Ventilator voeding

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
blackevil
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 08 jan 2007, 23:48

Ventilator voeding

Bericht door blackevil »

Hallo

Ik heb hier een mundorf voeding staan(230v>12v) van 22a continu

deze heb ik omdat ik een caraudio amp gebruik voor de versterking voor mijn fronts(te weten een genesis dual mono)

nou werkt dit perfect, voeding zakt nog niet eens een tiende van een volt in ofzo...

alleen 1 probleem..deze voeding heeft een ventilator...
oftewel dat hoor ik, als ik hem aan heb..vet irritant..

oplossing...kabeltje van de fan door knippen...en ik ben klaar...
maargoed de fan zit er natuurlijk niets voor niets..

of denken jullie dat het wel kan?? het enigste wat hij doet is voor lucht door strooming te vormen door een grote koel lichaam. waar alleen een gelijkrichter op zit..voor de rest helemaal niks(is ook een hele simpele voeding heb ik gezien...)

of een andere oplossing??

andere stillere fan is geen oplossing!

grtz peter
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Even proefdraaien zonder fan.. Als het koellichaam niet meer vast te pakken is (>60-70 graden) moet je dus een nog veel groter koellichaam aanbouwen..

Kees
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Yep, niet zomaar weghalen, je zegt het zelf: hij zit er niet voor niets.

Groeten Mark
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Bericht door pompebled »

Zonder fan wordt de voeding waarschijnlijk te warm, kun je de voeding niet domweg buiten de luisterruimte plaatsen?

Langere kabels, deur dicht en klaar...

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Je zou een betere fan kunnen plaatsen, een geruislozere dus. Meestal zit er zo'n Chinees geval in. En deze wat minder toeren laten draaien, scheelt ook.
Versterker trekt in rust 3A en meestal komt íe niet boven de 5-7A uit (of heb je er een dikke sub gebrugd op staan...?) kan dus qua belasting best.
Rob.
blackevil
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 08 jan 2007, 23:48

Bericht door blackevil »

Bertje schreef:
Je zou een betere fan kunnen plaatsen, een geruislozere dus. Meestal zit er zo'n Chinees geval in. En deze wat minder toeren laten draaien, scheelt ook.
Versterker trekt in rust 3A en meestal komt íe niet boven de 5-7A uit (of heb je er een dikke sub gebrugd op staan...?) kan dus qua belasting best.
Rob.
hey rob..

hij zal idd niet al te veel aan vermogen trekken idd...
staat gewoon op 4ohm te spelen op mijn zuiltjes(150wrms de stuk)

maar zat er ook aan te denken om in de toekomst nog een dual mono bij op te gooien..en die dan wel voor de sub..

maargoed zijn er ook ventilatoren die jij aan kan raden??
vooralsnog wordt de dual mono heter dan dat de voeding warm wordt :wink:

grtz peter
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

blackevil schreef:
maargoed zijn er ook ventilatoren die jij aan kan raden??
blackevil schreef:
andere stillere fan is geen oplossing!
Gaan we terugkrabbelen?? In de PC wereld zijn hele stille grote ventilatoren te verkrijgen.. Zorg ook dat de instroom en de uitstroom lekker ruim zijn anders heb je daar ook weer lawaai van.
blackevil
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 08 jan 2007, 23:48

Bericht door blackevil »

mja

ik neem aan dat een fan niet al te duur zal wezen...

maar ik heb mijn voeding IN mijn tv kast zitten...
anders krijg ik hem nergens effe mooi kwijt..

oftewel...ik ben als nog bang dat een fan als nog niet de beste manier is..

en een grotere koelblok..zou dat veel doen?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Heb je al gevoeld wat je koelblok doet als je de Fan uitzet? Als hij handwarm blijft, dus zeg zo'n 40 graden, is het groot genoeg.
Een groter koelblok moet natuurlijk wel gaan passen in de behuizing..
De warmte weerstand van een koellichaam wordt gegeven in K/W (of graden C/W) Echt grote koellichamen hebben een waarde van 0,2 of kleiner.. Dan moet er heeeel wat vermogen ingepompt worden voor dat je die warm krijgt.. Je moet er alleen wel zorg voor dragen dat de warmte ook aan de lucht afgegeven kan worden (convectiestroom)
Dus koelichamen recht op en ribben verticaal..
Kees
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”