ruimte voor zijn open baffle systemen te doods wordt.

De beste combinatie van diffusie en absorptie is voor elke ruimte anders en vereist denk ik behoorlijk wat ervaring. Ik denk dat het bij mij nog mooier zou kunnen wanneer ik nog wat meer demping zou aanbrengen maar dat dan wel gecombineerd met diffusors op de juiste plek. Maar ik heb nog veel te weinig ervaring met dit soort zaken.

Ben bang dat dit een beetje een blinde vlek is voor veel zelfbouwers...
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Met die reflectiepunten zou 'Siegfried' wel eens de 1e reflectiepunten kunnen bedoelen. Ik heb op www.soundscapes.nu wat zitten lezen, als ik alles goed interpreteer raadt men daar absoruptie op de 1e reflectiepunten af, diffusie is hier way to go. Absoruptie zou hier een te dood geluid verzoorzaken, door de informatie te verstrooien is de verstorende werking weg zonder teveel geluidsenergie weg te nemen.

* zo goed mogelijk door mij verwoord, val me niet aan op formuleringen en details aub :wink:

Wat eerste reflectiepunten zijn vind je op www.soundscapes.nu , heb even geen gelegenheid het op te zoeken...
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik denk dat je gelijk hebt. Zodra je eenmaal een correcte nagalmtijd hebt, maar toch nog last heb van wanden die eerste reflectiepunten zijn dan is het handiger niet verder te dempen maar zo gelijkmatig mogelijk te gaan verstrooien.

Je moet natuurlijk ook even kijken wat praktisch is. Vaak is de vloer het allereerste reflectiepunt en dan zou je daar een diffusor op moeten leggen en geen vloerkleed :wink: .

Ik denk dus gewoon eerst eens kijken hoe je met jouw inrichting tot voldoende absorptie kan komen en dat dan kan aanvullen met diffusie op achterwanden, zijwanden en plafond. Vooral ook als je luisterplek dicht bij de achterwand zit heb je denk ik heel hard diffusie daarop nodig.

Voor Duck, die geen vloerkleed kan leggen, gewoon plafond dempen en met slim geplaatst meubilair bij eerste reflectiepunten zorgen voor diffusie.
Duck Twacy
Berichten: 528
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Bericht door Duck Twacy »

Thanks. In plaats van een vloerkleed een spijkerbed lijkt me ook niet fijn (ook zo sneu voor de kat).

Als ik het goed begrijp zou een dik gordijn voor het raam (waar ik op 60 cm vanaf zit) beter zijn dan bv absorptie op het plafond.

Voor diffusie op het plafond: iemand een idee waar je platen met een pyramide structuur kunt kopen die ook echt wit zijn en blijven (dus niet grijs of beige). Zou bv deze 70 mm dikke Merfocell AM0656 geschikt zijn (volgens mij is het namelijk meer voor absorptie)
http://www.noisecontrol.nl/absorptie_ma ... ocell.html

Zo ja is 2 a 3 platen op tactische plaatsen voldoende?
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Het voordeel van die platen tegen het dak (bv zoals Jeroen D die gebruikt) is, dat ze wat dikker kunnen zijn dan een gordijn is. Dit zorgt voor absoruptie in het mid en niet enkel in het hoog. Hoog is gemakkelijk te absorberen door de geringe golflengte en wordt ook vaak overgeabsorbeerd (nieuw woord? :roll: ).

BTW,

hoe meet je die nagalmtijd? -'t is volgens mij het aantal milliseconden dat het duurt voordat toon x 60dB is afgezwakt?-
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Duck, juist op dat raam zou je een diffusor nodig hebben. Maar dat is niet praktisch, dus inderdaad doet een gordijn dan veel goed. Maar zelfs dan heb je in jouw flat nog niet voldoende demping volgens mij.

Ik ga zelf ook nog met ARTA aan de slag om de nagalmtijd te meten, kom ik nog op terug.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Volgens mij moet diffusie op een bepaalde afstand van de luisteraar geplaatst worden wil het goed werken... (één en ander is ook weer frequentieafhankelijk)

Dat piramydeschuim doet helemaal niets qua diffusie, het absorbeert enkel en verstrooit helemaal niets. Het absorberen doet het ook nog eens minder goed dan vlakschuim van dezelfde dikte.

Ik heb (in een geheel kale kamer van 3 bij 4 met vloerbedekking en een tweepersoonsbed met dekbed ed erop als enige demping) wel eens geexpirimenteerd met gebogen golfplaat op de 1e reflectiepunten tegen de muur achter de speakers en de zijmuren, op de looks en geur na een aanrader!
Duck Twacy
Berichten: 528
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Bericht door Duck Twacy »

jeroen_d schreef:
Duck, juist op dat raam zou je een diffusor nodig hebben. Maar dat is niet praktisch, dus inderdaad doet een gordijn dan veel goed. Maar zelfs dan heb je in jouw flat nog niet voldoende demping volgens mij.

Ik ga zelf ook nog met ARTA aan de slag om de nagalmtijd te meten, kom ik nog op terug.
Ik heb wel ruimte achter de bank waar ik een schotje kan verstoppen die ik tijdens het serieuze luisteren achter me kan plaatsen (dacht eerst iets met BAF of zo te maken, maar een diffuser op een plaat MDF kan natuurlijk ook). Schotje kan natuurlijk niet zo groot zijn (1.5 * 1 meter bijvoorbeeld. max 10 cm dik).

Sorry overigens voor de hijack van jouw draadje, als ik zo ver ben omhet echt te doen open ik wel een nieuwe draadje met wat pics. Wil eerst mijn mid/hoog speakers afmaken.

Helaas zit ik voor het laag aan mijn gesloten systemen vast. Dat wordt op termijn dus DSP-en denk ik

Voorals nog zouden de plannen zijn 8-12 M2 40 mm dik schuim op het plafond en wat experimenteren met difussie en/of absorptie vlak achter de luisterplek. Mijn kamer meer overigens 9*4 meter met een L hoek van 3*3 en 2.4 m hoog. Op de vloer ligt novilon
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Het hoeft helemaal niet lelijk te zijn, deze vindt ik erg gaaf:
http://www.wovinwall.com/tiles/index.html

Deze zijn wat goedkoper en uiteraard wat minder mooi:
http://www.mioculture.com/store/pc/view ... dproduct=9

Groeten Roland
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Man man man, wat is dat Wovin gaaf zeg. Briljant, zo'n uitvinding!!! En dat het dan ook nog helpt voor het dempen van je kamer...

Jan
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Wowly schreef:
En dat het dan ook nog helpt voor het dempen van je kamer...

Jan
Dat heb ik eigenlijk nergens gevonden op de site. :?:

Ik vind die laatste eigenlijk ook niet zo lelijk.
Duck Twacy
Berichten: 528
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Bericht door Duck Twacy »

Bij de laatste stond ook: "Origin: Made in the USA and the Netherlands from locally sourced materials".

Iemand een idee waar in den lande?

Edit. Het Europees order formulier noemt een adres in Keulen.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

rho schreef:
Wowly schreef:
En dat het dan ook nog helpt voor het dempen van je kamer...

Jan
Dat heb ik eigenlijk nergens gevonden op de site. :?:
Ik denk dat de vorm in beide gevallen een verstrooiende werking heeft?

Holle en bolle vormen doen dat altijd vrij goed doordat iedere inkomende geluidsgolf een andere richting op gereflecteerd wordt. Bij het papier kun je je wellicht afvragen hoe effectief papier reflecteert?

Ja, akoustiek interessant 8)
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Die papieren vormen kan je toch een laagje verf geven, zodat ze redelijk goed reflecteren. Werk misschien wel als diffusor.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hieronder de parameters die ik heb opgemeten mbv mijn speakers en de microfoon op 1 meter boven de vloer naar boven gericht om hem tov de speakers zo omnidirectioneel mogelijk te maken. Ik weet, geen ideale manier want daar voor is een omnidirectionele speaker en microfoon nodig, maar ik denk toch een aardige benadering van de werkelijkheid te hebben gemaakt.

ROOM ACOUSTICAL PARAMETERS
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
WideBand 125Hz 250Hz 500Hz 1000Hz 2000Hz 4000Hz 8000Hz
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
T60 (s) 0.659 0.606 0.422 0.419 0.398 0.381 0.399 0.381

Wie kan wat zinnigs over deze meetresultaten zeggen? MIjn kamer is leeg ruim 100m3.

Als ik naar onderstaand plaatje kijk, gehaald van de site van Toine Dingemans, dan kom ik aardig in de goede richting nu. Ik zit mooi rond de 0,4 sec, ik zou dus zelfs nog meer mogen dempen. Ik ga eens nadenken over diffusors.
Bijlagen
sim11.gif
Laatst gewijzigd door jeroen_d op za 04 aug 2007, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

plaatje werkt hier niet?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Misschien beviel het hem niet dat ik het hier plaatste? Ik deed het toch met bronvermelding...Na ja, het komt erop neer dat hij probeert op een 0,3secondenlijn uit te komen, de galmtijd mag pas beneden de 250 Hz omhoog gaan. Ik zit nu in ieder geval binnen de door hem aanbevolen marges. Ik wil daarom niet verder gaan dempen maar meer gaan verstrooien op de eerste reflectiepunten.

-edit- bericht van Toine gehad, plaatje geen probleem maar kan niet worden gelinkt. Dus even gedown- en upload hierboven.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op za 04 aug 2007, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

De target voor de nagalm op soundscapes had je waarschijnlijk al gezien?
Volgens die theorie zit je goed tot erg goed.

Basproblemen heb je als ik goed heb niet vanwege de di-pool opstelling?

Dan zou je je inderdaad op diffusie op de eerste reflectiepunten kunnen richten, toch die TV :twisted:

Misschien interessant om na te denken over een manier om die PRD diffusers zo efficient mogelijk te fabriceren?
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

rho schreef:
Je kan desoonds een bij www.akoestiekwinkel.nl kijken. Daar kan je particulier ook bestellen. Die hebben een heel breed gamma aan materialen die uitstekend werken.
Ik heb trouwens nog 5 panelen Soundstone van 4cm dik liggen, moest iemand interesse hebben.
Heb je de panelen nog liggen?
En hebben ze een wit of gegalvaniseerd frame?
Plaats reactie