AV receivers Sony of Harman Kardon?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
VAAUDIO
Berichten: 48
Lid geworden op: za 17 feb 2007, 2:21
Locatie: Overijssel

AV receivers Sony of Harman Kardon?

Bericht door VAAUDIO »

Beste mensen,
Graag will ik advies van jullie over 2 AV receivers.
Ik heb een hall met daarin een paar active speakers en woofers.
Wat ik ga gebruiken als een thuis bioscoop.

Nu ben ik dus op zoek naar een goede AV receiver.
Die tussend de DVD player en de speakers staat.
Voor ongeveer 1000 euro max.

Na lang zoeken dacht ik de perfect receiver
te hebben gevonden, de Sony STR-DA5200.

Maar vandaag kwam ik een andere receiver tegen voor ongeveer gelijke prijs.
De Harman Kardon AVR 445.

En nu kan ik niet kiezen :roll:


De reden dat ik eerst voor sony ging is omdat ik best goede ervaringen hebt met de STR series.

Dat nieuwe model heeft ook goede video functies zo als een upscaller ed.
Maar misschien moet ik niet teveel op video functies lettten.


Ik heb geen ervaring met Harman Kardon receivers
Maar ze zijn altijd zo duur.
En gek genoeg heeft hij veel van de functies van zijn ongeveer gelijk geprijsde Sony niet.
Dus ik ga vanuit dat hij dan wel kwa geluids kwaliteit goed moet zijn?


Welk zou jullie kiezen?

------------

Technical info on the Sony STR-DA5200

http://www.sonystyle.com/is-bin/INTERSH ... &var2=<br>

Technical info on the Harman Kardon AVR 445

http://www.harmankardon.com/specificati ... 45&sType=C









Alvast bedankt voor enige info, :)
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

persoonlijk zou ik hiervoor gaan: http://www.marantz.com/new/index.cfm?fu ... p&type=avr
(maar dan in het zwart natuurlijk)
volgens mij aan alle kanten beter.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Ik zou dan weer voor Onkyo gaan...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ja, dat helpt 'm echt jongens :? :lol:

ik heb een zwak voor HK, mooi degelijk spul, stabiele amps. nix mis met Sony denk ik hoor, zolang t heel blijft tenminste want hun TD werkt volgens t principe "om klachten over service te voorkomen verlenen wij geen service meer"
Gebruikersavatar
VAAUDIO
Berichten: 48
Lid geworden op: za 17 feb 2007, 2:21
Locatie: Overijssel

Bericht door VAAUDIO »

Henkjan schreef:
ja, dat helpt 'm echt jongens :? :lol:

ik heb een zwak voor HK, mooi degelijk spul, stabiele amps. nix mis met Sony denk ik hoor, zolang t heel blijft tenminste want hun TD werkt volgens t principe "om klachten over service te voorkomen verlenen wij geen service meer"
Wat ik me het meest afvraagt is of de Sony nou niet te veel onder de HK zit kwa geluid kwaliteit :roll:. Anders ga ik voor de Sony.
Vooraal omdat er ook zoveel HDMI en dergelijke functies erop zit.
Aan de andere kant, vraag ik me nu af.

Wat is geluid kwaliteit?

Hm.... dat er geen extra 'ruis' of 'brom' in zit.
Dat het natuurgetrouw zo als de oorspronkelijke opnamen de geluiden weergeeft... denk ik.

Als ik het nu zo in woorden moet brengen vind ik het best lastig. :D
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik heb ook goede ervaringen met de str-db serie en de es serie van sony. Ik vind dat de surroundprocessors in die versterkers erg goed zijn. Ik gebruik alleen de pré outs nu maar voorheen ook het versterkergedeelte en ik was er best tevreden mee.

Als ik nu opnieuw mocht kiezen zou ik heel erg twijfelen tussen Sony Marantz en Onkyo. Wat betreft dvd spelers vind ik onkyo de beste maken wat betreft geluidkwaliteit. Dat zal ook wel veel zeggen over de kwaliteiten van hun receivers.

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
VAAUDIO
Berichten: 48
Lid geworden op: za 17 feb 2007, 2:21
Locatie: Overijssel

Bericht door VAAUDIO »

Montana schreef:
Ik heb ook goede ervaringen met de str-db serie en de es serie van sony. Ik vind dat de surroundprocessors in die versterkers erg goed zijn. Ik gebruik alleen de pré outs nu maar voorheen ook het versterkergedeelte en ik was er best tevreden mee.

Als ik nu opnieuw mocht kiezen zou ik heel erg twijfelen tussen Sony Marantz en Onkyo. Wat betreft dvd spelers vind ik onkyo de beste maken wat betreft geluidkwaliteit. Dat zal ook wel veel zeggen over de kwaliteiten van hun receivers.

mvg,

Montana
Ik ga idd ook voornamelijk de Pre-out gebruiken van de receiver, om dat de luidsprekers active zijn.

Sony heeft ook maar een stuk of 4 receivers die volledige 7.1 kanaal pre-outs hebben.
Dat model die ik gekozen hebt is de ene na de beste wat ze hebben.
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Of een mooie Pioneer misschien? :P of een NAD :P Mijn keuze zou een NAD zijn :)
Gebruikersavatar
VAAUDIO
Berichten: 48
Lid geworden op: za 17 feb 2007, 2:21
Locatie: Overijssel

Bericht door VAAUDIO »

DualdudE schreef:
Of een mooie Pioneer misschien? :P of een NAD :P Mijn keuze zou een NAD zijn :)
En wat maakt een NAD zo goed als ik vragen mag? :)
Ik weet er niet zo veel vanaf.
blackevil
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 08 jan 2007, 23:48

Bericht door blackevil »

miss heb ik er overheen gelezen...

maar wat voor een speakers komen er aan te hangen?

Hk zou ik bijv niet doen met dali...

had ik eerst wel..maar dus gewijzigdt

speelt veel beter op een nad...

dus welke speakers??
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

ik bezit persoonlijk een sony str-de305
dit wel een stereo versterker maar ik ben erg te spreken over het geluid van het apparaat. Gewoon eerlijk en zonder veel poespas. Krijg altijd de indruk dat het niet snel de controle over luidsprekers kwijt is. Ik zou voor de sony gaan maar mijnes is al 10 jaar oud en ik weet niet of de kwaliteit van sony veel verandert is in die 10 jaar.
Gebruikersavatar
VAAUDIO
Berichten: 48
Lid geworden op: za 17 feb 2007, 2:21
Locatie: Overijssel

Bericht door VAAUDIO »

blackevil schreef:
miss heb ik er overheen gelezen...

maar wat voor een speakers komen er aan te hangen?

Hk zou ik bijv niet doen met dali...

had ik eerst wel..maar dus gewijzigdt

speelt veel beter op een nad...

dus welke speakers??
Ik wou niet teveel op de speakers ingaan, omdat ik het graag over de receivers wou hebben.

Ik heb een hal van ongeveer 11m breed 18m lang en 3 m hoog.
Wat ik tot een bedrijfs presentatie/cinema wilt veranderen.
Je begrijpt natuurlijk wel dat ik zo'n hal niet met normale home cinema setjes goed kan vullen met geluid.
Dan heb ik het niet over hard geluid.
Ik heb het over groote luidsprekers die genoeg de ruimte heeft kwa oppervlakte om volle geluiden weer te geven.
Zo doende zijn de luidsprekers:

Voor - Front, Center, links en rechts:
JRX125 2 x 15” + 1” full range luidspreker

Voor als subwoofers:
JRX118S 1 x 18” subwoofer.

Voor als surround:
JRX115 15” + 1” full range luidspreker.

Ze worden allemaal gevoed met Crown versterkers.

- Crown XLS602D XLSD serie versterker

- Crown XLS402D XLSD serie versterker

- Crown XLS202D XLSD serie versterker


De Receiver gebruik ik voornamelijk als een decoder voor-versterker.
Tussen de DVD speler en de Crown versterkers.
Dus de Pre-out van de receiver.

Er zijn maar een paar versterkers van Sony die alle 7.1 kanalen door pre-out uitvoeren.

Voordeel dat ik een Receiver als de decoder gebruikt is dat ik nu meteen ook de volume kan bediennen van alle eind versterkers.
Wat niet snel mogelijk is met een bijv Dvd speler met pre-out.

Dan moet ik weer op zoek naar een mixer die 8 kanalen parallel volume regelt e.d.

Een reciever heeft natuurlijk meer voordelen. :wink:
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

VAAUDIO schreef:
DualdudE schreef:
Of een mooie Pioneer misschien? :P of een NAD :P Mijn keuze zou een NAD zijn :)
En wat maakt een NAD zo goed als ik vragen mag? :)
Ik weet er niet zo veel vanaf.
Kwestie van persoonlijke smaak ook denk ik. Ik ben wel erg gecharmeerd van de NAD sound. En NAD bezuinigt niet op de voeding en ze kunnen veel vermogen leveren. Al is dat en jouw geval geen issue omdat je toch alleen maar de pre-out gaat gebruiken. Ook vindt ik de NAD apparatuur er mooi uitzien.

Als ik google naar je speakers, heb ik t mis dat het PA speakers zijn?
Gebruikersavatar
VAAUDIO
Berichten: 48
Lid geworden op: za 17 feb 2007, 2:21
Locatie: Overijssel

Bericht door VAAUDIO »

DualdudE schreef:
Als ik google naar je speakers, heb ik t mis dat het PA speakers zijn?
Als je bedoelt Professional Audio.
Ja dan heb je het niet mis. :)
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Ah, tja..is de keuze voor receiver dan wel van zo groot belang m.b.t. de klank? Aangezien 't toch geen detail-speakers zullen zijn? :) Als ik zulke speakers had zou ìk vooral op de functionaliteiten letten. :)

http://www.jblpro.com/JRX/ <--

Hoorn tweeters dus zou een reciever kiezen die niet al te fel/scherp/heftig in het hoog is. De Sony ken ik niet, en de Harman Kardon ken 'k niet dusdanig goed dat ik deze zou aan of afraden. Maar het advies van een Marantz, of een NAD zoals ik zei kan ik me dan wel in vinden.
blackevil
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 08 jan 2007, 23:48

Bericht door blackevil »

DualdudE schreef:
Ah, tja..is de keuze voor receiver dan wel van zo groot belang m.b.t. de klank? Aangezien 't toch geen detail-speakers zullen zijn? :) Als ik zulke speakers had zou ìk vooral op de functionaliteiten letten. :)

http://www.jblpro.com/JRX/ <--

Hoorn tweeters dus zou een reciever kiezen die niet al te fel/scherp/heftig in het hoog is. De Sony ken ik niet, en de Harman Kardon ken 'k niet dusdanig goed dat ik deze zou aan of afraden. Maar het advies van een Marantz, of een NAD zoals ik zei kan ik me dan wel in vinden.
Mijn ervaring is (heb zelf hk en nad staan)

Hk is vooralsnog warm...en met luidspreker`s die ook erg warm doet klinken gaat het nog al te warm(wollig) klinken...

en Nad is dan tenopzichte van de hk heel erg mooi sprankelend in het hoog en vrij open. waardoor die wel wat verfijnder klinkt...

hk vondt ik dat weer wat beter presteren in het kick, maar durf dit niet heel hardt te maken aangezien mijn nad eindversterker 3x zo weinig vermogend is als de hk...
Gebruikersavatar
VAAUDIO
Berichten: 48
Lid geworden op: za 17 feb 2007, 2:21
Locatie: Overijssel

Bericht door VAAUDIO »

blackevil schreef:

Mijn ervaring is (heb zelf hk en nad staan)

Hk is vooralsnog warm...en met luidspreker`s die ook erg warm doet klinken gaat het nog al te warm(wollig) klinken...

en Nad is dan tenopzichte van de hk heel erg mooi sprankelend in het hoog en vrij open. waardoor die wel wat verfijnder klinkt...

hk vondt ik dat weer wat beter presteren in het kick, maar durf dit niet heel hardt te maken aangezien mijn nad eindversterker 3x zo weinig vermogend is als de hk...


Ok dus
- Hk klinkt warm
- Nad mooi sprankelend in het hoog en vrij open
waardoor die wel wat verfijnder klinkt...

:) Genoteerd
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

denk hier eens over na... is toch een leuke aanbieding denk ik. scheelt een boel centen:
http://markt.hifi.nl/cgi-bin/suite/clas ... _id=120030
Gebruikersavatar
VAAUDIO
Berichten: 48
Lid geworden op: za 17 feb 2007, 2:21
Locatie: Overijssel

Bericht door VAAUDIO »

anonamemouse schreef:
denk hier eens over na... is toch een leuke aanbieding denk ik. scheelt een boel centen:
http://markt.hifi.nl/cgi-bin/suite/clas ... _id=120030
Heb je enig idee hoeveel die nieuw kost?

Ik kan het niet snel op internet vinden.

Wel iets dat hij THX select is.

Hij heeft alle kanalen op pre-out neem ik aan?
Aziz
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 13:25

Bericht door Aziz »

erik van oort
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 02 feb 2007, 20:08
Locatie: arnhem

Nad

Bericht door erik van oort »

Hoi, er zijn ook wat andere opties. Bij bender in arnhem verkopen ze Nad voor iets van 700 pleurie. Dat is een mndje geleden, maar toch. Het ging hier om een type van 1200 euro orgineel. Voordeel is dat je pre-outs hebt die aangestuurd zijn door een processor en er nog eindtrappen op kan zetten. Zij moeten er vanaf omdat ze cambrige audio dealer zijn en deze beter vinden... HK vind ik niet zo bijzonder. Vind het vooral mooi, alleen die vol knop buigt echt alle kanten op, chinees plastic. Geeft niet het gevoel dat deze lang leeft. Intern weet ik het niet.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

en? welke is het geworden?
Gebruikersavatar
VAAUDIO
Berichten: 48
Lid geworden op: za 17 feb 2007, 2:21
Locatie: Overijssel

Bericht door VAAUDIO »

anonamemouse schreef:
en? welke is het geworden?
:D dag anonamemouse,
Bedankt voor je interesse.

Ik heb via een andere forum met een high-end audio reviewer van America gesproken.

Volgens hem is het zonde om een receiver er voor te gebruiken.
Aangezien ik de eindversterkers niet gaat gebruiken.
Kan ik het beste een 'Pre-amp' / Surround processor' gebruiken.

Voordeel daarbij is dat je, je geld zo uitgeeft aan en goede processor in plaats van een verdeling tussen een processor en een eindversterker.

Ik heb verschillende namen en modelen van hem gekregen.
Ten eerst zou hij een korting kunnen regelen met een gekozen processor, maar tot nu toe is het hem niet gelukt.

Hieronder zijn o.a de modellen en merken die we het over hadden, en die ik interessant vindt.

Rotel RSP-1068.
http://europe.rotel.com/products/specs/rsp1068.htm

Antheme AV50.
http://www.anthemav.com/NewSitev2.0/Ant ... 40_50.html

Outlaw 970.
http://www.outlawaudio.com/products/970.html

Dat meneer zou dus contacten hebben met dat bedrijven en zou dus een korting kunnen krijgen tot 50% waarbij ze dus in mijn ongeveer '1000 euro' budget zou vallen.

Maar het is hem dus tot nu toe met geen een van de boven genoemde modellen gelukt.

Dus het wordt toch wel opzoek gaan naar een goede occassion denk ik, hier in NL. :?

V
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Om toch even op je speakers etc in te gaan:
1: met de crown amps ga je het niet redden op de JRX125.

Tevens betwijfel ik ten zeerste of een JRX125 een goede kast is voor deze toepassing. Deze kasten staan er om bekent niet natuur getrouw te zijn.
Scherp te klinken en zeer wollig.

Is het niet verstandiger om 5 gelijke nette 10" of 12" topkasten aan te schaffen i.c.m. een goede sub?
Met een goede 12" top kan je makkelijk die ruimte vullen.

Hiermee is je mid een stuk beter. Iets wat de spraakverstaanbaarheid en klank zeer ten goede zal doen.
Gebruikersavatar
VAAUDIO
Berichten: 48
Lid geworden op: za 17 feb 2007, 2:21
Locatie: Overijssel

Bericht door VAAUDIO »

Soundexcel schreef:
Om toch even op je speakers etc in te gaan:
1: met de crown amps ga je het niet redden op de JRX125.
Bedoel je kwa vermogen/wattage?

JBl JRX125 = 500w @ 4 Ohm * gevoed door * Crown XLS 602 = 600w @ 4 Ohm

Moet toch lukken?
Soundexcel schreef:
Is het niet verstandiger om 5 gelijke nette 10" of 12" topkasten aan te schaffen i.c.m. een goede sub?
Met een goede 12" top kan je makkelijk die ruimte vullen.

Hiermee is je mid een stuk beter. Iets wat de spraakverstaanbaarheid en klank zeer ten goede zal doen.
Kun je een paar merken modellen noemen?

Wel graag in de prijs klasse van de JRX125.

Ik heb een goede offerte voor de JBLs + Crowns gekregen.
Maar als je een setje kan samestellen met een betere geluid kwaliteit in de prijsklasse van de JBLs en Crown.
Dan ga ik daar goed over na denken.


JRX 125:

Specifications
Frequency Range (-10 dB): 36 Hz - 16 kHz
Frequency Response (±3 dB): 45 Hz - 12 kHz
Sensitivity (1w/1m): 100 dB SPL
Nominal Impedance: 4 ohms
* Power Capacity: 500 watts
* Peak Power Capacity: 2000 watts
Recommended Amplifier Power: 500 watts to 1000 watts into 4 ohms
Maximum SPL: 133 dB
Nominal Dispersion: 90º x 50º
Crossover Frequency: 2 kHz
Dimensions (H x W x D): 1099 mm x 464 mm x 432 mm
(43.25 in x 18.25 in x 17 in)
Weight: 42.6 kg (94 lbs)
High Frequency Driver: JBL 2412 1" exit compression driver mounted on Progressive Transition™Waveguide
Low Frequency Driver: JBL M128 x 2
Input Connectors: Neutrik® Speakon® NL-4 (x1); ¼" TS phone jack (x1); parallel

Reviews, http://www.musiciansfriend.com/srs7/pro ... c=3SOSWXXA


V
Plaats reactie