richard schreef:Sander Bouwhuis schreef:
De dynaudio's die ik heb geleend.
Zo te zien laat je ze recht naar voren 'kijken'. Mijn ervaring is dat het heel erg veel kan uitmaken of je ze zo laat staan, de assen uitricht op de luisterplaats of de assen op een denkbeeldig punt voor de luisterplaats laat kruizen.
Zoals ze nu staan zul je veel last hebben van reflecties tegen de zijmuur en de versmering die je hierdoor krijgt in het stereobeeld. Richt je ze precies op de luisterplaats uit is het stereobeeld meestal optimaal maar kan het hoog wat te overheersend worden.
Het loont beslist om eerst met de opstelling te experimenteren voordat je het filter gaat verbouwen.
Nou, dit zijn de geleende luidsprekers, degene waardoor mijn voorliefde voor Dynaudio is ontstaan.
De andere drieweg-speakers (de Recital) heb ik op heel veel manieren getest in verschillende ruimten opstellingen en zelfs bij andere mensen.
Het gaat dus om de drieweg boxen.
En deze klonken dof, bijna zonder stereobeeld en de linker kant gaf minder volume af, dit lag zeer zeker niet aan de versterker.
Met de klank in m'n achterhoofd v/d TL's die van dat plaatje, heb ik besloten om een gokje te wagen met het veranderen en verbeteren van het netwerk.
Vandaag heb ik met verscheidene mensen erover gepraat en ik ben tot de conclusie gekomen dat het faseverschuivings-netwerkje eruit gaat.
Dit vang ik op door de woofer 2cm. naar voren te zetten d.m.v. een extra MDF-plaat.
De spoelen blijven zitten en de condensatoren worden vervangen door MKP's
Omdat het hele fase-netwerk ook een kleine weerstand heeft ga ik expirimenteren met andere weerstanden, als ik dit niet doe zal de mid iets meer naar voren komen.
Maar daar houdt ik opzich wel van, en dat moet ik gewoon horen.
Het probleem is echter nog dat ik niet weet wat voor een vervangingsweerstan het netwerk zou moten hebben?
het is welliswaar nihil maar het zou me schelen d.m.v. berekenen wat ik kan verwachten en bij welke weerstanden ikhet moet zoeken.
Verder zal ik de kast gaan dempen met schapenwol, dit schijnt het beste te zijn voor een dichte kast?
Oh ja de afwijking van de weerstanden was loos alarm, er zit 0,5 ohm afwijking in mijn multimeter, dat schijnen alle goedkope multimeters te hebben. ..... weer wat geleerd :D