Extra tweeter aansluiten
Moderator: Beheerdersteam
Extra tweeter aansluiten
Waarschijnlijk een domme vraag, maar kun je ook gewoon een extra tweeter aansluiten op de HF-uitgang van je scheidingsfilter?
Ik wil dit namelijk doen (ik heb een passief driewegfilter 500/2000) omdat mijn betsaande tweeter soms (niet altijd dus) niet toereikend is in het hoog. Ik wil dan de extra tweeter koppelen aan een L-pad, zodat ie regelbaar is.
Of is dit vloeken in de kerk?
Ik wil dit namelijk doen (ik heb een passief driewegfilter 500/2000) omdat mijn betsaande tweeter soms (niet altijd dus) niet toereikend is in het hoog. Ik wil dan de extra tweeter koppelen aan een L-pad, zodat ie regelbaar is.
Of is dit vloeken in de kerk?
Re: Extra tweeter aansluiten
Neehaansch schreef:Waarschijnlijk een domme vraag
Jahaansch schreef:maar kun je ook gewoon een extra tweeter aansluiten op de HF-uitgang van je scheidingsfilter?
Jahaansch schreef:Of is dit vloeken in de kerk?
Lijkt me verstandiger om de tweeter te vervangen (en het filter aan te passen), maar voordat je daar aan gaat beginnen is het handig om eerst eens alle data van de huidige set-up te postenhaansch schreef:Ik wil dit namelijk doen (ik heb een passief driewegfilter 500/2000) omdat mijn betsaande tweeter soms (niet altijd dus) niet toereikend is in het hoog. Ik wil dan de extra tweeter koppelen aan een L-pad, zodat ie regelbaar is.
Re: Extra tweeter aansluiten
Voor het grootste deel ben ik eens met Sark maar als je een extra tweeter aan de HF uitgang van het filter hangt verandert de impedantie die het filter ziet (wordt lager) en zal het kantelpunt van het filter omhoog gaan.haansch schreef:maar kun je ook gewoon een extra tweeter aansluiten op de HF-uitgang van je scheidingsfilter?
Het filter moet dan worden aangepast, evemtueel de nieuwe tweeter apart filteren met een condensato.
Maar ook hier ben ik het eens met Sark, het oplossen van problemen in het hoog met een extra tweeter is eigenlijk vloeken in de kerk.
Bedankt voor jullie reactie.
En als ik hem op de HF-uitgang van een ander (bestaand) filter zet zodat hij eigenlijk 'losstaat' van de rest? Ik ben namelijk niet zo'n filterbouwer...
Overigens is de setup nu:
RCF L15P200AK 15'' woofer
Seas midbass H149
Seas tweeter H587
Dit alles in een BR-kast van 160 liter met een passief filter van 500/3000 hz.
En als ik hem op de HF-uitgang van een ander (bestaand) filter zet zodat hij eigenlijk 'losstaat' van de rest? Ik ben namelijk niet zo'n filterbouwer...
Overigens is de setup nu:
RCF L15P200AK 15'' woofer
Seas midbass H149
Seas tweeter H587
Dit alles in een BR-kast van 160 liter met een passief filter van 500/3000 hz.
Die Seas lijkt me toch best wel geschikt om goed hoge tonen weer te geven.
Ik zou eigenlijk de oorzaak van het gebrek aan hoog op zoeken. Misschien is de opstelling van de luidsprekers niet ideaal of kun je het probleem eenvoudiger oplossen door een eventueel aanwezige serieweerstand voor de bestaande tweeter te verkleinen.
Een extra tweeter leidt meestal tot een wat minder duidelijk stereobeeld, ook loop je het risico dat bepaalde hoge frequenties juist uitdoven door het zogenaamde kamfiltereffect.
Ik zou eigenlijk de oorzaak van het gebrek aan hoog op zoeken. Misschien is de opstelling van de luidsprekers niet ideaal of kun je het probleem eenvoudiger oplossen door een eventueel aanwezige serieweerstand voor de bestaande tweeter te verkleinen.
Een extra tweeter leidt meestal tot een wat minder duidelijk stereobeeld, ook loop je het risico dat bepaalde hoge frequenties juist uitdoven door het zogenaamde kamfiltereffect.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Heb je dan al een manier gevonden om de woofer goed aan te laten sluiten op die middentoner met zijn 9 dB lagere rendementhaansch schreef:En als ik hem op de HF-uitgang van een ander (bestaand) filter zet zodat hij eigenlijk 'losstaat' van de rest? Ik ben namelijk niet zo'n filterbouwer...
Overigens is de setup nu:
RCF L15P200AK 15'' woofer
Seas midbass H149
Seas tweeter H587
Dit alles in een BR-kast van 160 liter met een passief filter van 500/3000 hz.
Wat betreft het midden: ik ga het eerst maar eens met de Seas H149 proberen (mijn 15 inches zijn nog niet binnen), alhoewel het gat tussen 86 en 95 dB inderdaad wel enorm is. Mocht het nix worden, dan heb ik nog een Monacor SP 60 liggen van mijn oude configuratie en die is 90 dB. Zou er dan nog steeds een tekort in het midden blijven dan moet ik maar eens op zoek gaan naar die PHL midrange speakers, die zitten rond de 97 dB.
Die vraag over die tweeter is eigenlijk meer omdat ik nu nu (in een opstelling zonder de RCF woofers, maar met mijn oude Schneiders van 15") een tekort in het hoog ervaar bij wat minder dynamische muziek, vooral klassiek (en zeker achter in een kamer van 11 x 5 meter). Met een ouwe rockplaat is het allemaal niet zo storend. En ik denk niet dat andere woofers dat gaan oplossen...
Ik weet het, het is allemaal niet de meest logische volgorde en normaliter begint een normaal mens met drivers en filter op elkaar af te stemmen, maar mijn bestaande kasten zijn me nu eenmaal te dierbaar om zomaar weg te doen.
Die vraag over die tweeter is eigenlijk meer omdat ik nu nu (in een opstelling zonder de RCF woofers, maar met mijn oude Schneiders van 15") een tekort in het hoog ervaar bij wat minder dynamische muziek, vooral klassiek (en zeker achter in een kamer van 11 x 5 meter). Met een ouwe rockplaat is het allemaal niet zo storend. En ik denk niet dat andere woofers dat gaan oplossen...
Ik weet het, het is allemaal niet de meest logische volgorde en normaliter begint een normaal mens met drivers en filter op elkaar af te stemmen, maar mijn bestaande kasten zijn me nu eenmaal te dierbaar om zomaar weg te doen.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Als het filter niet wordt aangepast, is een eigen filter inderdaad de enige optie. Als de tweeters identiek zijn, is het raadzaam om identieke filters te gebruiken, al blijft het beter om het filter aan te passen. Tja, en anders misschien een condensator ervoor, zoals Richard al zei?
Ik zou dan in elk geval weinig geld in een tijdelijke oplossing steken, want op die manier blijft het puur gerommel. Biedt de toonregeling trouwens niet voldoende uitkomst? Je kan met koninginnedag natuurlijk ook proberen om een equalizer te scoren.
Ik zou dan in elk geval weinig geld in een tijdelijke oplossing steken, want op die manier blijft het puur gerommel. Biedt de toonregeling trouwens niet voldoende uitkomst? Je kan met koninginnedag natuurlijk ook proberen om een equalizer te scoren.
Ik ga het eerst maar eens even proberen met mijn bestaande filter. Tony G. heeft al aangeboden desgewenst het filter zo te veranderen dat het rendement van de woofer afgestemd wordt op het midden. Bijgaand inderdaad eens wat foto's van mijn oude configuratie en van de RCF woofers die zojuist zijn binnengekomen. Ze wegen ongeveer 3 x zoveel als mijn oude Schneiders. Nu maar aan de slag met het nieuwe frontpaneel.
NB je ziet op de foto ook de oude Monacor hoorn, dat is dus die extra tweeter die ik met een L-pad wil toevoegen. Overigens is er ook een irrationele reden dat ik ze wil laten zitten: mijn vrouw vindt dat veel 'cooler' (en ik moet haar natuurlijk ook een beetje tegemoet komen
)
NB je ziet op de foto ook de oude Monacor hoorn, dat is dus die extra tweeter die ik met een L-pad wil toevoegen. Overigens is er ook een irrationele reden dat ik ze wil laten zitten: mijn vrouw vindt dat veel 'cooler' (en ik moet haar natuurlijk ook een beetje tegemoet komen
-
peter geerts
- Berichten: 145
- Lid geworden op: ma 22 aug 2005, 23:10
