2 DAC's in 1

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
audioloog
Berichten: 34
Lid geworden op: do 02 nov 2006, 10:24

2 DAC's in 1

Bericht door audioloog »

Hoi allemaal,

Ik wil graag een DAC bouwen met 2 SPDIF ingangen (eentje voor mijn cd transport en eentje voor mijn squeeuzebox). Ik gebruik reeds een Monica 2 NOS DAC (met actieve open loop I/V conversie).

In eerste instantie zocht ik dus naar een oplossing om de spdif input te kunnen schakelen. Echter, het werd me al snel duidelijk dat dit concessies zou doen aan het geluid en ik heb deze optie dan ook laten vallen.

In tweede instantie dacht ik simpelweg 2 DAC's in 1 behuizing te bouwen. Dit heeft echter als nadeel dat ik weer geld zou moeten uitgeven aan een extra interlink (309 euro kost degene die ik nu gebruik) en ook aan een paar extra Mundorf Silver/Gold condensatoren als uitgangs condensatoren (kost ook weer 76 euro).

Kortom ik zoek eigenlijk naar een andere oplossing..

Nu had ik het volgende bedacht. Gebruik 2 stuks Monica 2 DAC printjes (heb ik al!) en knoop de stroom uitgangen van de TDA1545's per kanaal aan elkaar. Op deze manier doe ik geen concessies aan de integriteit van het spdif signaal en heb ik toch maar 1 paar dure mundorfs nodig en maar 1 goede (lees dure) interlink. O ja, het spaart ook nog een I/V convertor uit :P

Zien jullie hier nog nadelen aan? Volgens mij moet het kunnen, uiteraard ervan uitgaande dat ik nooit op beide spdif ingangen tegelijk een signaal aanbiedt. Tenslotte is de ingangsimpedantie van de I/V converter die volgt rond de nul ohm.

Zie ik (als DHZ beginner) nog wat over het hoofd of hebben jullie betere oplossingen?

Groetjes,

Ronald
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: 2 DAC's in 1

Bericht door richard »

audioloog schreef:
In eerste instantie zocht ik dus naar een oplossing om de spdif input te kunnen schakelen. Echter, het werd me al snel duidelijk dat dit concessies zou doen aan het geluid en ik heb deze optie dan ook laten vallen.
Waarom zou het digitaal signaal verloren gaan en/of in tijd verschuiven met een geschikte schakelaar? De opties met een dubbele DAC lijkt me duurder, ingewikkelder en gevoeliger voor storingen dan een schakelaar in het digitaal signaal.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: 2 DAC's in 1

Bericht door SARK »

audioloog schreef:
In eerste instantie zocht ik dus naar een oplossing om de spdif input te kunnen schakelen. Echter, het werd me al snel duidelijk dat dit concessies zou doen aan het geluid en ik heb deze optie dan ook laten vallen.
Hoe is dit duidelijk geworden dan :?:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Je kunt best meerdere S/PDIF ingangen maken met ieder hun eigen receiver en daar tussen dan met een digitale multiplexer schakelen.

Veel belangrijker is het om een een zindelijke digitale layout op de print aan te houden.
audioloog
Berichten: 34
Lid geworden op: do 02 nov 2006, 10:24

Re: 2 DAC's in 1

Bericht door audioloog »

richard schreef:
audioloog schreef:
In eerste instantie zocht ik dus naar een oplossing om de spdif input te kunnen schakelen. Echter, het werd me al snel duidelijk dat dit concessies zou doen aan het geluid en ik heb deze optie dan ook laten vallen.
Waarom zou het digitaal signaal verloren gaan en/of in tijd verschuiven met een geschikte schakelaar? De opties met een dubbele DAC lijkt me duurder, ingewikkelder en gevoeliger voor storingen dan een schakelaar in het digitaal signaal.
Je hebt eigenlijk wel gelijk. Mijn conclusie (gebaseerd op veel lezen in diyaudio.com) is wellicht wat voorbarig..

Het is overigens vooral het in de tijd verschuiven waar ik voor vrees, oftewel het erger maken van de zwakheden van het spdif principe waarbij de klok teruggewonnen moet worden uit de data.
audioloog
Berichten: 34
Lid geworden op: do 02 nov 2006, 10:24

Bericht door audioloog »

Pjotr schreef:
Je kunt best meerdere S/PDIF ingangen maken met ieder hun eigen receiver en daar tussen dan met een digitale multiplexer schakelen.

Veel belangrijker is het om een een zindelijke digitale layout op de print aan te houden.
Daar heb ik ook nog aan gedacht, echter je maakt het jezelf dan wel erg moeilijk omdat je dan zowel data als bitclock als wordclock moet gaan schakelen..
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Uhh,

S/PDIF is bij mij weten maar 1 coax, toslink of XLR touwtje. Wat kan is een extra aparte wordclock ingang maar dat is meer voor studiogebruik. Op mijn Dac zitten alle drie deze ingangen die gewoon via een 74HC... multiplexer naaar de PLL chip gaan.

Als je dat niet wilt kunnen omschakelen zit er niets anders op dan touwtjes om te prikken. Overigens zijn er ook 75 ohm relais (antenne relais) waar je iets mee zou kunnen doen maar die zijn vrij prijzig. En dat werkt dan alleen voor S/PDIF coax.
audioloog
Berichten: 34
Lid geworden op: do 02 nov 2006, 10:24

Bericht door audioloog »

Pjotr schreef:
Uhh,

S/PDIF is bij mij weten maar 1 coax, toslink of XLR touwtje.
Niet NA de receiver :P Of ik moet het voorstel over elke spdif een eigen receiver verkeerd hebben begrepen...
Pjotr schreef:
Wat kan is een extra aparte wordclock ingang maar dat is meer voor studiogebruik. Op mijn Dac zitten alle drie deze ingangen die gewoon via een 74HC... multiplexer naaar de PLL chip gaan.
Sterker nog, ik wil geen clock ingang maar een clock uitgang :P Maar dat staat even los van het schakelen van de spdif inputs.
Pjotr schreef:
Als je dat niet wilt kunnen omschakelen zit er niets anders op dan touwtjes om te prikken. Overigens zijn er ook 75 ohm relais (antenne relais) waar je iets mee zou kunnen doen maar die zijn vrij prijzig. En dat werkt dan alleen voor S/PDIF coax.
Ja, ik wil wel omschakelen, liefst automatisch overigens :)
Coax switch heb ik ook nog aan zitten denken inderdaad, als dat goed werkt voor mijn schotel/lnb's waarom dan niet voor spdif :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

audioloog schreef:
Pjotr schreef:
Uhh,

S/PDIF is bij mij weten maar 1 coax, toslink of XLR touwtje.
Niet NA de receiver :P Of ik moet het voorstel over elke spdif een eigen receiver verkeerd hebben begrepen...
Al naar gelang het verbindingstouwtje hangt dat touwtje natuurlijk aan zijn eigen specifieke receiver. Maar uit iedere receiver komt gewoon een TTL of CMOS 0V - 5V (of 0V-3V) digitaal signaal wat naar de PLL chip gaat voor de clock en data recovery. Dat signaal uit de receiver(s) kun je dan met een multiplexer schakelen op TTL niveau.
audioloog
Berichten: 34
Lid geworden op: do 02 nov 2006, 10:24

Bericht door audioloog »

Pjotr schreef:
audioloog schreef:
Pjotr schreef:
Uhh,

S/PDIF is bij mij weten maar 1 coax, toslink of XLR touwtje.
Niet NA de receiver :P Of ik moet het voorstel over elke spdif een eigen receiver verkeerd hebben begrepen...
Al naar gelang het verbindingstouwtje hangt dat touwtje natuurlijk aan zijn eigen specifieke receiver. Maar uit iedere receiver komt gewoon een TTL of CMOS 0V - 5V (of 0V-3V) digitaal signaal wat naar de PLL chip gaat voor de clock en data recovery. Dat signaal uit de receiver(s) kun je dan met een multiplexer schakelen op TTL niveau.
Hoi Peter,

De spdif receivers die ik ken (en dat zijn er niet veel :P ) doen alles in 1 chip, dus spdif in, bitclock, wordclock en data uit, maar blijkbaar kan dat dus ook opgedeeld worden in meerdere chippies :)

Groetjes,

Ronald
Plaats reactie