Ventilator voeding
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Ventilator voeding
Hallo
Ik heb hier een mundorf voeding staan(230v>12v) van 22a continu
deze heb ik omdat ik een caraudio amp gebruik voor de versterking voor mijn fronts(te weten een genesis dual mono)
nou werkt dit perfect, voeding zakt nog niet eens een tiende van een volt in ofzo...
alleen 1 probleem..deze voeding heeft een ventilator...
oftewel dat hoor ik, als ik hem aan heb..vet irritant..
oplossing...kabeltje van de fan door knippen...en ik ben klaar...
maargoed de fan zit er natuurlijk niets voor niets..
of denken jullie dat het wel kan?? het enigste wat hij doet is voor lucht door strooming te vormen door een grote koel lichaam. waar alleen een gelijkrichter op zit..voor de rest helemaal niks(is ook een hele simpele voeding heb ik gezien...)
of een andere oplossing??
andere stillere fan is geen oplossing!
grtz peter
Ik heb hier een mundorf voeding staan(230v>12v) van 22a continu
deze heb ik omdat ik een caraudio amp gebruik voor de versterking voor mijn fronts(te weten een genesis dual mono)
nou werkt dit perfect, voeding zakt nog niet eens een tiende van een volt in ofzo...
alleen 1 probleem..deze voeding heeft een ventilator...
oftewel dat hoor ik, als ik hem aan heb..vet irritant..
oplossing...kabeltje van de fan door knippen...en ik ben klaar...
maargoed de fan zit er natuurlijk niets voor niets..
of denken jullie dat het wel kan?? het enigste wat hij doet is voor lucht door strooming te vormen door een grote koel lichaam. waar alleen een gelijkrichter op zit..voor de rest helemaal niks(is ook een hele simpele voeding heb ik gezien...)
of een andere oplossing??
andere stillere fan is geen oplossing!
grtz peter
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Je zou een betere fan kunnen plaatsen, een geruislozere dus. Meestal zit er zo'n Chinees geval in. En deze wat minder toeren laten draaien, scheelt ook.
Versterker trekt in rust 3A en meestal komt íe niet boven de 5-7A uit (of heb je er een dikke sub gebrugd op staan...?) kan dus qua belasting best.
Rob.
Versterker trekt in rust 3A en meestal komt íe niet boven de 5-7A uit (of heb je er een dikke sub gebrugd op staan...?) kan dus qua belasting best.
Rob.
hey rob..Bertje schreef:Je zou een betere fan kunnen plaatsen, een geruislozere dus. Meestal zit er zo'n Chinees geval in. En deze wat minder toeren laten draaien, scheelt ook.
Versterker trekt in rust 3A en meestal komt íe niet boven de 5-7A uit (of heb je er een dikke sub gebrugd op staan...?) kan dus qua belasting best.
Rob.
hij zal idd niet al te veel aan vermogen trekken idd...
staat gewoon op 4ohm te spelen op mijn zuiltjes(150wrms de stuk)
maar zat er ook aan te denken om in de toekomst nog een dual mono bij op te gooien..en die dan wel voor de sub..
maargoed zijn er ook ventilatoren die jij aan kan raden??
vooralsnog wordt de dual mono heter dan dat de voeding warm wordt
grtz peter
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
blackevil schreef:maargoed zijn er ook ventilatoren die jij aan kan raden??
Gaan we terugkrabbelen?? In de PC wereld zijn hele stille grote ventilatoren te verkrijgen.. Zorg ook dat de instroom en de uitstroom lekker ruim zijn anders heb je daar ook weer lawaai van.blackevil schreef:andere stillere fan is geen oplossing!
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Heb je al gevoeld wat je koelblok doet als je de Fan uitzet? Als hij handwarm blijft, dus zeg zo'n 40 graden, is het groot genoeg.
Een groter koelblok moet natuurlijk wel gaan passen in de behuizing..
De warmte weerstand van een koellichaam wordt gegeven in K/W (of graden C/W) Echt grote koellichamen hebben een waarde van 0,2 of kleiner.. Dan moet er heeeel wat vermogen ingepompt worden voor dat je die warm krijgt.. Je moet er alleen wel zorg voor dragen dat de warmte ook aan de lucht afgegeven kan worden (convectiestroom)
Dus koelichamen recht op en ribben verticaal..
Kees
Een groter koelblok moet natuurlijk wel gaan passen in de behuizing..
De warmte weerstand van een koellichaam wordt gegeven in K/W (of graden C/W) Echt grote koellichamen hebben een waarde van 0,2 of kleiner.. Dan moet er heeeel wat vermogen ingepompt worden voor dat je die warm krijgt.. Je moet er alleen wel zorg voor dragen dat de warmte ook aan de lucht afgegeven kan worden (convectiestroom)
Dus koelichamen recht op en ribben verticaal..
Kees
